• JolinesMamma

Hur sover era barn som är hemma?

Hej hej!
    Min dotter på 18 (snart 19) månader har börjat sova dåligt. Jag har förstått att det är en jobbig period när de är ett och ett halvt, så jag hoppas att det kommer att gå över. Som det är nu så somnar hon inte på kvällarna och jag börjar bli trött på allas kommentarer... "Oj, ska inte barn sova klockan sju?" är den vanligaste kommentaren. En annan försiktig kommentar var "hmm, andra barn som jag har hört om sover klockan sju och går upp klockan sju". Jag förklarar att de förmodligen går på dagis och måste upp så tidigt för att föräldrarna ska jobba, men vi har ingen anledning att lägga dottern klockan sju, om vi sover vid 10-11. Men alla jag träffar på verkar tycka att dagisbarns rutiner är de "rätta" och att vi är sååå konstiga som inte följer de rutinerna. Många menar också att hennes sömnproblem beror på att vi inte har henne på dagis, de säger att hon skulle sova mycket bättre då. "Se bara på honom eller henne, de sover på nätterna för de aktiveras på dagarna". Som om dagis är det naturliga och rätta och vi gör något fel. Hur har ni andra det??

• Svar på tråden Hur sover era barn som är hemma?
  • monnie

vår tjej har alltid somnat vid 19 & har aldrig gått på förskolan hon är nu 2,9år men jag tycker att det funkar för oss, jag vill ha min egentid på kvällen & därför så vill jag att hon somnar vid 19-20 tiden.
    men lyssna inte på såna tråkiga kommentarer utan kör på det som ni trivs med & som funkar för er.

• UnderbaraSöner

Har två 18 månaders här och en aktiv dag sover de 2 timmar oftast i vagnen och sover mellan 20-08 en dag som vi bara är hemma sover de max 30 min men sover även då 20-08..Jga tycker helt klart mina barn behöver dagis..de är fruktansvärt rastlösa..

• monnie

min tjej sover 1½ timmen efter lunch oxå fortfarande.

• lottizm

min son som är 17 mån sover också dåligt nu. han somnar i tid på kvällen (ca 19.30-20) men vaknar nu mer 4-5 och kan inte somna om. på dagen sover han oftast en och en halv timme ungefär.

barn som är hemma blir väl också aktiverade på dagarna? vi har valt bort dagis och fått kommentarer om det (såklart) men jag tror min son blir minst lika aktiverad ändå.

jag hoppas på att det där med sömnen går över och blir bättre igen. och behöver man inte gå upp tidigt så gör det väl inget om man somnar lite senare, om föräldrarna tycker att det är ok att få lite mindre (eller senare) egentid.

• Fridayyy

Man kan ju inte ha barn på dagis bara för att de ska sova bättre? Det är ju inte det skattepengarna ska gå till???? Dagis är ju för att föräldrarna jobbar.

Vår Stina sover sina timmar och hon är hemma. Hon är 19 månader. Hon är igång hela dagarna hemma, vi är ute varje dag och och pysslar med en massa saker inne.

• Cyllan

Alla barn går igenom de där faserna då de inte sover som de brukar oavsett om det går på dagis eller ej, tror jag.
    När jag jobbade på dagis ville föräldrarna att vi skulle korta barnens eftermiddags lur när de var runt 2½ år för de inte ville sova på kvällarna och vi har haft samma problem med våra 2½ åringar som inte går på dagis.
    Tror det är barnens utveckling som styr snarare än om de är på dagis eller ej.

Men visst är det jobbigt med omgivningens komentarer när man inte gör som "alla andra" och man blir lite fundersam på om man gör rätt.

Njut av era sovmornar. Det gör jag även om de är få nu för tiden då lilla syster är morgonpigg.

