• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 4

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se

www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka

www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset

www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se

www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden

www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening

www.aspef.org/

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 14:46
    Uppdaterade länkar:

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page____72800.aspx

Akademiska sjukhuset:

www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4
  • Ericaste

Hej!
    Jag har funderat på att bli äggdonator. Än så länge är jag ung och utan barn så det skulle isf bli när jag är något äldre och kanske har egna barn redan. Det jag undrar är dock om man måste godkänna att eventuella barn får lov att söka upp en när de blir 18 år? Jag tror att det skulle vara lite konstigt samtidigt som jag nog skulle bli glad över att se vad jag har hjälpt någon annan med...
    Tacksam för svar!

• lillasnurre

Barnet som du ger upphov till har rätt att få veta vem du är när det uppnåt "mogen" ålder. Barnets föräldrar har dock inte rätt att få veta vem du är.

• Singeladopt

Oj, det var en trött tråd. Vart har ni tagit vägen allihop?
    Jag har varit i kontakt med SU och jag är välkommen så fort det bara går. Jag ville ha lite mer tid att fundera. Det var, enligt dem, inga problem att jag donerar ägg nu även om jag vill ha fler barn själv.

• Mjölk
    Ericaste skrev 2008-03-04 17:10:39 följande:
    Hej!Jag har funderat på att bli äggdonator. Än så länge är jag ung och utan barn så det skulle isf bli när jag är något äldre och kanske har egna barn redan. Det jag undrar är dock om man måste godkänna att eventuella barn får lov att söka upp en när de blir 18 år? Jag tror att det skulle vara lite konstigt samtidigt som jag nog skulle bli glad över att se vad jag har hjälpt någon annan med...Tacksam för svar!
    Välkommen hit!
    Singeladopt skrev 2008-03-09 19:05:40 följande:
    Oj, det var en trött tråd. Vart har ni tagit vägen allihop?Jag har varit i kontakt med SU och jag är välkommen så fort det bara går. Jag ville ha lite mer tid att fundera. Det var, enligt dem, inga problem att jag donerar ägg nu även om jag vill ha fler barn själv.
    Vad kul! Vad funderar du på? Vad är SU?
    Själv började jag spraya 20 februari och jag började injicera i onsdags. Det börjar närma sig alltså!
  • lians

Hej Tjejer
    Hoppas att kan hjälpa mig.
    Jag har en kompis som vill bli min donator men hon har tidigare haft herpes, är det någon som vet om det kan påverka äggen eller kan kvinnan som tar emot äggen få herpes?

Tack på förhand för all hjälp!
    /Lizzy

• Singeladopt

"Vad kul! Vad funderar du på? Vad är SU?"

Jag vill bestämma om/när jag själv vill ha fler barn. SU Är Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

• Sockerpinglan
    lians skrev 2008-03-10 08:34:38 följande:
    Hej TjejerHoppas att kan hjälpa mig.Jag har en kompis som vill bli min donator men hon har tidigare haft herpes, är det någon som vet om det kan påverka äggen eller kan kvinnan som tar emot äggen få herpes?Tack på förhand för all hjälp!/Lizzy
    Herpes går ju alla människor omkring med, men det blir inte "aktiverat" på alla! Äggen som hon bär är inte smittbärare av herpes, lika lite som bebisen man bär på automatiskt blir smittat av herpes för att mamman har det!
    Så det behöver du inte vara orolig för!
    mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Mjölk
    Singeladopt skrev 2008-03-10 13:03:06 följande:
    "Vad kul! Vad funderar du på? Vad är SU?"Jag vill bestämma om/när jag själv vill ha fler barn. SU Är Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
    Jaha, du SKA alltså donera, men frågan är bara NÄR eftersom du kanske vill ha barn först? Vi har ett barn, men ska ha fler barn sen, men det blir nog inte förrän om 1-2 år eftersom jag vill få en fast anställning först. Så eventuellt ska jag doneraen gång till rätt omgående efter denna donation.
  • Singeladopt
    Mjölk skrev 2008-03-10 13:33:20 följande:
    Jaha, du SKA alltså donera, men frågan är bara NÄR eftersom du kanske vill ha barn först? Vi har ett barn, men ska ha fler barn sen, men det blir nog inte förrän om 1-2 år eftersom jag vill få en fast anställning först. Så eventuellt ska jag doneraen gång till rätt omgående efter denna donation.
    Ja, precis så är det.
    Känner du av hormonerna? Är det något särskilt som du har tänk på? Som gjort att du tvekat kanske? Bara nyfiken. Enligt SU så kan jag komma tidigast till hösten eftersom de har mycket att göra, så jag har lite tid att fundera.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4