• SannaLeena

Hur länge tilläggsmata var tredje timme?

Vi har nu vart hemma med vår lilla tjej i fem dagar, först låg vi inne på BB i en vecka. Hon föddes i v. 35+1. Sedan födseln har hon tilläggsmatats var tredje timme, dag som natt.
    Hon vägde 2850g när hon föddes, var ner på 2760g och nu ligger hon på 2910g.
    Det känns på något sätt lite grymt att behöva väcka henne var tredje timme för att äta, de små behöver väl också en sammanhängande sömn utan väckning emellan. Vår tjej visar tydligt när hon börjar bli hungrig.

Ni som också har tilläggsmatat, hur länge höll ni på innan ni började låta barnets hungerskänslor styra matning? För det är väl det som egentligen är målet eller?

• Svar på tråden Hur länge tilläggsmata var tredje timme?
  • Auris

Jag har ingen prematur men vi hade också var tredje timme ett litet tag med andra tjejen för att hon gått ned för mycket i vikt. Vi kunde sedan ganska snabbt öka till var fjärde timme som vi körde någon vecka och kunde sedan övergå till helt hungerstyrt.

Nu är ju eran situation annorlunda än vår och hur man brukar göra med prematurer vet jag inte. Det är nog ganska individuellt beroende på hur barnet mår. Vi frågade först BB och efter utskrivningen BVC om råd hur vi skulle göra.

• Cmon baby

hej
    jag har en prematur som föddes i vecka 32+6. Vi kom hem i tisdags och han sondmatas samtidigt som han får suga på tutten.
    SABH, alltså hemsjukvården, har nu tipsat om att låta honom säga till själv när han är hungrig, de gör ju det till slut, men det får inte gå mer än 4 timmar, så nu har vi hållt det så i några

• Cmon baby

nämen? halva inlägget försvann?

hursomhelst, jag fortsätter......nu har vi hållit det så i några dagar och han går upp i vikt varje dag ändå, så det funkar.
    Annars blir de lite bortskämda när de får mat automatiskt var 3e timme.
    /C

• MallaMojs

Vi körde var tredje timme i iaf två veckor, när vi var på Neo (med sond och tutte). Sen sa hemsjukvården att det inte skulle gå mer än fyra timmar emellan!!

Mina döttrar är födda 33+1

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • FruMadde4barnTätt

på sjukhuset sa de till mig att hon skulle äta var 3:e timme, men hur länge ska hon göra det, jo det undrar jag också?
    jag ammar ju för fullt då. hon fick endast ersättning Nan de första dygnen.
    BVC sa att eftersom hon ibland vill äta oftare än var 3:e timme, så kan hon ibland få sova längre, ca 4 timmar. vår dotter säger också till när hon är hungrig, men annars så sover hon mest.
    sover era barn också mycket??

• FruMadde4barnTätt

så söt Felicia är

vår dotter heter Nathalie, hon är född 24 februari, 5 veckor för tidigt, v.35+0

• MallaMojs

Nu när jag tänker tillbaka på det så sov de ju mest hela tiden, även fast jag inte tänkte på det då och det var tufft att väcka dom mitt i natten flera gånger... Men de är stora och fina nu så

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • FruMadde4barnTätt

tycker det är skönt att hon sover så mycket.
    vår son var vaken mycket som liten bebis, vi fick knappt sova något alls, vi var jätte trötta.
    brukar prematur bebisar sova mycket?

• SannaLeena

Vår Felicia sover också i princip hela tiden mellan målen. Ibland vaknar hon av sig själv lagom till det är dags för mat. Tycker att det är jättejobbigt att väcka henne på nätterna, kanske för att man själv är helt sjukt trött..

Madeleinelousie, Nathalie är också jättesöt! På BB sa de till oss att barn som är för tidigt födda inte är lika aktiva som barn som är födda i tid.

• knäppisen

Vi fick låta vår dotter sova längre pass på natten när hon visade att hon gick upp ordentligt i vikt, vi gjorde det i samråd med hemsjukvården på neo. Sonen däremot fick vi inte sluta mata var tredje timme för han gick upp så dåligt i vikt. Prata med ditt BVC om vad de tycker.

• Linda och Stefan

Vår dotter föddes 34+2. Är i nu i dagarna 40 veckor. Vi matar var tredje timme på dagen o var fjärde på natten. Förhoppningsvis får hon börja styra själv snart. Jag tycker hon börjat äta jättebra själv nu nämligen.

Svar på tråden Hur länge tilläggsmata var tredje timme?