• smarraan

förvirrad...

hej!

jag är 18 år i maj och ja känner att ja vill ha barn snart...
    är det fel att vilja ha barn i min ålder eller?
    många säger till mig att ja måste ha jobb och bostad innan men ja vill jätte gärna ha barn snart!
    vad tycker ni ?

• Svar på tråden förvirrad...
  • Freiya

fel och fel. det beror ju på hur mogen man är. men när man e 18 har man ju ingen brådska direkt! man har ju hela livet framför sej.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • smarraan
    Svar på #1
    okej.. jo ja vet det men jag har ett fast förhållande och jag vet att han oxå vill.
    så du skulle inte tycka att jag gör rätt som vill skaffa barn nu ?
  • PicaGirl

Det är aldrig fel att vilja ha barn. Men tänk gärna igenom det lite innan du bestämmer dig för att skaffa ett barn.

Det är en stor fördel för dig om du har fast sällskap som kan vara med och faktiskt vara förälder och det är inte helt fel att ha en egen bostad.

Har man ett jobb och har haft det ett tag, så är de ekonomiska förutsättningarna givetvis bättre. Ekonomin är väl dock inte det som ska styra att man skaffar eller inte skaffar barn.

Hur ser det ut för dig idag?

Har du en kille som också vill bli förälder? Hur bor du? Pluggar du? Har du kompisar som har barn?

/PicaGirl

• jeng

det går väl knappast att säga att det är FEL, men om man väntar på att man har fast förhållande / fast jobb / bostad som passar för barn, så är det ju mindre saker man behöver oroa sig över, och kan istället fokusera sin energi på att mysa med det lilla underverket :)

och någon brådska har du ju verkligen inte i din ålder, du har ju många år framför dig att bli gravid!

en sak till som jag kan känna nu när jag är gravid (vi har väntat väldigt länge, har varit gifta i 8 år snart, och vi är 29 båda två) är att jag har hunnit ta min examen från högskolan, vi har hunnit resa runt och leva lite själva! självklart så är vi inte mätta på att resa och såna saker, men man kanske får räkna med att det blir på ett annat vis när man har barn! dessutom har vi ju båda hittat fasta jobb som vi tycker om, och hittat drömhuset! så för oss har det varit värt att vänta!

• Freiya
    smarraan skrev 2008-03-04 17:27:51 följande:
    Svar på #1okej.. jo ja vet det men jag har ett fast förhållande och jag vet att han oxå vill.så du skulle inte tycka att jag gör rätt som vill skaffa barn nu ?
    jag vet inte, men jag skulle inte säga att du gör fel heller.
    klart, det finns ju fördelar med båda. det är kul att vara ung förälder så att man kan hitta på en massa roliga grejer med alla sina barnbarn sen :) och åldern har ju ingenting med att gör hur bra förälder man blir.
    men å andra sidan, som jag skrev innan. det är ingen brådska. ni har all tid i världen. det är synd att missa att vara ung också :)
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • smarraan
    Svar på #3
    jag går på gymansiet andra året. jag går barn o fritids utbildningen.

min kille har jobb o han ska flytta till lägenhet efter sommaren.
    hmm ja tänker så mykt på hu jag ska göra... för mig o min kille känns det rätt men inte för omgivningen...
  • smarraan
    Svar på #4
    ja det är ju en fördel. men min kille har oxå jobb o ja kan ju skaffa jobb efter gymnasiet.. ja behöver inte börja jobba direkt efter att ja gått ut.
Svar på tråden förvirrad...