• Leather Cravat

Om det blir snitt..

Måste man verkligen vara vaken under snittet?
    Läste någonstans att det finns tre olika typer av snitt och att det är bara på det ur-akuta (har för mig att det heter så) snittet som man blir sövd på.
    Men om det blir snitt så skulle jag ALDRIG klara av att vara vaken, då spricker jag hellre från rumpan och klitoris fem gånger om!:S

• Svar på tråden Om det blir snitt..
  • Teskedsmamman

Kan säga att det är värre att föda barn vaginalt än att vara vaken under snitt, jag har gjort båda!

Jag har fött två barn vaginalt och mitt första med snitt och jag var riktigt rädd inför snittet, men det var inte ens en bråkdel så hemskt som jag trodde..

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • lunaria

om det blir akut kejsarsnitt så får du ju bedövning o sen känns det faktiskt ganska konstigt i kroppen. blev själv orolig innan jag kom ner till operationen, men skrattade under hela operationen för det kändes så konstigt i kroppen. du känner ingenting när de skär, men du känner att de håller på med något. känslan är obeskrivlig. men du ligger bakom skynke så du ser ju ingenting. vet inte riktigt vad det är att vara rädd för på det viset. tar ungefär 3 minuter tills barnet är fött.

jag är mest rädd för kejsarsnitt pga vad som händer efter operationen. man har då varit med om en riktig operation och kroppen orkar inte med någonting i flera veckor. man har också fått kateter och jag hade svårt att kissa efteråt. lyckades på 3:e dagen. jag tycker inte du behöver vara rädd, men man kan ju ta upp det med bm så hon kan förklara mer vad som händer. skulle inte ha eda, men när jag hade pratat med min bm så blev det så ändå. kunskap är guld!!

• Leather Cravat

Jag är inte rädd för smärtan utan mer för att dom ska öppna hela buken!
    Tex: Jag är jätterädd för att ta blodprov, men inte pga smärtan utan för just grejen att en nål ska in i blodådern.

Men som sagt, är det möjligt att bli sövd även fast det kanske blir planerat snitt eller akutsnitt?

• fiffiluran

om du måste göra ett snitt är det ju för att kroppen inte klarar av att föda fram ditt barn eller att bebisen måste ut snabbt för att inte bli "skadat".. jag var helt inställd på vanlig förlossning men snopet värre så togs beslut om snitt en kvart efter att jag kom in till förlossningen. Det var bara att gilla läget, det var ju fara både för mitt och lillens liv (antar jag) och det var verkligen en befrielse (från smärtan) att få bli bedövad. Det är en overklig känsla att känna att nått händer i magen, men det är ändå värt att få höra sin bebis första andetag och skrik. Underbart!!!! Lycka till!

• auti

Det är mer riskabelt med att bli sövd. Dessutom vill de ge barn och mor möjligheten att knyta an till varandra så fort som möjligt. När jag fick mitt akuta snitt vrålade jag och befallde att de skulle söva mig, men det gjorde de inte. Det ångrar jag inte en sekund idag. Jag fick ha pojken hos mig hela tiden förutom de korta minutrarna som de kontrollerade att han var frisk =)

• Leather Cravat
    auti skrev 2008-02-17 11:40:44 följande:
    Det är mer riskabelt med att bli sövd. Dessutom vill de ge barn och mor möjligheten att knyta an till varandra så fort som möjligt. När jag fick mitt akuta snitt vrålade jag och befallde att de skulle söva mig, men det gjorde de inte. Det ångrar jag inte en sekund idag. Jag fick ha pojken hos mig hela tiden förutom de korta minutrarna som de kontrollerade att han var frisk =)
    Ok =(

Men varför är man inte vaken under andra operationer om det är så riskabelt att bli sövd? :S
  • pulmones
    Leather Cravat skrev 2008-02-17 01:30:20 följande:
    Måste man verkligen vara vaken under snittet?Läste någonstans att det finns tre olika typer av snitt och att det är bara på det ur-akuta (har för mig att det heter så) snittet som man blir sövd på.Men om det blir snitt så skulle jag ALDRIG klara av att vara vaken, då spricker jag hellre från rumpan och klitoris fem gånger om!:S
    man kan visst vara sövd. vissa kan må bättre av det helt enkelt.

