• Isadora11

Anser ni att omgivningen har en negativ attityd till unga föräldrar?

Jag har tänkt att skriva min C-uppsats om unga mammor och jag funderar lite på attityder till unga föräldrar. Hur anser ni att de är? Både den närmsta omgivningen som familj och vänner samt professionella och okända?

• Svar på tråden Anser ni att omgivningen har en negativ attityd till unga föräldrar?
  • Snax

Det är väl knappast åldern i sig som får folk att reagera negativt utan snarare hur man uppför sig och tar hand om sina barn. Kärleksfulla, bra föräldrar finns i alla åldrar.

• danitra

Det är skillnad på "unga föräldrar" och "föräldrar som är unga".

"Unga föräldrar" som jag stött på benämner sig ofta som just det, dom framstår ofta som mindre mogna än den andra gruppen. Dom förväntar sig att bli kritiserade i sitt föräldrarskap och letar efter negativa attityder - och den som söker han finner. Alltså, dom förväntar sig ett negativt bemötande både från sin privata omgivning och den proffesionella vilket ofta verkar bli självbekräftande.

Den andra gruppen är som vilken annan förälder med den lilla skillnaden att dom var yngre när dom fick sitt första barn i förhållande till genomsnittet. Dom förväntar sig inte ett sämre eller mer kritiskt bemötande än andra vilket också blir självuppfyllande.

Mitt amatöranalys är att den första gruppen generellt har en lägre utbildning och allmänbildning än den andra.

• MissXXX

Jag har enbart stött på negativa kommentarer och fördomar på den här sajten...

• Loris

Överhuvudtaget så har väl folk generellt en ganska kass syn på unga föräldrar, det mkt tack vare program som visas på tv te.x (där de självklart bara tar upp fall med splittrade familjer, kass ekonomi, kaos!!)

Men visar du, även om du är ung, en vilja till att ta ansvar (och inte gör som vissa, skaffar barn för att kunna kräva lägenhet genom socialen (vilket man sjukt nog har hört alltför ofta!) vilket då är ett väldigt dumt och omoget argument till att sätta ett barn till livet!)
    som sagt, visar du som ung förälder en vilja till att ta ansvar så kommer du ju också att få respekt från dina medmänniskor, tror jag.
    Missköter du dig så får du stå ditt kast och kan sen inte klaga om folk tycker att du är en dålig förälder som skulle behövt vänta ett par år (Där ofta åldern används som en ursäkt till att få leva livet.)!

• hannahlilla

Jag var bara 16 när jag blev gravid och överlag har jag bara fått positiva reaktioner.
    Själv tror jag att unga mammor ofta får för sig att alla tänker negativa tankar om dem, själv märker jag ingenting faktiskt.

Beror ju mycket på mamman också, tror att det är mer "accepterat" om man råkade bli gravid än om man planerade det, vilket jag också förstår.
    Alla mammor i min ålder och de som vill bli det är så noga med att påpeka hur mogna dom är vilket för mig bara visar på osäkerhet. Att behöva bekräfta sig själv som mamma blir ju bara jobbigt för en själv.

Sen på familjeliv vågar ju vissa personer vara lite mer kritiska än dom kanske är i verkligheten, vilket ju inte är så konstigt. Men unga mammor verkar ha lättare att ta åt sig, oavsett om det bara är en enkel fråga. På något sätt lyckas dom vinkla det till något personligt påhopp mot dem och försvarar sina val med hull och hår.

Elvira, 19/3-07.
  • hannahlilla
    MissXXX skrev 2008-02-26 16:19:17 följande:
    Jag har enbart stött på negativa kommentarer och fördomar på den här sajten...
    Lustigt att man själv inte märker dessa fördomar och kommentarer...
    Elvira, 19/3-07.
  • TheLove

Jag kan svara för mig själv bara.

Jag är 19 år och ska snart bli mamma. Jag har inte fått några negativa kommentarer. Någon enstaka gång har jag fått frågan om det var planerat då vi är så unga. Men de flesta är positiva och tycker det är super roligt.

Jag har inte märkt att någon behandlat mig annorlunda bara för att jag blir mamma ungt, men jag säger väl också som så att jag skulle inte kalla mig ung mamma. Jag känner mig inte sånn och jag får inte höra någonting negativt till mig. Där emot vet jag många unga som tycker de får kritik hela tiden men det tror jag som fler skrivit här beror på deras atityd. De försöker försvara sig för någonting som ingen ens kritiserat!

Detta är vad jag tror det beror på iaf.

• Tiiina86

kan säga att jag förväntade mig inte några elaka komentarer utan vart shockad hur alla beteéde sig imot mig.
    slutet av graviditeten stanna jag mest inne då många viskade,pekade eller gick fram och frågade ohyffsade frågor, ja och vill klargöra att det var inte inbillning!
    men det var år 2002 och då va det itne så mycket om unga mammor på bloggar,tidningar samt dokumentärer så det var väll mer "okänt" då.
     kan tänka mig att nu är det fler som vet att vi finns.

ja sen lungnade det ner sig när jag fött min dotter men ja folk tar för givet att jag ångrar mitt barn, att jag levt på mina föräldrar, att jag har barnvakt för att festa ja osv
    jag har nog haft otur för har fått väldigt mycket skit om man säger så men ser väldigt ung ut också.

jag var 15år när jag vart gravid.

• IHateYourFace

Jag håller med de som skriver att vissa tar åt sig mer än de borde. Men visst har jag också fått en del konstiga frågor. Ofta om min ålder, ekonomi eller om barnen har samma pappa.

Ibland undrar jag om jag hade fått samma frågor om jag var 10 år äldre?

• oOTindraOo

Inga kommentarer.. men blickar! jag ser ännu yngre ut än vad jag eg är! Jag är 23 men ser ut att vara typ.. 15.. Så när jag gå med barnvagn så får man några menande blickar..

Men jag vet att jag inte är den dom tror att jag är så jag bryr mig oftast inte...

Svar på tråden Anser ni att omgivningen har en negativ attityd till unga föräldrar?