Min son var inte fullt så tidig som din. Han är född v. 33+5. Jag minns tyvärr inte exakt vad han kunde och inte kunde vid fem månader, men det där med maten vet jag. Det var ungefär då vi började med smakportioner av gröt. Han var lite intresserad, men verkade inte alls fatta att det handlade om mat. Han lät oss stoppa skeden i munnen och smakade och smackade, men det verkade som om det tog veckor innan han faktiskt svalde något. Nu vet jag ju inte om det berodde på att han var prematur eller om han bara var lite för förtjust i att ammas. Många barn blir ju ointresserade av amning när de börjar få annan mat, men så var det aldrig med min son. Även när han lärt sig äta vanlig mat föredrog han bröstet och det var inte alldeles lätt att få honom att förstå att amningen måste ta slut när jag började jobba efter drygt elva månader hemma.
I övrigt var min son rätt sen med det mesta under hela första året. Han satt senare, kröp senare, greppade saker senare än de jämnåriga barnen i mamma-gruppen. Hans läkare på neonatal menade att det var helt normalt. Han tyckte till och med att sonen kom ifatt relativt snabbt. Enligt den läkaren är tumregeln att det tar ett år för ett barn att ta igen en månads för tidig födsel. Min son som föddes 1,5 månad för tidigt skulle alltså vara ifatt vid 1,5 år och det var han definitivt. Idag är han två år och det märks ingen skillnad alls mot de jämnåriga barnen på dagis eller barnen från mamma-gruppen.
Din son är född två månader för tidigt och bör alltså få till tvåårsdagen på sig innan du förväntar dig att han är ifatt. Hans korrigerade ålder är just nu tre månader. Med det i åtanke är det kanske inte så konstigt att han inte förstår sig på maten ännu. Ge honom tid. Så länge du ser att han utvecklas så finns säkert inget att oroa sig för. Om du behöver stöd i att lugna ned dig så prata med BVC, men huvudsaken är nog att du inte förväntar dig att din son ska vara som "vanliga" femmånaders.