• KickanAnnika

    Cykla med hund - Råd och tips!

    Jag skulle behöva lite råd och tips utan alldeles för mycket påhopp då jag tänkt börja cykla med vår hund.
    Det är nämligen så att det skulle funka alldeles utmärkt att ha med honom på jobb (fyra dagar i veckan) och jag tar mig dit med cykel. Utan hund är det en tur på 20 minuter.
    Det är en dansk/svensk gårdshund så det är en tålig, muskulös hund som kräver mycket motion för sin storlek. Visst är det tidigt att börja cykla med honom, men jag tycker ändå att det är bättre att han kan vara med än att vara själv hemma. Tänker jag alldeles galet?
    Han verkar funka alldeles utmärkt att cykla med, så det känns rätt.
    Vad ska man tänka på?

  • Svar på tråden Cykla med hund - Råd och tips!
  • Irme

    Hur gammal är han då?
    Om han är för ung för lite hårdare motion så kan du ju bara stoppa honom i cykelkorgen :P

  • Tainted

    tycker det låter som en toppenidé, så länge du har kontroll på honom att han inte hoppar iväg om det kommer en snygg tik på andra sidan vägen eller så :p

    att cykla med hund är ju ett jättebra sätt att motionera för er båda, se bara till att han hinner göra av sig innan.

  • Linam370

    Om jag tolkar bloggen rätt bör han vara runt 8 månader? Det är ju lite tidigt. Säger som Irme, kan du inte ha honom i en cykelkorg då? och kanske låta hunden springa bredvid cykeln en bit av vägen?

  • iii

    Är hunden 8 månader så är det inte att rekomendera att cykla med honom.

    När han är lite äldre så går det ju bra, men isåfall tänk på att cykla på ställen där han kan springa på mjukare underlag. Det är inte bra för dom att springa på asfalt. Och det tar kanske lite längre tid att ta sig till jobbet för du måste ju anpassa farten efter vad hunden orkar.

  • KickanAnnika

    Oj, skrev jag inte hur gammal han är. Han är nio månader.
    Cykelkorg funkar inte alls. Det har vi försökt vid några tillfällen. Han får som alldeles panik av det. Men det hade varit jättebra om han kunde sitta i det halva biten så det ska vi också jobba på.
    Vi gjorde en testtur idag. Han är alltså med mig på jobb nu (och jag borde alltså inte sitta på FL!) Halva biten gick vi eftersom där är hårt trafikerat, sista biten är bra cykelstig och där fick han springa i gräset.
    På vilket sätt skulle han kunna fara illa? Höfterna bekymrar mig inte så mycket eftersom det är en ras som i princip aldrig får såna problem. Vad mer?

  • linjes

    Eftersom han inte är färdigväxt i skelettet så är det för tidigt för honom att börja springa brevid cykeln..

    Han kan förstöra höfter o benstomme om han jobbar för hårt tidigt..
    Även om han är stark nu..

    Vi har en siberian husky som är 8 månader o jättestark men han får än så länge nöja sig med promenader

  • Linam370

    Även om rasen kanske är mindre benägen att drabbas av problem så är det ändå en belastning att springa. Han växer fortfarande och ska därför itne motioneras så hårt, och just cykla med hunden brukar bli ganska häftig motion för dem.
    Men nu är ju inte jag nån expert alls.

  • iii

    Det är väl just leder och skelett som man tänker på. Det är för hård belastning för en växande hund. Även om det inte är vanligt med problem inom rasen så kan man orsaka att den får det iallafall.

  • KickanAnnika

    Jag tar till mig det ni skriver...
    Känns ju ändå synd att han ska vara själv hemma när han nu kan vara med på jobb?
    Springer gör han ju oavsett cykel eller ej. Ibland undrar jag om en DSG ens kan gå?
    Halva turen blir ju promenad i rask takt. Jag skulle i och för sig kunna gå till jobb, men då innebär det längre dagar på dagis för barnen, så en kombinerad cykel/gå-tur är det som känns vettigt för alla parter liksom.
    Funderar vidare på det ni skriver.

