Babybjörn .. ?
Tänkte höra om det är någon annan som testat på babybjörn sele? Verkar finnas olika, 1 active som har lite mer stöd i nacke och rygg, och en som inte har det. Någon som har en/testat en och vet lite?
Tänkte höra om det är någon annan som testat på babybjörn sele? Verkar finnas olika, 1 active som har lite mer stöd i nacke och rygg, och en som inte har det. Någon som har en/testat en och vet lite?
Testat båda och skillnaden är inte så stor. Märks mest med helt små barn. Om du ska bära en nyfödd tycker jag du ska titta på andra selar också, där finns sådana där barnet kan ligga ner.
Själv tycker jag babybjörnen är rätt begränsat, jag använder den bara en kort tid, sen blir det bärryggan i stället.
Vi hade båda till tvillingarna - en av varje.
Active var klart bäst, stor skillnad för mig i alla fall, för min rygg också. Jag använde den jämt - på promenad i Gamla Stan (svårt med barnvagn och kullersten), när jag lagade mat och när jag var och handlade (en unge i bilbabyskydd och en i babybjörn och så en korg i andra handen )
Har i och för sig inte testat BabyBjörnselar men ett litet resonemang i övrigt kring bärergonomi. Till att börja med om vi tittar på hur barnet sitter i en BB så hänger barnet med benen rakt ner. Inte allt för bekvämt. Tänk själv att sitta och hänga på skrevet. Om vi tittar på ergonomin för bäraren så har BB inte något riktigt avbärarbälte som lägger tyngdpunkten på höften. Här kan man ju jämföra olika ryggsäckar som har respektive inte har avbärarbälte. Om du är intresserad av en bra sele för både bärare och barn skulle jag rekomendera Ergo, Patapum eller annan liknande ergonomisk sele. Barnet skall när det är nyfött antingen sitta i "buddaställning" eller ligga inne i selen. När de är större och kan hålla huvudet är det bäst om barnet sitter med stöd från knäveck till knäveck. Du kan ju känna efter själv hur du tycker att det är bekvämast att sitta. De ergonomiska selarna kan man dessutom använda mycket längre än en BB. Våran kille är nu över 1 år och vi bär honom mycket i både Ergoselen och i Bärsjal. Nu när han är så stor är det mest på ryggen som vi bär.
Kika lite mer under Förälder Bärsjal/bärsele är på FL.
Lycka till i seledjungeln.
Jag har provat en BB i butik med grabben i den och den var inte direkt avlastande, allting hängde på axlarna, inget alls på höfterna vilket blev tungt.
Vi har köpt en bärsjal jag har testat några gånger, det tar ett antal gånger innan man är van vid att knyta den. Dock ger den ett bra stöd i midjan som du själv kan justera. Den har även en tendens till att bli riktigt varm.
Vi skall iväg o titta på en Ergo när grabben börjar närma sig tre månader då den verkar helt klart vettig.