Hjälp med råd! Trångt bäcken och får välja mellan planerat snitt eller försöka med vanlig förlossni
Min förra förlossning var fruktansvärd, avslutades med akut snitt när jag var helt öppen pga att huvudet inte kom ner längre än precis ovan spinae, stod där och stampade i 3 timmar.
Nu är jag beräknad till den 28:e mars, har fått göra bäckenmätning där det konstaterats att mitt bäcken är i gränszonen för vaginal förslossning. Det kan gå om barnet inte är för stort.
Men min son vägde nästan prick 4 kg, själv vägde jag 4,3 när jag föddes och min man också nästan precis 4. Tror själv att oddsen är dåliga att det ska funka denna gång. Nu ska ag på nytt samtal i morgon och bestämma snitt eller inte.
Vad hade ni gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 19:20
Nu har jag en snittid 2 dagar innan BF, kommer jag igång innan dess provar vi vaginalt, har också en ultraljudstid för viktskattning i mitten på nästa vecka. jag får inte bli igångsatt eller gå över tiden.
Det känns hyfsat, men jag oroar mig faktiskt att det ska sätta igång. Plus att kejsarsnittstiden känns så långt fram... skulle fått tidigare om det fanns men allt var uppbokat innan eftersom man inte snittar under påsken...
Så nu är jag i valet och kvalet om att ringa i morgon och säga att jag inte vill försöka vaginalt alls. Eller lita på hennes försäkran att bebben inte är så stor nu. Känns så tungt att bestämma själv. min intuition säger mig att detta aldrig kommer gå vaginalt...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 18:16
Sökte läkaren idag men hon skulle ringa i morgon... så tveksam till att göra UL eller inte. Speciellt eftersom det är så stor felmarginal. Känns nästan onödigt, men men, man vet ju aldrig.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 16:36
Nu har vi bestämt att strunta i ultraljudet. Känns sorgligt. Men det kanske är bäst i alla fall...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 16:37
Skall alltså inte försöka vaginalt alls, om jag skulle komma igång före snittet. Då blir det in och häva värkarna och sen ekut snitt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-27 11:06
Ville bara uppdatera och säga att vi har fått en pojke, blev akut kejsarsnitt men allt har gått bra! Vattnet gick och sen fick jag värkar, då blev det snitt på en gång. Var inget alternativ att försöka vaginalt, vilket jag frågade när jag kom in, eftersom jag sannolikt haft vattenavgång i flera dagar men öppnat mig minimalt och inget bra värkarbete.
Men nu är han ute och SÅ fin!!!! Kramar till alla som engegerat sig.