• Mamma Snigel

15 årig bonusson som sover över hos 19 årig flickvän??? E det Ok????

Jag har ett stort problem... Kan tyckas litet av andra kanske...
    Men så här är det; Min sambo har två barn sen innan varav den ena är 15 och han har en flickvän på 19. Är det ok att han sover över hos henne en hel vecka??
    Jag tycker inte det men hans pappa säger inget om det. Han vill inte ens lyssna på mig. Tilläggas ska att sonen inte kan sköta skolan ordentligt han kan inte hålla tider mm.
    Är det rätt att han ska få sån frihet?
    Hur ska jag få pappan att förstå att man måste ha regler att gå efter när man e 15. Killens mamma är helt på min sida men hon vill inte prata med pappan....
    Jag vill inte att det ska gå åt skogen för honom.
    Finns det nån i samma sits eller nån med bra tips?
    Känner att jag inte orkar detta mer...

• Svar på tråden 15 årig bonusson som sover över hos 19 årig flickvän??? E det Ok????
  • Sandra och Frippe

kan inte han och pojken mamma lösa det?...bor tjejen själv?

• gosmamman

Det är ju synd att pappan inte lyssnar på dig och mamman för en 15åring behöver verkligen gränser.
    Det är stor skillnad på att vara 15 och 19.

Tyvärr har jag inga bra tips att ge då jag bara har småbarn själv.

Men jag tycker att man få frihet när man visar att man tar ansvar.

• Moj Katile

Jag känner att det enda DU kan göra är att försöka få pappan förstå hur du menar och vad du tycker. Går det inte blanda in pojkens mamma? Kanske hon kan ta det ansvar pappan inte är villig att göra?

• Mamma Snigel
    Svar på #1
    Hade vatt det bästa om de kunnat prata... Vi sa från början att vi skulle hålla samma regler på båda ställena. Men det har runnit ut i sanden...
  • leeer

hej jag vet kompisar som har samma problem synd att ni tre inte kunde sätta er ner och prata med pojken om han inte sköter skolan så kommer ju hans framtid bli förstörd han är ju fortfarande ett barn, men han måste även ta ansvar om han skall sova är det ett krav att han skall gå till skolan, de tror ju att de kan flyga från alla problem genom att rymma eller att det händer inte mig ,jag hoppas att du och mamman värkligen ta tag ideta för hans skull
    lycka till

• leeer

hoppas du fattar var jag mennar min dyslexi hoppar in i bland

• Mamma Snigel
    Svar på #6
    Jag forstod vad du skrev inga problem!
    Det värsta e att killen inte kommer till mig och frågar om nått, för han vet att jag har synpunkter så istället går han direkt till sin pappa och då får han lov.... Sånt gör mig grymt förbannad. Sen kan han komma till mig o säg får jag göra "detta" pappa har sagt ok men jag skulle fråga dig oxå... Och då står jag där som en idiot. Då kvittar det ju vad jag säger för han har ju redan fått tillåtelsen... Grrr
  • nika

Krasst alltså, pojken är mammans och pappans bekymmer. Så länge de inte är enade och det du föreslår är mindre roligt för sonen kommer det inte bli som du vill - även om det är bättre för pojken. Och kör du en tuffare linje än pappan kommer pojken inte att lyssna på dig. Det enda som kommer att hända om du kör med strängare regler än pappan är att du hamnar i en lång konflikt med pojken.

Du kan inte få pappan att förstå att han måste ha strängare regler. Han måste komma på det själv. Ett sätt för dig att hjälpa honom komma på det själv är att du inte hoppar in och kompenserar för hans dåliga beslut. Släpp kontrollen. Låt honom ta smällarna själv. Många kvinnor vill gärna lindra effekten av andras dåliga beslut, men då märks det inte lika väl att de var just dåliga beslut.

Om pojken kommer skickad av pappan för att be om ditt godkännande av pappans beslut så skicka tillbaka honom till pappan med meddelandet att du inte vill ha något med saken att göra eftersom beslutet redan är fattat över ditt huvud. Meddela dig vänligt men bestämt.

• Jeanettsky

Jag tycker det låter skumt bara av att flickvännen är 19 och är tillsammans med en 15 åring!

Själv hade man inte övers så mycket för småkillar när man var i den åldern.

För övrigt så håller jag med tidigare skribenter, bolla tillbaka till pappan, kräv att han tar plats!

• Skogsstjärna

Om det nu är så att killen inte kan sköta skolan är han inte mogen att sova borta en hel vecka. Han behöver förmodligen väldigt mycket stöd och hjälp av er för att klara av allt, så hade det varit min son hade jag bara tillåtit att han sov borta på helgerna. I övrigt skulle jag inte ha några synpunkter på flickvännen, så länge hon inte har väldigt dåligt inflytande på honom.
    När jag var runt femton sov mitt ex ofta hos mig när jag hade skola, och de senaste åren har jag ofta sovit över hos min nuvarande pojkvän när jag haft skola. Men då har jag också skött skolan och varit ansvarsfull, då blir det en annan situation.
    Du måste prata med killens pappa och bestämma ett gemensamt förhållningssätt, inte så lätt kanske men annars blir det svårt att lösa situationen.

• Lilla trynet
    Svar på #7
    Hur kan pappan ge tillåtelse till något men också kräva att sonen ska fråga dig?!!!
    Detta måste du se till att pappan slutar med. Antingen är det han som har ansvaret och bestämmer vad sonen ska få göra och då ska han inte dra in dig i det. Annars ska ni vara överens om vad som gäller och då kan han inte ge lov först men sen hänvisa till dig. Du blir felaktigt behandlad i detta också. Tänk inte bara på sonen (som självklart också har rätt att ha tydliga regler och normer att gå efter) utan kräv ett visst förhållningssätt för er allas skull. Tycker absolut att du ska diskutera detta med din man och kräva att ni har en linje att följa. Vore ju vettigt att vara ense med mamman också. Tur att ni (du och mamman) kan prata med varandra i alla fall! Lycka till!
Svar på tråden 15 årig bonusson som sover över hos 19 årig flickvän??? E det Ok????