• SvenThorstens

Erfarenheter av prematura sammandragningar???

När jag väntade min son blev jag akut inlagd med prematura sammandragningar och hotande förtidsbörd. Blev sängliggande graviditeten ut och Felix kom inte förrän i 40+4! En stor tröst mitt i allt jobbigt var att läsa om andra som varit med om samma sak!

Nu har jag gjort en hemsida för att kunna ge andra, som är i samma situation, samma stöd!

Vill du hjälpa till genom att berätta din berättelse?

Läs mer på www.pepping.se

Tack!

• Svar på tråden Erfarenheter av prematura sammandragningar???
  • 20110426

Återkommer när jag får mer tid at skriva, mina sammadragningar började i v.25, dottern kom (med snitt eftersom jag inte orkade mer, jag hade så ont)

• 20110426

Förlåt jag var för snabb... Hon föddes i v 36+2

• SvenThorstens

Tack!

sahlenius skrev 2008-02-28 11:24:22 följande:
    Återkommer när jag får mer tid at skriva, mina sammadragningar började i v.25, dottern kom (med snitt eftersom jag inte orkade mer, jag hade så ont)
  • Proletariatet

Nu har ju inte vår kille kommit ännu (ta i trä) men när han gör det berättar jag gärna om oss.
    Har legat inne sedan v.22+2 och är nu i v.31+0. Var igår öppen tre cm och har en helt utplånad livmodertapp så han bör väl inte dröja, även om vi gärna ser att han gör det ett par veckor till

• SvenThorstens

Å, va härligt att höra att bebisen är i magen fortfarande. Har följt din blogg. Ligger du fortfarande inne eller har du fått komma hem!? Visst hade du en tidigt född sen förut oxå?
    Stor kram!!!

• hästhov78

Fick sammandrgingar i v 22 väntade o livmodertappen mjuknad blev helt sjukskriven pga av det o tungt jobb. Mina tvillingar höll sig inne till v 33+6. Så tacksam de tog en på allvar. Var hemma hela tiden men tog det väldigt lugnt. Lycka till ni som ligger inne och väntar på era småttingar!!

• FruMadde4barnTätt

jag fick en flicka den 24 februari, i v.35+0, så 5 veckor för tidigt. vet inte vad som orsakade att hon kom tidigare, men jag har GBS och har haft tidiga och mycket sammandragningar från v.20.
    jag fick antibiotika i dropp vid förlossningen.
    flickan heter Nathalie, vägde 2485 g och 45 lång, och hon mådde bra när hon kom ut, behövde bara tillmatas med sked lite i början, men nu ammar jag hennne för fullt. vi stannade 5 dagar på sjukhuset.

• hemmafrun

-Vilken bra tråd!!!!
    Jag har fått en son i v. 32 för fem år sedan och det var min stora fasa att nästa skulle /ska komma för tidigt oxå.
    -Nu är jag i v. 24 (23+1) och klarar inte av att göra mer änn ta det väldigt lungt utan att få kraftiga förvärkar.
    jag vet inte om jag oroar mig i onödan men eftersom jag även haft kraftiga blödningar av och till av okänd orsak har jag blivit rek att ta det väldigt lugnt av min läkare.
    Denna tråd var verkligen bra, och jag vill ge trådskaparen en stor eloge för hemsidan som var otroligt givande!!!
    Tack/Linda

• Flickan och kråkan

Jag fick täta sammandragningar redan i v.20 (ca var 10:e minut). Inte onda dock. Första barnet. Jag fick UVI kollat men det visade negativt. Äkte in akut i v.25 då de på kvällen kom var fjärde-femte minut. Tappen var opåverkad liksom livmoderhalsen. Fick veckan efter träffa en läkare hos min BM. Ytterligare ordentlig koll med UL. Fortfarande ingen tapp-påverkan trots fortsatta sammandragningar.

Min läkare (kanonbra förresten) berättade att det kunde vara så här för en del kvinnor, och att det är helt normalt, livmodern som tränar inför förlossningen. En del känner av dem mer också. Livmodern är helt enkelt olika känslig. Eftersom tappen var opåverkad ingen sjukskrivning. Jag skulle höra av mig igen om sammandragningarna på något sätt förändrades.

Jag fortsatte att arbeta och stressa på som vanligt - fortsatt mycket sammandragningar, men oroade mig inte lika mycket för det. De började aldrig göra ont även om de drog i lite mer mot slutet. Lill-grodan tittade ut v.37+2 av egen vilja!

Var jätterädd för prematur (riktigt tidig prematur alltså). Jag förstår att du kanske helst ville ha berättelser där tappen/livmoderhalsen påverkats av sammandragningarna. Fast jag tänkte att min historia också kunde vara till hjälp. Det finns vi som får massor med sammandragningar tidigt där det faktiskt är helt normalt och som det ska.

• SvenThorstens

Hästhov 78:
    Va skönt att det gick så bra trots tidig påverkan av tappen!

