• Fragile Angel

Är ordet "negress" ett skällsord?

Många tycker att ordet "neger" är ett skällsord, då måste ju "negress" vara detsamma?

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Svar på tråden Är ordet "negress" ett skällsord?
  • lövet2

Nej. Å andra sidan ser jag inte neger som ett skällsord heller ...

• paloma84

egentligen inte relevant, men heter det inte nigress?? Eller har jag helt fel, bara nyfiken..

Själv har jag inte funderat över din fråga, det först nämnda kopplar isåfall snabbare till ett skällsord.

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

nej tror inte att det har använts på samma nedsättande vis som neger tror de flesta har använt den sistnämnda benämningen till båda könen.Jag använder det inte tycker det låter konstigt att använda ett eget ord för svart kvinna

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • paloma84
    Ellekan skrev 2008-03-07 22:46:07 följande:
    Heter negress.
    Jaha, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag! Tack
  • stenstorp

Nej det tycker jag inte. Jag tycker det är synd att neger blivit nästan ett skällsord. Tror det beror på "nigger" som inte får användas i USA, men jag tycker det snarare ska motsvara engelskans "negro" som ju kan användas i dagligt tal.

• paloma84
    paloma84 skrev 2008-03-07 22:47:40 följande:
    Jaha, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag! Tack
    Oj, sökte på nätet. Ser att det är ganska många, precis som jag, som inte har koll på läget... onödig info :)
  • ÄlskadeUnge

Nej absolut inte, jag tycker att negress är något vackert Glad Tycker inte att neger heller är ett skällsord, men så många har fått det till något negativt.. trist.

• mindless

Det följer ju inte logiskt i alla fall. Logik har över huvud taget inte med saken att göra.

• korven72

Jag vet inte vad jag tycker om värdering av detta ord... månaderna här på FL har gjort mig konfunderad och nästan ambivalent inför denna frågeställning =)

• Pormoicheia

Nej. Men i min värld är inte neger i sig ett skällord det heller.

Apprentice Moraltant
Svar på tråden Är ordet "negress" ett skällsord?