• Sommarkatten

Liten- mellanstor hundras som inte behöver så mycket motion

Någon som har något bra förslag på en lugn hundras som inte behöver motioneras flera timmar om dagen?

Det lär bli flera lite kortare promenader på allt ifrån 10-30 min och minst en större på 1-. 1.5 timme per dag. Den kommer få vara ute i lina på gräsmattan under uppsikt. Och vissa dagar är man såklart ute mer än så. Och såklart massa lek. 

Vi har erfarenhet av hund förut och bor i radhus utan barn. Har två katter också

Liten eller mellanstor ras som är någolunda lugn. Eller gärna blandras mellan två eller tre raser.

Förslag!

I ♥ me
  • Svar på tråden Liten- mellanstor hundras som inte behöver så mycket motion
  • Pinkstar

ursäkta men jag anser inte att det är motion att sätta hunden i en lina på gräsmattan.. om du vill ha hund så ska du vara beredd på att motionera den oxå!!Ordentligt!
    Blir lite sur när jag läser om personer som vill ha hund som inte kräver mycket motion.. ALLA hundar behöver mycket motion!!!!

• Sommarkatten

Ja men med motion menar jag promenader och joggingturer. Med linan menar jag att den kommer att få vara ute mellan sina aktiviteter med oss människor. Vi kommer såklart se till att aktivera den inomhus också men vi vill att den ska få vara ute mycket mellan varven.

I ♥ me
  • missteddy

en långhårig tax de är lite mjukare än de strävhåriga och mycket bra familjehundar kan gå längt om man skulle vilja de fast sina korta ben får ofta höra när jag är ute med min orkar verkligen hon gå så där fort när hon är så liten

• MrsQ

Tycker att TS har en vettig syn på hundägarskap. Mycket vettigare än många andra!

• Nattugglan72

Nä, olika hundraser kräver olika typer av motion! Små hundar kräver generellt inte lika mkt som stora, men inte alltid. Terriers överlag har ett betydligt större aktiveringsbehov än många andra hundraser.

Chow chow är en hundras som ej kräver så mkt - om man vill ha en lite större hundras. Av de mindre så är det vissa av dem som ej skulle orka så långa promenader som 1,5 timme - ex: pekingeser.

Men andra små hundar som är medelmåttigt aktiveringsbehov är ex: Shih tzu, malteser, Lhasa apso, Pomeranian, Havanese, Cavalier, Fransk bulldogg. Finns fler. Skillnaden mellan små o större hundar är ju också att de kan rusa av sig inomhus utan att välta halva inredningen.

Lycka till - kolla gärna in på: www.HundNytt.com - där finns rasbeskrivning av över 200 hundraser. Om du bara vill koncentrera dig på små hundar så är du välkommen in på:

www.minihundar.se

• whatiwantiget

Alla hundar kräver motion, men även stimulans, för att inte skapa felbeteenden. Att den får vara ute i lina/på tomten mellan aktiviteter - visst. Men om linan/tomten börjar ersätta aktiviteter - tänk om! Hundar mår dåligt om de bara "går och drar" dag ut och dag in.
    Små hundraser som är lätta att sköta kan vara allt från cavalier till tax. Allt hänger ju på vilken mentalitet du är ute efter. Jack russel är väl mer som studsbollar av vad jag har upplevt, medan cavalierer är lugna som gamla kor

• Sommarkatten

Hehe ja jag har haft en jackrusselblandning. Hon blev hyper om man inte aktiviterade henne rätt varje dag, så det har jag insett

En granne hade en stor hund som dom struntade i att aktivera. Sprang å skällde på allt som rörde sig.. Stackars hund säger jag.. Jag vill det bästa för min vovve och det ska den oxå få

whatiwantiget skrev 2008-02-24 23:52:15 följande:
    Alla hundar kräver motion, men även stimulans, för att inte skapa felbeteenden. Att den får vara ute i lina/på tomten mellan aktiviteter - visst. Men om linan/tomten börjar ersätta aktiviteter - tänk om! Hundar mår dåligt om de bara "går och drar" dag ut och dag in.Små hundraser som är lätta att sköta kan vara allt från cavalier till tax. Allt hänger ju på vilken mentalitet du är ute efter. Jack russel är väl mer som studsbollar av vad jag har upplevt, medan cavalierer är lugna som gamla kor
    I ♥ me
  • Mia118

Hej!

Tycker du har en sund syn på hundägandet.

Jag har en blandning mellan Shih tzu och Lhasa apso..underbar kille som är lättlärd och världens gosigaste. Vi klipper ner pälsen var 3:e månad för att slippa borsta och kamma varje dag. Därmed så blir han lättskött.

Jag har också en långhårig tax tik..Hon kräver bra mycket mer motion eftersom hon har jakten i blodet..Hon är också en fruktansvärt bestämd och enveten liten dam.

Kolla in blandraser med shih tzu o lhasa apso i. För mycket Shih tzu skulle jag dock avhålla mig ifrån då deras nosar e så korta och dom ofta får problem med andning o sånt.

Finns bild på mina vovvar i mitt galleri.

Lycka till!!

• Sommarkatten

Jättefina hundar har du!

Mia118 skrev 2008-02-25 00:30:46 följande:
    Hej!Tycker du har en sund syn på hundägandet.Jag har en blandning mellan Shih tzu och Lhasa apso..underbar kille som är lättlärd och världens gosigaste. Vi klipper ner pälsen var 3:e månad för att slippa borsta och kamma varje dag. Därmed så blir han lättskött.Jag har också en långhårig tax tik..Hon kräver bra mycket mer motion eftersom hon har jakten i blodet..Hon är också en fruktansvärt bestämd och enveten liten dam.Kolla in blandraser med shih tzu o lhasa apso i. För mycket Shih tzu skulle jag dock avhålla mig ifrån då deras nosar e så korta och dom ofta får problem med andning o sånt.Finns bild på mina vovvar i mitt galleri.Lycka till!!
    I ♥ me
Svar på tråden Liten- mellanstor hundras som inte behöver så mycket motion