• nanci

Ni svenskar i utlandet; hur snabbt lärde sig era barn språket?

Ni som enbart pratar svenska hemma alltså. Hur lång tid tog det för barnen (tala gärna om hur gamla) att komma in i det nya språket i skolan eller på dagis? Var det jobbigt i början?

• Svar på tråden Ni svenskar i utlandet; hur snabbt lärde sig era barn språket?
  • gabrielito

Hej! Vi bor förnärvarande i Sverige men när min älsta son födds bodde vi i Spannien ,Granada.Min man är därifrån och han har alltid pratat spanska med sonen.
    Jag började från första dagen prata svenska,sjunga på svenska och morfar sände böker vidos och musik på svenska.
    Om du är ensam som pratar svenska med ditt barn behöver du lite hjälp och det är ganska arbetsamt.Du måste vara konsekvent och ha tålamod.Men i slut ändan så vinner ni något stort.Tänk att få två språk gratis vilken lyx!
    Barn som har 2 språk kan börja tala lite senare än normalt men när de väl börjar brukar det spruta ord..
    Arthuro var 22 månader när han pratade så man kunde förstå att det var ord.
    Vi har nu två andra barn och alla är 2 språkiga.4 åringen har tagit lite längre tid för han har ett funkhinder men 2 åringen sprutar ord och kan räkna till 30 på både svenska o spanska.
    Kämpa på det är värt det!Lycka till Maria

• Dee Why

Vi flyttade till Australien när dottern var 5 år. Under de första veckorna i skolan var hon jättefrustrerad för att hon inte förstod någonting. Men barn är helt fantastiska och kommunicerar på andra sätt.
    Efter 3 mån pratade hon FLYTANDE engelska.
    Vi pratade svenska hemma och gjorde inga ansträngningar för att hon snabbare skulle komma i gång. Det fick gå i hennes egen takt, vilket var snabbt tycker jag!

• amnai

Barn lär sig språk jättefort. Vi är båda svenska, barnen är födda utomlands, och de har talat svenska hemma och lärt sig engelska när de börjat förskola. Inga problem!

Att barn med flera språk lär sig tala senare tror jag inte på. Mina talade två språk som små - svenska/portugisiska och svenska/tjeckiska - och de började prata när de "skulle" för det.

Vi bor numera i USA, förut Brasilien och Tjeckien.

• MrsFreckles
    amnai skrev 2008-03-25 00:30:21 följande:
    Barn lär sig språk jättefort. Vi är båda svenska, barnen är födda utomlands, och de har talat svenska hemma och lärt sig engelska när de börjat förskola. Inga problem!Att barn med flera språk lär sig tala senare tror jag inte på. Mina talade två språk som små - svenska/portugisiska och svenska/tjeckiska - och de började prata när de "skulle" för det. Vi bor numera i USA, förut Brasilien och Tjeckien.
    Later bra - var dotter kommer bli tresprakig, far svenska och portugusiska hemma samt att min man och jag pratar engelska med varandra, sa blir det ju engelska pa dagis och allt runtomkring. Var du konsekvent med att bara prata svenska med dina barn?
  • 3tjejer

Vi flyttade till Skottland när älsta dottern var 3,5 år. Vi är bägge svenskar och pratar enbart svenska hemma. Hon började dagis 2 fm/vecka efter 2 månader här. När det gått 3-4 månader började hon säga engelska ord och meningar på dagis. Efter 5 månader ökade vi dagis till 4 fm/vecka och språket går fort fram. Många barn blir ju helt tysta när de inte blir förstådda/förstår men hon fortsatte prata (på svenska) jättemkt på dagis. Hon blev trött och sov ofta middag de första månaderna efter dagis (trots att hon slutat med det ett år tidigare).

Lillasyster är nu 2 år och var 16 månader när vi flyttar hit. Hon går inte på dagis utan är hemma med mig och vi går på lite öppna förskolor. Hon kan några sånger på engelska och några enstaka ord men hon pratar inte engelska.

• curro

Háller med gabrielito. Gäller att ha tálamod och vara konskvent i alla avseenden. Insistera lite fint att fá barnet att prata, som i mitt fall, svenska. Mellan oss har det alltid varit svenska som gällt. Nu är báda tresprákiga och nu bÖrjar min verkliga "kamp" att hálla svenskan vid liv. Spráken är spanska, engelska och svenska, kommer sist. Jag har alltid pratat svenska med dom och gör det fortfarande, nu fár jag áterigen pápeka lite fint att jag gärna hór dom prata svenska den lilla tid vi är tillsammans. Sonen läser mycket pá svenska som tur är och till dottern har jag precis fixat lite lättlästa svenska böcker. Sonen läser obehindrat även pá spanska och engelska. Förstár han inte frágar han helt enkelt. Det blir lite rörigt ibland, tom fÖr mig som är vuxen, jag pratar spanska och engelska i jobbet, men min svenska är lika bra som den dag jag flyttade utomlands. Vissa ord har liksom fÖrsvunnit bara för att jag inte anvánder dom(fÖrlát, kom visst av mig). Det var jobbigt i början innan dom bórjade prata, det kándes som om man pratade till vággen, ingen svarade ju!

• Canberra

Sonen ar tvasprakig (han ar 2 ar och 2 manader nu), jag har alltid pratat svenska med honom men pappan har pratat engelska och nu gar han pa dagis dar det ar engelska som galler. Sa han har iofs haft bagge spraken redan fran forsta dagen.

Han forstar bagge spraken lika bra men an sa lange sager han fler ord pa engelska, helt naturligt antar jag eftersom han 'utsatts' for mer engelska pa dagarna. :)

Han har kompisar pa dagis som bara pratat ett sprak hemma och sen borjat med engelskan nar de kommit till dagis, och de verkar ha lart sig det nya spraket pa 2-3 manader. Vissa ord forstar de ju fran nastan forsta dagen, typ 'mat', 'mugg' osv, men att kommunicera verkar ta nagon-nagra manader. Nu ar det ju iofs 2-aringar jag pratar om, sa de pratar ju inte alltid sa mycket i vilket fall. Men det verkar inte vara nagra storre problem att prata ett 'frammande' sprak pa dagis.

Svar på tråden Ni svenskar i utlandet; hur snabbt lärde sig era barn språket?