• emcjoh

Skall adopterade få söka sina rötter eller ej?

I en annan tråd här på forumet, frågas det efter om det är etiskt riktigt att adopterade får söka efter sina biologiska föräldrar/rötter.
    De som borde få svara anser jag vara vi, vi som faktiskt är adopterade.
    Vad tycker ni?

Tråden jag tänker på är:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m30394455.html

Det är inget illa menat mot ts i denna tråd, M E N rätt "sak" på rätt plats.

• Svar på tråden Skall adopterade få söka sina rötter eller ej?
  • Gitani

Självklart ska vi få söka våra rötter. Fattar inte att det kan finnas någon som tycker att vi inte skulle få det. Tycker att ingen annan har med det att göra. Som adopterad har man ju i alla fall de flesta en massa frågor. Jag hittade min bio föräldrar förra året. Trots att det inte blev som jag trott att skulle bli, är jag ändå glad över att jag hittade dom.

• Kålrabbin

Alla kan ju svara vad de anser. Men då måste de väl också ha belägg för sina åsikter inte bara tycka.

Måste läsa tråden för att se vad andra skrivit. Kan inte i min vildaste fantasi komma på något som skulle vara oetiskt med att adopterade söker sina rötter.

• emcjoh

Vad bra att du hittade dem!
    Tyvärr vet man ju aldrig hur det blir innan, men man måste ju få försöka iaf. Reagerade för att ts i den andra tråden tyckte det var ett etiskt dilemma.

• elfling

Va! Men det är väl en självklarhet?

• emcjoh
    elfling skrev 2008-03-07 19:27:45 följande:
    Va! Men det är väl en självklarhet?
    I den ts som jag bifogade överst motsätter man sig det!
  • FrökenL

Självklart ska vi få det. Det kan vara livsavgörande i vissa fall. Tex om man skulle få leukemi och behöva benmärgsdonator, så måste man veta vilka biologiska band man eventuellt har, kanske eventuella "halvsyskon" eller vad man ska säga, jag menar bioföräldrarnas barn, kan vara passande donatorer tex.

Då är det ju en fördel om man kan och har möjlighet att söka upp sina bio päron, även om de skulle bo i Indien eller liknande. Själv vet jag att vi har alkoholim i släkten pga jag vet lite om min bio mamma, och därför passar jag mig för alkohol och droger. Hade jag inte haft någon information om detta så hade jag kanske inte varit observant och kanske också fallit dit.

• mammatillvictor

Självklart ska man kunna söka sina rötter men jag tycker också det är viktigt att respektera bioföräldrarnas önskan att inte bli uppsökta om de inte vill det men då är det ju viktigt att det finns dokument som kan förklara omständigheterna kring varför man blev bortadopterad för detta är för vissa livsviktigt att få veta. För mig personligen är det inte det men vet att det finns många adopterade som verkligen behöver veta anledningen till adoptionen.

• emcjoh

Instämmer i det ni svarar, men eg är detta min reaktion på den tråd jag hänv. till överst

• Angla

Hmmm att få söka sina rötter kan vara livsviktigt oavsätt om man är adopterad eller inte men är ma nadopterade så innebär ju rötter andra dimensioner. Däremot så kan jag sätta mig in i dem som anser motsattsen med utgångspunkten ifrån att de ev skulle föda ett barn och vilja lägga det bakom sig för alltid. Trots det så kan jag inse anse det rätt att föräldrar kan bestämma om barnen har rätt till sina rötter eller ej. Har man satt ett barn till världen måste man också rakryggad kunan stå för sitt val att adoptera bort barnet - öga mot öga. Det är det minsta man kan ge sitt barn anser jag.

• emcjoh

Kan bara säga det på ett sätt: Snälla gå in i den andra tråden o. förklara för dem!

Svar på tråden Skall adopterade få söka sina rötter eller ej?