jag har en kompis här på FL som inte kan vara vaken och det har gått jättebra att vara sövd, hon har inte haft problem att knyta an sina barn  vid planerat snitt är narkosen bättre planerad och man vaknar lättare och fortare.... vill du så kan du prata med henne. Raskan heter hon....bara söka vet jag .....om inte så hittar hon nog hit snart haha

jag blev 06 urakut snittad (sövd) och jag mådde toppen efteråt.
  • Leather Cravat

Tack för ditt svar. =)

• snuttP

Man får lov att bli sövd även vis planerat snitt.. Bara så du vet.. =)

• Anki85

oftast mår man pyton efter sövning.
    jag sövdes när jag tog bort in gallblåsa och jag säger att jag mådde hemskt, kände av narkosen även dagen efter... plus att man inte vaknar förrän flera timmar efteråt.. då har man ju förlorat massa timmar med den nyfödde.

jag snittades med planerat snitt med min son i april förra året och det var den bästa upplevelsen jag varit med om! ska snittas igen i sommar med 2an och det är inget jag bävar för
    det funkade kanon första gången och jag kom upp bara några timmar efter att bedövningen släppte... och jag missade inte en minut med min nyfödde son! (förutom när de tog ut honom och torka rent honom, vägde och mätte... men det gick supersnabbt:)
    Mvh Anki

mamma till Liam- född 070423
  • Leather Cravat
    Anki85 skrev 2008-02-17 12:07:00 följande:
    oftast mår man pyton efter sövning. jag sövdes när jag tog bort in gallblåsa och jag säger att jag mådde hemskt, kände av narkosen även dagen efter... plus att man inte vaknar förrän flera timmar efteråt.. då har man ju förlorat massa timmar med den nyfödde.
    Jag har blivit sövd en gång och jag mådde inte sååå dåligt.
    Att förlora några timmar spelar ingen roll, kommer ju ändå att spendera 18-20 år med barnet.
  • raskan

Ja pullan nu är jag här

När man sövs under ett planerat snitt så får man inte så mkt narkos. Jag va vaken på ca en timma å ammade min son direkt.
    ¨Va redig å klar i huvudet å mådde inte illa alls.

Det är verkligen skillnad på ett akut/katastrof snitt å ett planerat sovande snitt.

• pulmones
    raskan skrev 2008-02-18 07:10:35 följande:
    Ja pullan nu är jag här När man sövs under ett planerat snitt så får man inte så mkt narkos. Jag va vaken på ca en timma å ammade min son direkt.¨Va redig å klar i huvudet å mådde inte illa alls.Det är verkligen skillnad på ett akut/katastrof snitt å ett planerat sovande snitt.
    välkammad !!

och även fast jag gjorde ett urakut snitt så mådde jag inte skit! mådde betydligt bättre efter mitt urakuta än mitt planerade
  • raskan

Håller med det är sååå olika.Mådde inte heller skit allt tog bara lite längre tid eftersom narkosen va kraftigare

• Dinosaurien

Man kan vara sövd men man missar ju en härlig happening...höra bebisen och se den när den kommer ut. Och jo, det är mer riskfyllt att vara sövd än att vara vaken med spinalbedövning. Att man kan göra snitt vakna är för att operationen är så kort, längre operationer måste man sövas inför.

Vet du, jag tyckte INTE om tanken på att bli uppskuren och att få ryggbedövning etc. Men när det blev akutsnitt med sonen så var jag i ett läge där jag helt slutat bry mig. Funderade inte ett ögonblick på nåt sånt utan ville mest bara dö pga smärtan. Så om det blir ett akutsnitt så ska du veta att du kanske inte längre tänker som du brukar. Man blir väldigt påverkad av förlossningen och jag tror ofta att man skiter i vad de gör med en i det läget, bara det tar slut på lidandet liksom.

Prata med din BM! Lycka till och hoppas du får föda vaginalt!

Svar på tråden Om det blir snitt..