• Jenniesmamma

Vad gör smält ost onyttigare än osmält ost?

Hej!

Sitter här hemma och får tuppjuck
    Har fått för mig att smält ost är onyttigare än osmält ost,eller är ju säker på att det är så. Men varför? Det är ju samma ost som jag har på mackan,som jag kanske har på varma mackor.
    Så om nån kan förklara för mig vad som gör den smälta osten onyttigare än osmält ost,så gör gärna det,blir tokig snart,eftersom jag inte kommer på nått bra själv!

Tacksam för svar!

Älskad och saknad av så många! RIP älskade lillebror!
  • Svar på tråden Vad gör smält ost onyttigare än osmält ost?
  • Annanym

Det är nog bara för att den ser lite flottigare ut när den smälter som du tycker den känns onyttigare. Eller?

• Me o Mike

Varför har du fått för dig det??

• Jenniesmamma

För att det känns så himla onyttigt,men äter tex ost på knäckemacka och känner mig inte alls onyttig,men gör en varm macka och känner mig som ett riktigt svullo Ser mycket onyttigare ut,och så ser man på tv,tex. du är vad du äter,och smält ost är ju rena döden säger dom,täpper igen i gångar man har i kroppen

• Tinzu

är det smältost du syftar på som man käkar på typ max?

• Jenniesmamma

nej,smält ost på tex varma mackor man gör hemma

Tinzu skrev 2008-03-04 12:07:17 följande:
    är det smältost du syftar på som man käkar på typ max?
  • Soya

"Smält ost" och "smältost" är ju inte samma sak, så det får man ju hålla isär här.

Smält ost: hårdost som smälts mha värme, ex på pizza, varma mackor, gratäng.

Smältost: Mjukost. Riktigt hur de gör den låter jag vara osagt :)

Nu har jag inte sett "Du är vad du äter" så jag vet inte vilken av ovan typer de menar kloggar igen blodkärlen. Men tar du en skiva hårdost och smälter (ex i mikron) så har den samma fetthalt och innehåll som den omikrade skivan.

"Faran" med smält ost är nog bara att man ofta har det i/till rätter som i sig redan är onyttiga: på vitt bröd när man gör varma mackor, i gräddiga gratänger osv. Dessutom är det många som ska "piffa till" i övrigt sunda maträtter med lite smält ost och då sabbar man ju sundhetskonceptet. Och för det tredje så tar man i regel betydligt MER ost när den ska smältas än man gör när man använder den "osmält"

• Jenniesmamma

Okej,men jag menar inte mjukost,utan hårdost som smälts i högvärme

Men för mig spelar det ingen roll hur lite ost jag tar på den mjuka mackan,känns onyttigt ändå Alltså när jag ska göra en varm macka. ska nog sluta göra varma mackor,slipper jag få såna här tankar

Men som jag försår är det bara nått jag fått för mig,att det faktikst inte är onyttigare bara för att jag smälter den,utan den är lika onyttig som hårdost,ingen skillnad?

• Kenzie
    Jenniesmamma skrev 2008-03-04 12:20:43 följande:
    Okej,men jag menar inte mjukost,utan hårdost som smälts i högvärmeMen för mig spelar det ingen roll hur lite ost jag tar på den mjuka mackan,känns onyttigt ändå Alltså när jag ska göra en varm macka. ska nog sluta göra varma mackor,slipper jag få såna här tankarMen som jag försår är det bara nått jag fått för mig,att det faktikst inte är onyttigare bara för att jag smälter den,utan den är lika onyttig som hårdost,ingen skillnad?
    Nej den blir givetvis inte onyttigare för att du smälter den.
    Älskade Theodor 060329
  • Jenniesmamma
    Kenzie skrev 2008-03-04 12:24:06 följande:
    Bara i mitt huvud
  • Anghammarad
    Kenzie skrev 2008-03-04 12:24:06 följande:
    Exakt, det är ju samma ost. Ost är inte särskilt nyttigt från början heller. Det som eventuellt skulle göra varma mackor onyttigare är att man oftast tar mycket mer ost på om den skall smältas än vad man tar på en vanlig smörgås.
  • Vårkänslor

Ja hajjar va du menar!.. Ja känner exakt som du!.. Men då har jag börjat tänka om!.. Om man smälter ost.. Så kommer det ju ut en massa fett som ser ut som smör.. Då kan man hälla bort det.. Därför.. Blir smält ost nyttigare än vanlig ost!!

Jenniesmamma skrev 2008-03-04 12:02:30 följande:
    Hej!Sitter här hemma och får tuppjuckHar fått för mig att smält ost är onyttigare än osmält ost,eller är ju säker på att det är så. Men varför? Det är ju samma ost som jag har på mackan,som jag kanske har på varma mackor. Så om nån kan förklara för mig vad som gör den smälta osten onyttigare än osmält ost,så gör gärna det,blir tokig snart,eftersom jag inte kommer på nått bra själv!Tacksam för svar!
  • Jenniesmamma
    Vårkänslor skrev 2008-03-04 22:37:52 följande:
    Ja hajjar va du menar!.. Ja känner exakt som du!.. Men då har jag börjat tänka om!.. Om man smälter ost.. Så kommer det ju ut en massa fett som ser ut som smör.. Då kan man hälla bort det.. Därför.. Blir smält ost nyttigare än vanlig ost!!
    lilla sandra skrev 2008-03-04 22:42:30 följande:
    Haha, o i MITT!!!
    Skönt att det är fler som tänker som mig

Men ska börja göra och tänka som Vårkänslor
Svar på tråden Vad gör smält ost onyttigare än osmält ost?