• Håll min hand

bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?

Nu är det såhär att vi har min sambos barn varannan helg men har funderat på att börja ha varannan vecka. Men vi ska ha vårt första gemensamma barn i början på juni och hur funkar det med dagis och sånt om jag är mammaledig och min sambo jobbar?
    Får bonusen ha dagis på dagarna då eller måste han vara hemma med mig?

Skulle nog kännas som en chock för mig att ha hand om båda samtidigt på dagarna när jag ska bli "riktig" mamma nu för första gången. Tyvärr är jag ingen super-mamma.

• Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?
  • anneliesb

Du får äsga till kommunen på skarpen att du inte är bonusens vårdnadshavrae å kan alltså inte ta hand om den.

• AnnanAnna

Ditt bonusbarn har rätt till lika mycket tid på dagis som nu. Om din sambo däremot är pappaledig har de flesta kommuner (dock inte Sthlm) som regel att man får vara där högst 15 timmar per vecka.
    OM de säger något annat, det är t.ex. väldigt vanligt att man hävdar att även när en styvförälder är föräldraledig så skall man bara få 15 h/vecka, så kan du hänvisa till skolstyrelsen där det finns beslut om att detta gäller endast då barnets vårdnadshavare (alltså biomamman eller biopappan) är ledig.

Lycka till och hoppas din första tid med bebis blir härlig!

• CissiS

När jag var mammaledig så fick min sambos dotter vara på Dagis/Fritids enligt pappans arbetstider, alltså samma som innan jag blev mammaledig....Stå på dig om de säger nått annat, de gjorde de här men jag hänvisade dem till ansvarig personal på kommunen så de fick ändra sig ganska snabbt!!

• catta28

Jag är mamaledig nu och har jag min sambos son hemma. värför ska han få vara på dagis när jag är hemma med vårat barn.

• Håll min hand

För att få lite kvalitetstid med sin nyfödda? För att man kanske inte har den orken att underhålla en energi-rik 4-åring och ha en bebis hängande vid tutten, efter en natt med lite sömn?

Hmm. Det är väl upp till dej om du vill ha det.

• helena82

Håll min hand skrev 2008-03-05 20:27:12 följande:

För att få lite kvalitetstid med sin nyfödda? För att man kanske inte har den orken att underhålla en energi-rik 4-åring och ha en bebis hängande vid tutten, efter en natt med lite sömn?Hmm. Det är väl upp till dej om du vill ha det.
    Fast om det varit din egna, så hade du väl haft även det barnet hemma?? jag och min sambo väntar barn nu till sommaren och inte har jag några planer på att lämna hans son på fritids bara för att han inte är min. första tiden med bebis är väl väldigt viktig för din bonus, för att han inte ska känna sig utstött
  • Katten76
    catta28 skrev 2008-03-05 15:57:36 följande:
    Jag är mamaledig nu och har jag min sambos son hemma. värför ska han få vara på dagis när jag är hemma med vårat barn.
    Håller med...
    Jag väntar tvillingar och skulle aldrig göra något annat än att ha min samobs barn hemma när de är hos oss varannan vecka.
    Det är ju deras syskon... Jag vill inte göra någon skillnad.
  • Teschty

Jag e mammaledig med våran genemsamma son, alltså mitt första barn. Min sambo har en son på 3 1/2 sen innan som bor hos oss vv, han går på dagis som innan, dvs enligt sin pappas arbetstider. Det va aldrig nått snack om den saken, både jag o min sambo tyckte det va viktigt att jag skulle få den kvalitetstiden med mitt första barn, det e ju fullt upp på dagarna som det e med mammagrupp, massa fikor med nytt folk man lär känna, babymassage o allt va vi nu pysslar med om dagarna.

Bonusen trivs på dagis, han har sina vänner där. Det gör inte mig till en sämre bonusmamma, jag kan inte förstå hur en del kan tycka så... Sen som en del skriver, vad hade du gjort om det hade varit ditt egna barn, ja, då vet man ju vad det handlar om att bli mamma, ta hand om en bebis, amning o rutiner, det har man ju ingen aning om när man e bonusmamma för i regel träffar man ju det barnet först när det e några år?! Jag tycker inte det e det minsta fel med att ha bonusen på dagis, sen har jag valt själv att hämta tidigare nån dag för att jag själv vill.

Känner du att du vill ha den tiden med din bebis så stå på dig, för dom e ju bara små o nyfödda en gång, man kan ju inte backa den tiden. Sen efter hand kanske du känner att hämta bonusen tidigare lr så, men ta det i din takt så det inte blir fel.

Lycka till, hör gärna av dig om du har mer frågon ang ny bebis/bonus...
    KRAM

Alvin mammas hjärta
  • IsadorasMamma

Där jagbor haed du bara fått ha dem på dagis 3 timmar, det räknas på sambos tider också.

• Lovica

Mitt ex och jag har en son tillsammans. Han och hans tjej har fått en dotter och hon är hemma och är mamma ledig. Vår son har då rätten att gå de tider han gjorde innan eftersom hans pappa jobbar, så hade förskolan sagt. Han tyckte själv att det va konstigt o ringde kommunen och frågade. Mycket riktigt var det så. Deras argument var att vår son inte är hennes barn och då får han gå efter sin pappas tider. Jag kan tycka det är lite konstigt eftersom de annars är så noga med inkomster o arbetstider på sambon ( även om denne inte är förälder till barnet)Men jag tycker det är bra för min sons skull som hellre är på dagis några timmar mer och kan leka med sina kompisar.

Möjligheterna blir ju bättre eftersom han kan vara hemma mer och kanske till o med kan välja lite själv när han vill vara på dagis eller om han vill vara hemma.

Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?