• JolinesMamma
    Fridayyy skrev 2008-02-16 14:40:29 följande:
    Man kan ju inte ha barn på dagis bara för att de ska sova bättre? Det är ju inte det skattepengarna ska gå till???? Dagis är ju för att föräldrarna jobbar.
    Jag håller med! Men det skrämmande är att de flesta i vår omgivning ser dagis som det första alternativet. Jag har till och med fått höra att det borde vara en rättighet för alla barn att få gå på dagis, för att de utvecklas där. Det har blivit så snett!
  • inkka

vår stora tjej slutade sova på dagen i den åldern (eller något tidigare). Innan vi slutade låta henne sova på dagen hade vi det som er. Hon hade svårt att somna på kvällen. Men, vid sju har vi inte heller haft något behov av att hon ska sova. Vi använder oss inte heller av dagis. Hennes kompisar som går på dagis behövde sova på dagen lite längre. Det beror säkerligen på att det är mer stojjigt och så på dagis och mer lugnt hemma.

Finns absolut ingen anledning att börja på dagis för att sova bättre. Tillräckligt trött kan man bli av att kuta runt på tomten eller i skogen, eller andra spännande saker man kan pyssla med. Och varför väcka barnen tidigt på morgonen om det inte behövs?

Nu sover vår stora tjej (snart 2½ år) mellan ca 20 och 7. Och lillan (10 månader) sover samma tid + ca 45 minuter på dagen. Anledningen till de tidiga mornarna är att de har börjat vakna när deras pappa drar iväg på morgonen.

• pellan

Min pojke blir två i maj och går inte på dagis. Vi har inte haft några sömnproblem (sover ca 19.30-07.30 och 1,5-2 timmar efter lunch) och jag är övertygad om att han får den stimulans han behöver både fysiskt och mentalt. Det är ju liksom inte raketforskning vi pratar om.

Han har sedan i augusti varit en dag i veckan hos sin mormor och de är alltid också precis som vi ute långa pass så att han får röra sig och klättra, och så brukar de gå till muséet, biblioteket o s v. Men han sover ändå alltid kortare middagslur hos henne, typ 45-60 min. Jag upplever det som att han gärna sover en stund extra här hemma, ligger och drar sig och gosar, liksom.

• mayamimaya

Ja du, jag har min dotter hemma också och hon blir två i April. Vi väntar på syskonet som "ska" komma nästa vecka så det innebär att min dotter kommer att vara "hemma" med oss ettt tag till.
    Att vara hemma betyder ju inte att man måste vara innanför dörren hela dagarna.
    Min snart tvåring sover två timmar på dagen, vid ungefär samma tid varje dag.
    Men hon somnar oftast inte förrän 20.30
    Vaknar lite olika men oftast vid 8.00
    Man kan väl ha rutiner hemma likaväl som på dagis...utomhusaktiviteter, lunch...sova middag osv....man är väl inte värdelös som förälder???
    Åhhh vad irriterad jag blir på alla fåniga kommentarer från folk som tänker så enkelspårigt...

• inkka

Ja, tydliga rutiner är väldigt bra för att sömnen (och allt annat) ska funka. När barnens pappa är iväg och jobbar så har jag mycket fastare rutiner och barnen mår bättre av det. Det kör sällan ihop sig då.

En av anledningarna när dagis-föräldrar säger att "barnen klättrar på väggarna" när de är lediga några dagar. Barn behöver rutiner. Och dagis-barn är vana vid rutiner på dagis. Alltså behöver det inte alls vara så att barnen behöver "stimulansen" på dagis.

• zara83

tycker du själv att de e ett problem att hon somnar så sent? isf kan ni ju gå upp tidigare, ställ klockan. Annars är de väl upp till var o en hur man vill ha det!

• In the summertime

Jag tycker oftast att när det krånglar med nattning och att de vaknar på natten och har svårt att somna om så beror det på sovningen på dagen.

Då är det kanske dags att väcka efter en 45 minuter på eftermiddagsvilan eller ta bort 1 vila och låta de sova 1 gång istället för 2. Och för vår pojke som nu är 3 så väcker vi efter 1 timme om han sover. Det är inte alla dagar.

Svar på tråden Hur sover era barn som är hemma?