• Bonsai7

Vilken bil + syskonvagn har ni?

Är pappa till en 3-månaders bäbis och vi planerar nu försöka få till ett syskon och börjar därför fundera på vilken bil som kan vara lämplig om man har syskonvagn, och vilken vagn man ska ha... Krav är att den ska gå att köra så terrängliknande som möjligt (barnvagnen, vill säga...), ingen renodlad cityvagn alltså. Tänkte man kan få några idéer här både vad gäller bil och barnvagn, så, som frågan lyder... Också tacksamt om ni delar med er av ev. för- resp. nackdelar med de bilar/vagnar ni har.

• Svar på tråden Vilken bil + syskonvagn har ni?
  • Mumse

Vi (jag o sambon) var faktiskt o handlade en syskonvagn på Babyproffsen igår.
    Det blev en baby traveller De Lux (babyproffsens eget märke). Vi valde den mycket på att den har riktiga lufthjul (kommer inte ihåg hur många tum men det räcker till). sen har den separat fällbara ryggstöd, separata sufletter samt svängbara framhjul, kolla på den, vi är iaf så här långt väldigt nöja..pris 4595:- + regnskydd 280:- tror jag det va (vi köpte en 07:a, samma vagn men bättre pris som 08:a bara andra färger).

Denna pjäs lastar vi in i en Peugeot 307 kombi, har inte hunnit testa vilket som är det mest optimala sättet att ställa in vagnen i bilen ännu men vagnen blir förvånansvärt liten ihopfälld. Dessutom kan man tabort hjulen och då blir den ännu mindre..Peggan har jälkigt bra lastförmåga i förhållande till sin storlek.

• Papito

Har ingen syskonvagn så jag kan nog inte svara på den egentliga frågan. Det jag däremot kan tipsa om är att du ska kolla så att det går att låsa framhjulen (om de är svängbara), annars blir det jobbigt att gå i terräng som inte är helt plan.

När du hittat den optimala får du gärna tipsa mig...

• Mumse
    Svar på #2
    Papito skrev 2008-02-29 13:56:28 följande:
    Har ingen syskonvagn så jag kan nog inte svara på den egentliga frågan. Det jag däremot kan tipsa om är att du ska kolla så att det går att låsa framhjulen (om de är svängbara), annars blir det jobbigt att gå i terräng som inte är helt plan.När du hittat den optimala får du gärna tipsa mig...
    Den jag skrev om har svängbara framhjul som går att ha i tre olika lägen:

1. Helt fria, svänger åt alla håll
    2. Delvis låsta, svänger ca 45 grader
    3. Helt låsta, hjulen är låsta raktfram.

Jag kanske skulle nämt det från början.
  • JojjeB

Vi har precis köpt en likadan vagn som Mumse och i ihopfällt skick finns det gott om plats för annat bak i vår SAAB 9-5 kombi.
    Vagnen inhandlades igår så jag har inte provat den ännu men frugan var lyrisk.

• Läderman

crysler voyager, innan hade vi en ford galaxy, före det en volvo 945.

voyan är den absolut mest flexibla och bekväma familjebilen som finns.

Har BRIOvagn med stora, luftfyllda hjul....

• Johnny80

Vi ska köpa en Toyota corolla verso och en Phil &Ted´s sport. Idag har vi en Ford focus 1.6-00:a och 2 barn, men nu har vi fått veta att vi ska ha tvillingar så det va bara att börja tänka i andra banor.
    Kom just hem från Kungens kurva där vi va och kollade på en bil, fick låna en likadan vagn av några bekanta. Jag är 1.85 och kunde sitta i sätet längst bak, inte i 30 mil kanske men i 15 skulle det funka.

Den som bromsar först bromsar för tidigt....
  • Christian

Samma vagn som ovan, en Phil & Teds sport. Och så en V70...

Svar på tråden Vilken bil + syskonvagn har ni?