• vonkis

Kostnad för kakla badrum och lägga klinker?

Vi funderar på at tta tag i vårt badrum. Det är idag våttapet och plastmatta där inne så detta skall tas bort och läggas kakel och klinker. Dusch toalett och handfat är fräscha och ska inte flyttas på. Någon som vet var dett akna kosta i runda slängor? Badrummet är ca 6kvm.

• Svar på tråden Kostnad för kakla badrum och lägga klinker?
  • Thenic

Ca 500 kr kvadraten tror jag du får ge (räkna då ytan alltså, väggar och golv...). Priserna varierar dock mycket beroende på hur mycket underarbete det är. Priset jag skriver är BARA kakling....

• PetterL

Jag antar att ni har tänkt leja för arbetet? Vi fick en offert nyligen på ett aningen mindre (ca 5,5 kvm) badrum. Jag plockar delar ur den offerten (priser exkl. moms):
    - Demontering av VVS-artiklar: 2.200 kr
    - Gipsning av väggar med 13 mm fibergips (kakel kräver styvare vägg än våtrumstapet): 8.400 kr
    - Montering av sättmedel och tätskikt: 10.250 kr
    - Montagekostnad väggplattor: 15.600 kr
    - Montagekostnad golvplattor: 3.900 kr
    - Montagekostnad VVS: 4.400 kr
    - Kostnad för kakel och klinker (240 kr/kvm): 8.000 kr
    Summa 52.750 exkl. moms = 65.900 inkl. moms.

Detta inkluderar inte:
    - Rivning av väggar
    - Rivning av plastmatta på golv
    - Deponi
    - Förstärkning av golv om det behövs (klinker behöver böjstyvt underlag)
    - Elarbeten
    - Snickeriarbeten som t.ex. montering av dörrfoder
    - Målning av tak
    - Byte till typgodkänd golvbrunn (kan behövas om det sitter en gjutjärnsbrunn där nu)

Nu väljer vi en annan entreprenör som var ungefär 10 procent billigare, men jag hade inte den offerten tillgänglig just nu.

Lycka till!

• Spessartin

Ser på priserna här ovan att det är jättemycket pengar, jag kan varmt rekommendera att fixa badrummet själva! Det är inte alls svårt, det tar tid och kräver att man är noggrann, men svårt är det inte!

Vi köpte enkelt kakel och klinker till vårt badrum, det gick åt ca 10 kvm kakel tilll väggarna och ca 3 kvm klinker, kaklet kostade mindre än 100 kr per kvm och klinkret låg på 120 eller nåt sånt.
    Tätskiktet är dyrt, du får betala nästan en tusenlapp för 10 l, men det är ju bara att köpa för det måste man ha.
    Fix och fog springer på några hundralappar till, säg 700 (då tar jag i i överkant).

Sammanlagt gick vårt badrum på kanske runt 10 000, då gjorde vi allting själva och detta inkluderar duschdörrar, handfat, toalett och blandare. Att betala för hantverkare känns i mina ögon ganska vansinnigt om man roas av att grejja och vill spara pengar.

• vonkis

Tack så jätte mycket för offerten och alla tips!!

Vi tänkte nog riva själva och bar alejja någon som fixar kakel och klinkersen. Svärfar är röris så han kan fixa vvs mm.

• morrontrött

vi ska oxa renovera badrum, o har förmodligen en gjutjärnsbrunn där nu, men får man inte ha det, eller? jag är helt grön på de här....

• jonas25

Helt otroligt vad folk håller på...Badrum för 10.000:- om man köper själv? Bara tätskiktet i ett badrum kostar 8000:-, sedan våtrumsskivorna ca 3500:-..Och vad säger försäkringsbolaget när ni fixar själva??

• bodimit
    PetterL skrev 2008-02-20 16:29:34 följande:
    Jag antar att ni har tänkt leja för arbetet? Vi fick en offert nyligen på ett aningen mindre (ca 5,5 kvm) badrum. Jag plockar delar ur den offerten (priser exkl. moms):
    - Demontering av VVS-artiklar: 2.200 kr
    - Gipsning av väggar med 13 mm fibergips (kakel kräver styvare vägg än våtrumstapet): 8.400 kr
    - Montering av sättmedel och tätskikt: 10.250 kr
    - Montagekostnad väggplattor: 15.600 kr
    - Montagekostnad golvplattor: 3.900 kr
    - Montagekostnad VVS: 4.400 kr
    - Kostnad för kakel och klinker (240 kr/kvm): 8.000 kr
    Summa 52.750 exkl. moms = 65.900 inkl. moms.

Detta inkluderar inte:
    - Rivning av väggar
    - Rivning av plastmatta på golv
    - Deponi
    - Förstärkning av golv om det behövs (klinker behöver böjstyvt underlag)
    - Elarbeten
    - Snickeriarbeten som t.ex. montering av dörrfoder
    - Målning av tak
    - Byte till typgodkänd golvbrunn (kan behövas om det sitter en gjutjärnsbrunn där nu)

Nu väljer vi en annan entreprenör som var ungefär 10 procent billigare, men jag hade inte den offerten tillgänglig just nu.

Lycka till!
    Hej! vi byggde om vårt badrum nyss pga av vattenskada den var på ca 4kvm (ett pyttelitet badrum) hade vi byggt om badrummet med ett svenskt företag så hade allt kostat ca 37000kr med vattentätning (utan kakel & klinders inräknat då det kan skilja sig så mycket i pris) och då skulle vi få behålla våra skruttiga badrumsmöbler. men så tog vi kontakt med ett polskt byggföretag och de har nu byggt ut vårat badrum så nu är den 8kvm och allt har kostat 53000kr med nya fina möbler och kakel! (efter rotavdraget förstås) och det blev så görabra!!!! 
  • bodimit
    Spessartin skrev 2008-02-20 16:38:21 följande:
    Ser på priserna här ovan att det är jättemycket pengar, jag kan varmt rekommendera att fixa badrummet själva! Det är inte alls svårt, det tar tid och kräver att man är noggrann, men svårt är det inte!

Vi köpte enkelt kakel och klinker till vårt badrum, det gick åt ca 10 kvm kakel tilll väggarna och ca 3 kvm klinker, kaklet kostade mindre än 100 kr per kvm och klinkret låg på 120 eller nåt sånt.
    Tätskiktet är dyrt, du får betala nästan en tusenlapp för 10 l, men det är ju bara att köpa för det måste man ha.
    Fix och fog springer på några hundralappar till, säg 700 (då tar jag i i överkant).

Sammanlagt gick vårt badrum på kanske runt 10 000, då gjorde vi allting själva och detta inkluderar duschdörrar, handfat, toalett och blandare. Att betala för hantverkare känns i mina ögon ganska vansinnigt om man roas av att grejja och vill spara pengar.
    Så typiskt svenskar att man måste klara av att göra allt själva!!! man har redan tillräckligt mycket att göra på jobbet tillräckligt att göra med barnen och sen så ska man göra alla renoveringar också! Som är väldigt krävande! bätte att faktiskt låta nån annan göra det enligt min åsikt. fast det är klart har man tid så har man!
Svar på tråden Kostnad för kakla badrum och lägga klinker?