• annkes

Nori/sjögräs under graviditet

Hejsan!
    Är det nån som ha koll på om det är ok att äta Nori/sjögräs under graviditeten eller nåt tips om varifrån jag kan få informationen?? Jag bara älskar sushi men vill inte riskera nåt genom att köpa det men tänkte att jag skulle göra egen sushi med ingredienser som är "säkra". Men vet helt enkelt inte om Nori/sjögräs är ok!!
    Tack tack!

• Svar på tråden Nori/sjögräs under graviditet
  • Loopington

Har aldrig hört att det skulle vara farligt, många äter ju sushi och slippar bara råa fisken.
    Vegetarisk sushi är att rekommendera om du vill äta säkert.

• mammakulan

Hej!  Är själv helt galen i sushi. Enligt min bm så kan man t.o.m äta laxen om man äter sushin på nåt ställe som man känner förtroende för. Laxen måste vara fryst minst 48 timmar innan, då går det bra att äta den. Och odlad självklart.  Men vil man vara helt säker så som Loopington säger så är vegetarisk att rekommendera. Skrattande

• Seven of Nine

Hej!

Jag tror att du lugnt kan äta nori-algen. Jag läste en artikel om Omega 3 i en tidning för gravida härommånaden. Där kunde man läsa om bra källor till Omega 3 som inte härstammar från djurriket (något jag själv gärna undviker, om möjligt). I detta sammanhang diskuterades då alger som ett bra vegetariskt alternativ. Artikelförfattaren ansåg att man skulle avstå från kombu-algen, men annars gärna frossa i alger.

Nu är inte alla tidningsartiklar att lita på, så... Jag väckte frågan om vegetarisk sushi med min BM förra veckan, på jakt efter svar i denna delikata "algfråga". Hon menade att det var helt riskfritt - åtminstone ur algperspektiv. Den råa fisken kan ju annars ställa till det för en gravid, men det var ju inte det du frågade om.

• La Lola

Jag vet inget om detta sjögräs.
    Men jag vet att sushi är helt ok enligt kostråden.

"Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

//Gordon Ramsay är min idol
Svar på tråden Nori/sjögräs under graviditet