  • iii

    Det är ju bara några månader det handlar om. Jag vet inte hur stor denna rasen är och hur lång tid det tar innan de anses färdigväxta i skelett och leder så du kan ju kolla upp det för ett mer exakt svar om när det är lämpligt. För medelstora raser brukar man ju säga mellan 1 och 1 1/2 år.

  • Linam370

    Hunden i nån väska då? När min cavalier var ritkigt liten hade vi honom i ryggsäck som vi vände åt fel håll så han satt på magen. Funkade kanon.

  • J3O

    tänk på att låta honom "trava" och absolut inte "galoppera" så ska det inte vara någon större fara.. traven sliter inte lika mycket på hans kropp och ger dessutom bättre och jämnare muskler än galoppen.
    Håll koll på trampdynorna när ni cyklar på asfalt så han inte sliter upp dem. asfalt är som sandpapper på dem.

    han är ändå lite ung som de andra skriver så vänta gärna 2-3 mån till om du kan.

  • KickanAnnika
    Linam370 skrev 2008-03-07 12:46:23 följande:
    Hunden i nån väska då? När min cavalier var ritkigt liten hade vi honom i ryggsäck som vi vände åt fel håll så han satt på magen. Funkade kanon.
    Skulle kunna funka. Men han är ganska tung ändå. Tror väl han väger 10 kilo nu.
    Hade du en vanlig ryggsäck, eller anpassade hundväska?
    Jag köpte en hundväska, som axelremsväska, som aldrig blivit använd för han bara stretade emot och det kändes grymt. Tror nästan han är för stor för den nu, men kan ju ta fram den och undersöka saken.
  • Linam370

    Vi hade en helt vanlig ryggsäck.
    Om det blir tungt kan du ju ändå som du sa promenera med honom halva vägen, promenader i sig är ju inte farligt, lite motion behöver han ju

  • KickanAnnika

    Jo, men halva vägen måste vi gå. I alla fall tills vi är vana vid att cykla båda två, för det är en vägstrecka som ej känns säker att cykla.
    Jag har ryggsäck med datorn på ryggen så det känns lite omständligt med en väska fram också! Det får nog bli lite hårdträning med massor med godis att sitta i cykelkorgen tror jag.

  • KickanAnnika

    Idag har vi varit ute och tränat att sitta i cykelkorgen.
    Han gillar det inte men ska nog kunna funka om jag spänner fast selen/kopplet ordentligt och berömmer massor!
    Har dessutom köpt en bättre ryggsäck anpassad för datorn så att det ska bli så bra som möjligt att cykla på alla sätt och vis (som jag ska ha datorn i alltså, inte hunden!). När han nu kan följa med till jobb så ska han banne mig transporteras dit på nån vänster också!

    Men när man sen ska börja cykla med hunden springande bredvid, är då en springer det som bör vara det bästa/säkraste då? Var hittar man en sån? Djuraffär givetvis, det förstår jag, men jag tänker om nån vet nån annan affär (typ Biltema eller så) som har billigare.

  • Linam370

    Djuraffärer har oftst en variant som är billigare än springer. Vi köpte en för 150:- som ser likadan ut som springer men som inte har den avlastande fjädern som springern har, den är alltså lite stötigare. Men den fungerar fint!
    Kolla runt på djuraffärer, det finns som sagt alternativ!

  • KickanAnnika

    Vet inte om en avlastande fjäder borde vara nödvändig på en liten hund, så en billigare variant är ju att föredra.
    Vi var till djuraffären idag i annat ärende och då passade jag på att fråga, men de hade inga hemma nu. Kostade 600:-. Lite väl för vår budget känder jag. Hon sa inget om nån annan variant.
    Får kolla vidare.

Svar på tråden Cykla med hund - Råd och tips!