• twinstar

Smakportioner och ersättning? (4-månaders)

Undrar hur ni gjort med smakportioner med era prematurer.

Nike blir fyra månader imorgon, okorrigerad ålder.
    Korrigerad är hon 2,5 månader.

Hon ammas delvis och äter Nan1. Jag upplever dock att hon inte längre står sig på Nan1, det krävs oftare och oftare mat. När började ni med 2:an.

När började ni med smakportioner? Jag tror hon är redo. *Hob verkar intresserad och vill ha o suga på allt.

BVC säger docj att vi absolut inte får börja nu utan ska vänta några veckor till eftersom hon är prematur och i samma mening säger dom att jag lär märka när hon är redo. Förvirrande. Man blir inte direkt klokare av dom.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Smakportioner och ersättning? (4-månaders)
  • cloudberry79

Eftersom mitt BVC är totalt okunnigt om prematurbarn vände jag mig till vår barnläkare och skickade samtidigt en fråga till Growingpeople. Detta fick jag till svar från Growingpeople:

www.growingpeople.se/templates/ExpertQuestion.aspx

Efter en vecka fick jag en uppdatering via mail, som löd enligt följande:

Hej igen,
    Jag har nu fått besked. Man har nu bestämt (neonatalläkarnas styrelse inom Barnläkarföreningen) att man ska uppföda barnen enligt kronologisk ålder - det vill säga enligt den rekommendation som jag skrev nedan. Hoppas att det nu kan sprida sig över landets BVC. Så det blir likformigt.
    Med vänlig hälsning
    Growingpeople experten

Min egen läkare tyckte också man ska gå efter kronologisk ålder, Vidar är född i 28+3, så han är nästan precis fyra månader nu. Vi har gett honom katrinplommonpure, morotspure och välling (majsvälling baserad på nutramigen) och han äter allt med god aptit. Vi hade inte provat om han inte visat sig intresserad, men han sitter alltid och smackar och för händerna till munnen om jag eller pappan äter något, så vi provade. Han gillar verkligen mat, så vi ger lite fruktpure en gång om dagen och majsvälling innan sänggåendet.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • eeisor

Säger samma som Cloudberry79, det går alldeles utmärkt att börja med smakportioner vid 4 månader, det har både min läkare och bvc sagt till oss. Bvc sa dock att många väljer att vänta en månad för att ge magen lite extra tid. Det gjorde inte vi...
    Min Mikael är född v28+2 och "fyllde" 4 månader 14 februari och vi började samma dag med potatispure och är nu inne på morotspure (som han älskar ). Han får också majsvälling på kvällen så att han sover lite bättre.

• cloudberry79

Har förresten testat mangopuré idag, det var en braksuccé! Han käkade halva burken och ville ha mer, men vi hade bestämt att max halva på första försöket. Han fick lite ersättning i flaska efteråt, så han blev mätt och nöjd ändå

• cloudberry79

Vi började med morot, men det är väl potatis, palsternacka och morot som är första grejerna, samt en del fruktpuréer (päron och mango är nog vanligast).

• eeisor

På Bvc sa hon till mig att köra potatis, palsternacka, morot, broccoli och majs (i ungefär den ordningen, jag har hoppat över palsternackan än så länge eftersom jag inte hittade det på affären. I ärlighetens namn vet jag inte ens hur en sån ser ut...) först och sen gå vidare på frukt. Söta saker sist, eftersom det kan bli lite kiknkigt att få ner icke-söta grejer senare. Vet inte hur noga det är, men jag tycker det låter klokt att lära sig tycka om "vanlig" mat först.

• maroon

Tog upp frågan med min kära faster som är "BVC-tant" och även hon sa att man går i kronologisk ordning när det gäller tex mat och vaccinationer. Man väntar alltså inte på att bebisen ska uppnå "rätt" ålder enligt korrigering :)
    Jag *längtar* tills jag kan börja ge min lille kille riktig mat :)

• Misilo

Hej!
    En annan fråga som också har med "mat" att göra. När ska man byta från Nan 1 till Nan 2? Någon som vet?
    MVH Mimmi

• twinstar

Vid fyra månader säger dom, och man ska först byta ut 25% av ersättningen till Nan2 och blanda några dagar tills man vant magen.

Någon som har testat? Vi har börjat idag med Nan2 och hon har nog haft det lite jobbigare i magen. Någon annan som fått nån reaktion?

• cloudberry79

Vi ger tyvärr inte någon stegersättning, men som jag förstår det kan man ge steg1 hela tiden om man vill, däremot är den väl ganska mycket dyrare än steg2?

• JewelGirl

Vi har snart 5månaders tvillingar, korrigerad ålder 3 mån ungefär.
    Testade smakisar för 3 veckor sen som tidigast. Började då med mangopurén, tyckte det lät gott
    Tjejen åt med glädje medans grabben skrek i högan sky. Visst, purén var ju rätt syrlig men ändå
    Nästa test blev potatis och majspurén. Gott gott, tyckte tjejen. Potta tyckte killen igen.
    Sen gick det en vecka utan smakis och idag testade jag majsgröten och båda smaskade i sig en hel del varvat med NAN1.

Mitt bvc säger att man inte alls behöver byta till Nan2 utan 1:an duger gott fram till ett halvår då jag gissar att man börjar med välling istället.

Och det är helt riktigt att man inte behöver korrigera åldern gällande maten. Magsystemet kommer igång från dag 1 så att säga. Har inte stött på någon, varken läkare eller bvc som sagt att man ska eller måste vänta.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • twinstar

Vi lägger ner Nan2 nu.
    Kör med tetror och började byta ut 25% i lördags och söndags.
    Har kört 50-50 måndag, tisdag och idag men nu har vi bestämt oss för att lägga ner och bara köra ettan ett tag till.

Hon har gallskrikit och blivit jättehård i magen som hon aldrig varit förrut. Mer messmör hjälper inte heller.

Man ska ju tydligen inte ålderskorrigera maten men hon reagerar så negativt så vi bestämde oss att bara köra ettan. Det är inte meningen att hon ska ha så ont.

Potatis och andra smakportioner väntar vi nog lite till med.

• eeisor

Trist att Nan2 inte fungerar vidare bra för er. Det skär i hjärtat varje gång barnet verkar ha ont. Uscha!

Här har det blivit precis tvärtom när vi har börjat med smakisar. Mikael bajsar som aldrig förr (fiser också för den delen...), två gånger om dagen, när han gick på Nan kom det kanske med 4-5 dagars mellanrum, med Nutramigen 1 gång per dag. Vanlig mat har satt ännu mer fart på magen på honom och det är gudaskönt.

• skrollan2

Så min dotter blir 3 månader snart,så jag kan ge henne riktig mat om en månad fats hon "egentkigen" är bara 2mån då?

• JewelGirl
    skrollan2 skrev 2008-02-28 09:46:13 följande:
    Så min dotter blir 3 månader snart,så jag kan ge henne riktig mat om en månad fats hon "egentkigen" är bara 2mån då?
    Japp, du behöver inte korrigera prematurer vid mat.
    Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
Svar på tråden Smakportioner och ersättning? (4-månaders)