• DiskoDagny

Prematurbarn på dagis

Hej!
    Jag ville höra hur det gick för era prematurbarn när de började på dagis. Jag upplever att min son (född 32+1)fortfarande blir väldigt trött på de timmar han går där. Han har gått på dagis i 1 års tid och är drygt 2½ idag. Vi har honom där 15 timmar i veckan och har lite svårt att få personalen att förstå att han faktiskt inte orkar mer. Hur har det gått för era premisar när de började dagis?

• Svar på tråden Prematurbarn på dagis
  • chillie

En av mina tjejer är född i v 32+5 och jag har aldrig upplevt att hon varit tröttare än de andra barnen utan när hon började dagis så var hon ifatt de andra. Tror helt enkelt att vissa barn kräver mer sömn än andra och att de blir tröttare. En av mina andra tjejer är född i normal tid och hon fick sova på förmiddagen på dagis rätt så länge för hon hade behov av det.

• DiskoDagny

Tack för ditt svar!
    Min son har också hunnit ifatt sina jämnåriga. Till och med passerat dem i vissa avseenden! Men det är ju detta med mycket intryck som alltid varit det stora dilemmat. Han visade redan när vi kom hem från neo att han hade väldigt svårt med intryck. 20 minuter i ett rum med mor och farföräldrar innebar att han blev överstimulerad och inte sov mer än 20 minuter åt gången i några dygn. Så det är nog något som sitter kvar även om det i dagsläget är mycket bättre. Han är inte fysiskt trött utan mentalt trött när han kommer från dagis.
    Kanske finns det fler som har erfarenheter av prematurer och dagis?

• smurfen 03

Min son är född i vecka 27. jag väntade rätt länge innan han fick börja på dagis han var 3 år. innan var han 1 år hos mina föräldrar men det var mest för att han skulle växa på sig o var xtra känslig mot sjukdomar.

men jag har däremot inte märkt att han skulle vara mera trött än vanliga barn utan tvärtom Mycket piggare behöver inte alls mycket sömn utan full av energi.

• knäppisen

Jag tror det kanske är mer personligheten än något som har o göra med att han är född 8 v förtidigt om det nu är så att han är ikapp (och förbi) i utvecklingen i övrigt.

• DiskoDagny
    knäppisen skrev 2008-02-17 21:26:45 följande:
    Jag tror det kanske är mer personligheten än något som har o göra med att han är född 8 v förtidigt om det nu är så att han är ikapp (och förbi) i utvecklingen i övrigt.
    Jo, det är nog något jag funderat på också. Han är nog en kille som har ett större behov av lugn och ro. Samtidigt så har jag någonstans läst att prematurbarn kan ha svårare att sortera stimuli, dvs de hör och ser och registrerar allt utan att kunna "filtrera bort" sånt som är oväsentligt. Därför tycker jag det är intressant att höra hur det har fungerat för er och om någon har de erfarenheterna.
    Vill gärna ha fler svar!
  • knäppisen

Jag har inte märkt nåt liknande på mina barn (födda v 33 o 29) nu. Det enda jag har märkt är att de varit mer ljudkänsliga än andra barn som små, men det är nog för att man i början varit noga med att de ska ha lugn och ro kring sig.

• Gemelas

Dagmamma eller dagis med mindre barngrupper kanske vore ett alternativ om det finns möjlighet att välja på er ort. Om det nu är intrycken han blir trött av.
    Mina premisar har ännu inte börjat på dagis iom att de bara är 16 mån och födda v 29+1. De kommer att börja när de är ca 2 år och då max 15 tim per vecka iom att de ska få syskon.

• Kiala

Min son (född 29+5) började på dagis när han var 1 år 7 mån och det har inte varit några problem. Visst är han trött vissa dagar när han kommer hem, men det är nog inte mer de andra barnen.

Min man jobbar skift och det gör att Viktor är olika mycket på dagis de olika veckorna och dessutom ledig var 4:e vecka...det kan ju göra att han hinner vila ikapp...men jag tror att han fungerar ungefär som de andra barnen i samma ålder.

- Viktor 060102 Gravid med BF 080606 -
  • mamma grisen

min dotter född 32+2 började dagis vid ett års ålder dock bara 3 dagar i veckan.. hon gick 9-16 om dagarna . personalen erbjöd 2 sov stunder för henne om vi ville,, för att hon var så liten men det var samma för alla i den åldern inte bara för att hon var perm...

Svar på tråden Prematurbarn på dagis