• Tojjo

Vad är viktigt att tänka på om man vill ha familj i ung ålder?

Jag är 18 år och tar studenten nu i vår. Både jag och min kille jobbar i hemtjänsten när det behövs, villket är ofta. Jobb kommer mer efter studenten då vi har mer tid på dagarna eftersom det inte finns någon mer skolbänk att sätta sig i. Lägenhet är inte häller svårt för oss att fixa. Antagligen blir det så att vi flyttar in i en etta ett par dagar efter studentdagen.
    Jag vill värkligen bli en ung mamma.
    Men nu är problemet så att jag gjorde abort för ett halvår sedan för att det var förtidigt med tanke på att jag ville gå ut skolan först och ingen av oss hade inkomt.
    Så, hur ska jag nu göra? Vad är viktigt att tänka på?
    Hur ska jag berätta för föräldrarna om jag bestämmer mig för att sluta med p-pillrena innom snar framtid och blir gravid runt juli? Någon som haft liknande problem?
    År de flästa barn från unga mödrar oplanerade?
    beräta massa!! ;)

• Svar på tråden Vad är viktigt att tänka på om man vill ha familj i ung ålder?
  • Pikku Enkeli

Det som är viktigt att tänka på tycker jag är samma oavsett om man är unge eller ej. Det jag tycker är viktigt att tänka på är bl.a.:
    Att verkligen känna partnern man vill skaffa barn med
    Ha försökt allt man kan för att få fast jobb
    Ha ett boende klart och det ska även kännas bra
    Tänka igenom om det finns saker man vill göra innan man skaffar barn

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Leather Cravat

Du tycker inte att en etta är lite väl litet för tre st att bo i? :S

• mmelody

Jag är 19 år, och vill verkligen bli en ung mamma, men nu tycker jag att jag är gammal ;-/ det man ska tänka på är väl hur ekonomin kommer stå till när du får barn, utbildning och bostad, annars är det väl bara & tuta o köra

• Tojjo
    Svar på #2
    nej, inte den ettan vi siktar på. Den är på 32kvadrat, hall, badrum, kök, uterumm, vardagsrumm och sovalkov som är som ett vanligt sovrum. Så igentkligen är det en tvåa. Det är klart att när barnet blir större måste man ju flytta till något större men de första åren skulle det gå finfint.
  • flickmamman

Hej!
    Jag fick mina barn när jag var 29 och 30. Jag hade inga tankar på barn när jag var i din ålder. Men det man ska tänka på är väl ungefär detsamma, ung som gammal...
    Ekonomin, och den verkar du ha funderat på...boende...och det tänker du ju också på...
    Sedan är bilen ett måste för mig men jag bor ju på landet så det behöver ju inte vara ett måste för alla...
    Men man ska fundera på ung som gammal nybliven mamma att man kan bli lämnad ensam och då MÅSTE man kunna klara sig! att vara beroende av någon annan är aldrig bra!
    Man vet tyvärr aldrig hur förhålladet klarar påfrestningen av graviditet och barn.
    Vill du inte utbilda dig? jag hade min absolut roligaste tid när jag var mellan 20 och 30 och den skulle jag inte vilja vara utan!
    Men som sagt, jag hade ju inte längtan efter barn heller. Man tänker nog annorlunda då...
    Lycka till!

• buffylinn

"Hur ska jag berätta för föräldrarna om jag bestämmer mig för att sluta med p-pillrena innom snar framtid och blir gravid runt juli?"

I snitt tar det 7månader att bli gravid. Vissa lyckas på första försöket vissa tar det år för.
    Så att planera att man ska bli gravid en viss månad är nog inte så lyckat.
    Plus att det kan ta upp till 0mån-1år att bli av med hormonerna efter p-piller.

Men iallafal lycka till!!!!

• cicci85

Hur länge är det man ska ha jobbat för att få FP baserat på det? Inte så kul om man får lägstabeloppet...

Det man ska tänka på är ju att man vill leva med sin partner
    resten av livet och veta hur den andra ser på barn och barnuppfostran...
    Att man har jobb och stadig ekonomi och bostad.

Jag skulle aldrig klara av att bo i en etta, det minsta jag bott i är i en trea, men det beror ju mycket på var man bor och om man gillar att bo trångt...

Vi fick sonen när vi va 20 år (planerad) och har aldrig känt att jag missat något. Tvärtom.

Men för vissa tar det ju lång tid att bli gravida, andra blir det direkt...

• Cocco

Jag tror lägenheten är på gränsen till för liten men det beror ju på. Innan vi hade barn både vi så litet och jag tyckte det var på tok för litet för två vuxna.
    Ekonmin är bra att kolla upp ordentligt dessutom är det rätt skönt att ha lite extra på banken till oväntade utgifter för de kommer va så säker på det.
    Vi ville ha barn när vi var 22 men lillskrutten kom inte förrän efter 2 år så visst kan det ta tid.

• 5by5

se till att jobba upp din SGI (fast anstälning i minst 9 månader innan BF är det som gäller) min pojkvänn pluggar och har ingen SGI alls... det var dumt planerat av oss...

buffylinn skrev 2008-02-18 15:41:06 följande:
    "Hur ska jag berätta för föräldrarna om jag bestämmer mig för att sluta med p-pillrena innom snar framtid och blir gravid runt juli?"I snitt tar det 7månader att bli gravid. Vissa lyckas på första försöket vissa tar det år för.Så att planera att man ska bli gravid en viss månad är nog inte så lyckat.Plus att det kan ta upp till 0mån-1år att bli av med hormonerna efter p-piller.Men iallafal lycka till!!!!
    Vi trodde att det skulle ta ett halvår efter vi slutade med p-piller - det tog en mens så det är väl lika bra att hon räknar med att det KAN gå fort...
  • cicci85
    5by5 skrev 2008-02-19 11:47:21 följande:
    Vi trodde att det skulle ta ett halvår efter vi slutade med p-piller - det tog en mens så det är väl lika bra att hon räknar med att det KAN gå fort...
    Samma här, vi hade räknat med att det skulle ta iaf 1/2 år... men jag blev gravid så fort jag slutade med p-piller, hann inte ens få riktig mens efter p-pillermensen...
    Vi blev lite chockade men väldigt glada!
    nästa gång räknade vi med att det gick fort, och det tog sig direkt igen!
Svar på tråden Vad är viktigt att tänka på om man vill ha familj i ung ålder?