Fadderbarn!
Har tänkt skaffa ett fadderbarn. Nu vet jag inte riktigt genom vilken organisation.
Någon som kan/vill tipsa mig!
Vill gärna ha viss "kontakt" med fadderbarnet i form av brev, teckningar...
Har tänkt skaffa ett fadderbarn. Nu vet jag inte riktigt genom vilken organisation.
Någon som kan/vill tipsa mig!
Vill gärna ha viss "kontakt" med fadderbarnet i form av brev, teckningar...
Ingen?
Nehepp... inga tips?! Då får jag väl anstränga mig och forska lite själv.
Tack iaf till alla som "orkat" läsa min fråga!
Hej! Vi har haft tre olika fadderbarn via stiftelsen gatubarn. Tycker det har fungerat jättebra. En liten, välfungerande organisation och man får fin kontakt med barnen via brevväxling (och fadderresor om man vill och har råd! Har vi tyvärr aldrig kommit iväg på men man kan ju drömma...!)
www.stiftelsengatubarn.se tror jag...
mina föräldrar har fadderbarn genom plan international. funkar väldigt bra och det kommer brev o teckningar. dock tar det ju tid men det gör det väl med de flesta organisationer, ont om brevlådor i de länderna jue
Åhh... nu har jag fått lite inlägg i tråden ser jag!
cream tea
Mhmm... stiftelsen gatubarn har jag aldrig hört tala om. Men jag ska följa länken å kika lite hur de verkar.
carrobarro
Jo, plan international har man ju hört talas om. Förstår att de inte kan bli vanlig brevväxling men en liten hälsning i form av brev el. kort å så teckningar e ju kanon. Med tanke på att det här ska bli något mina barn ska ta del av.
Det man mest är orolig för e ju att pengarna inte kommer fram till barnet. Det måste vara en seriös organisation och då bör man väl vända sig till någon av de större.
SOS barnbyar, plan, action aid de e väl alla ungefär likvärda?
Vi har haft varistt fadderbarn så länge jag kan komma ihåg (vi är 3 syskon). Min och min systers var jamnåriga med oss. Min syster hadde sin länge, tills hon blev 18, sen fick hon en ny. Min flyttade til sin pappa, då fick jag en ny som var rätt så liten. dom ritade, skcikade foto och sånt..Vi tyckte det var kul. (vi skickade på oss också).
Nu är ju vi norska...Tror det var sos, men kommer faktiskt inte ihåg. I norge var det en förskola jag jobbade på som hadde ett fadderbarn med.
Jo, alla barn borde få möjligheten att ha ett fadderbarn.
Ypperligt tillfälle att lära sig förstå att det finns barn runt om i världen som inte har det så bra som vi ju faktiskt har det.
I helgen ska jag sätta mig ner framför datorn med barnen och ordna till det sista.
Men vilket land ska man välja då? *hmm*
www.chigambas.se har jag genom. Kostar bara 700kr/år.
när vi blev faddrar sa vi att det inte hade betydelse för oss vilket land barnet bodde i. Vi lät organisationen istället välja eftersom de då tog de barn som hade störst behov. Kändes bra. Vad gäller organisation så tycker jag att det har känts väldigt bra genom stiftelsen gatubarn just därför att det _inte_ är en av de större organsiationerna. Jag har även varit fadder via sos tidigare men tycker att man får mer personlig kontakt via stiftelsen gatubarn. Tänker också att mer av fadderbidraget går till barnet då de inte har samma administrativa kostnader som de större organisationerna. Jag har varit fadder via dem sedan 2000 och har bara gott att säga om dem!
Ja mindre organisationer är att föredra många gånger så länge de är seriösa, tyvärr är inte alla det.
jag har personligen besökt (under mina privata semestrar) flera fadderställen i olika länder å olika organisationers, å jag stödjer gärna dessa på plats å dessa gör stor nytta, MEN DET ÄR ALDRIG SOM ORGANISATIONERNA VILL FÅ DET ATT SE UT SOM!
många gånger (med flest undantag i afrikanska länder) så har barnen det otroligt mycket bättre än vad man tror, jo fotona är inte fejkade men de visar kanske ändå inte tv i rummet å nitendospelen, mobiltelefoner osv... ja tom kanske bilen!
brochyrerna berättar inte alltid hela sanningen om skolsytemen som i verkligheten är mycket bättre än vad organisationerna skriver osv osv..
Med det säger jag inte att de har det bra eller inte skulle behöva hjälp eller att de inte även blir hjälpta av fadderprogrammet , MEN jag kanske vill rikta mitt stöd till de som jag anser verkligen behöver det å där det verkligen känns för männsikorna .. därför ger jag aldrig mer till dyl organisationer!
däremot ger jag gärna till männsikor jag "känner till iallafall" som själva besöker ställen å delar ut tex kläder, jag bedriver även ett eget barnhem i etiopien tillsammans med ett 40 tal andra svenskar... å där vet jag garanterat att varje kr går till de barnen, å inte ett öre till tex våra resor dit ner.
Hotten du borde nog resa mer. Åk till tex. Zimbabwe... det finns ju inte ens mat i affärerna. Såg en jättebra engelsk dokumentär om landet på Kunskapskanalen idag.
Vi har haft ett fadderbarn i många år nu genom Barnfonden. Det har fungerat jättebra, tycker vi. Vi har alltid fått svar på brev och också information om barnets skolgång, hälsa mm. Vi kan också få information om pengarna kommit fram. När hon får pengar på födelsedagar och vid jul så skriver hon eller tidigare någon i barnets närhet vad pengarna använts till.
Det har blivit en bra och personlig kontakt genom åren och hon har lärt oss och våra barn mycket om hur det är att leva i Etiopien.