Madeleinelouise:
    Va skönt att hon inte kom ännu tidigare o att ni bara behövde stanna 5 dagar på sjukhuset!

Hemmfrun:
    Hm, min stora rädsla oxå! Att nästa graviditet ska ge samma problem! Tack för kritiken på hemsidan! Skulle du vilja berätta din berättelse där så är det bara posta den till min inbox. Jag tänker om dina tankar som kommer nu inför denna graviditet när du har dina erfarenheter av prematur bakom dej??

Frösöblomster:
    Tack för din berättelse! Nej jag vill inte bara ha berättelser om påverkad livmodertapp. Tycker att din berättelse är minst lika uppmuntrande - att man faktiskt kan ha så mycket sammandragningar så tidigt men ändå inte få påverkad tapp. Rädd blir man ju ändå som du själv skriver! Får jag lägga in din berättelse på min hemsida?

Kram på er allihop!

• Proletariatet

Hej! Nu kom han tillslut vår kille, i v.35+1, efter 13 veckors sängläge på sjukhuset. Jag ska (så fort jag får tid) skriva ihop hela vår historia och inboxa dig

• Flickan och kråkan
    SvenThorstens skrev 2008-04-15 07:58:00 följande:
    Frösöblomster:Tack för din berättelse! Nej jag vill inte bara ha berättelser om påverkad livmodertapp. Tycker att din berättelse är minst lika uppmuntrande - att man faktiskt kan ha så mycket sammandragningar så tidigt men ändå inte få påverkad tapp. Rädd blir man ju ändå som du själv skriver! Får jag lägga in din berättelse på min hemsida? Kram på er allihop!
    Ja, visst får du det. Fantastiskt viktigt vilken läkare man får träffa. Läkaren jag träffade när jag åkte in akut ingav inget förtroende alls. Beordrad vila en vecka av BM tills jag fick träffa läkare på Barnmorskegruppen. Kunnig, pedagogisk och förtroendeingivande. Förklarde allt noggrant så jag kunde känna mig trygg och välkommen åter! Hade inte velat bli sjukskriven och beordrad vila i onödan!
  • SvenThorstens

Jag ryser över hela kroppen och gråter en skvätt! GRATTIS!!!! Fantastiskt jobbat! Hoppas att hela familjen mår bra!!!!!

KRAM!!!

morotsstavar skrev 2008-04-15 12:53:06 följande:
    Hej! Nu kom han tillslut vår kille, i v.35+1, efter 13 veckors sängläge på sjukhuset. Jag ska (så fort jag får tid) skriva ihop hela vår historia och inboxa dig
  • SvenThorstens

Tack! Får jag hänvisa till ditt namn här på familjeliv - om nån skulle vilja kontakta dej!? isåfall skriver jag bara att du heter frösöblomster.

Flickan och kråkan skrev 2008-04-15 12:58:58 följande:
    Ja, visst får du det. Fantastiskt viktigt vilken läkare man får träffa. Läkaren jag träffade när jag åkte in akut ingav inget förtroende alls. Beordrad vila en vecka av BM tills jag fick träffa läkare på Barnmorskegruppen. Kunnig, pedagogisk och förtroendeingivande. Förklarde allt noggrant så jag kunde känna mig trygg och välkommen åter! Hade inte velat bli sjukskriven och beordrad vila i onödan!
  • Flickan och kråkan
    SvenThorstens skrev 2008-04-15 15:52:50 följande:
    Tack! Får jag hänvisa till ditt namn här på familjeliv - om nån skulle vilja kontakta dej!? isåfall skriver jag bara att du heter frösöblomster.
    Helt ok.
  • SvenThorstens

Nu ligger din berättelse på www.pepping.se! Tog mej friheten att sätta en rubrik själv! TACK!!! Kram

Flickan och kråkan skrev 2008-04-15 15:57:31 följande:
    Helt ok.
  • Emitza

Jag blev inlagd i v23 med prematura sammandragningar.
    Jag låg på sjukhus 16 dagar och min lilla bebis föddes sedan 40+4

• Lillafrejasmamma

Har en ganska jobbig och konstig graviditetshistoria där täta oregelbundna förvärkar började ivecka 15-17. någongång kring vecka 20 åker vi in för kontroll, tappen är lite påvärkad så blir inlagd under natten men blir dagen efter utskriven för att tappen vuxit tilbaka. Efter det börjar en jobbig period med mycket mycket samandragningar som inte syntes på ctg (gick upp till max 23 och då kändes det rejält) Läkarna tyckte allt såg bra ut och gav mig viserligen bricanyl men sa samtidigt att jag kunde återgå till jobbet efter en vecka (jobbade på demensboende)

I vecka 34 går vattnet och 5 dagar senare kommer våran dotter. 

Kan inboxa dig en hel lite mer exakt berättelse om du är intresserad     

Svar på tråden Erfarenheter av prematura sammandragningar???