• Anonym

Kan man få fysiska symptom av kronisk sömnbrist?

Min läkare hittar ingen anledning till mina fysiska symptom i form av svaghetskänslor i armar och ben, domningar, kramp i händerna osv.

Det enda som konstaterats är att min kropp aldrig går ner i djupsömn och att jag därför har konstant sömnbrist trots att jag sover mycket. Vet att det kan ge kognitiva och psykiska problem, men kan det orsaka sådan fysiska symptom som jag har?

• Svar på tråden Kan man få fysiska symptom av kronisk sömnbrist?
  • Anonym

kan det alldeles säkert. Man vet att för lite sömn har flera farliga "biverkningar"
    Så varför inte kroppen reagerar olika. jag sover ca 4 timmar per natt och vaknar automatiskt vid 5 varje morgon, har man då småbarn blir man störd i sömnen och sover kasst.

• Anpema

Visst kam man få fysiska symptom av en kronisk sömnbrist(Insomnia). Smärttröskeln minskar och man kan känna en ökad stelhet/muskelvärk. Blodtrycket kan öka och risken för hjärt-och kärlsjukdomar blir högre vid långvarig sömnbrist.

Det är svårt att säga om just dina symptom kommer sig av din sömnbrist, så nu gissar jag helt vilt: kan domningarna/kramperna bero på att en nerv ligger i kläm? Hur ser blodprover ut? Det finns en del brister som kan ge liknande symptom, bl.a järnbrist. Det räcker inte att ta ett vanligt Hb(stick i fingret) utan man bör kolla S-Fe(serum järn) och det måste man ta ett venprov i armen för. Kalciumbrist kan också ge liknande symptom.
    Jag hittade lite bloggar på nätet för människor med samma problem som du, kronisk sömnlöshet; bloggar.se/om/insomnia

Hoppas att det kan vara till någon hjälp och att du snart kommer tillrätta med både sömnbristen och domningarna/kramperna.

• Anonym (nyfiken)

Lite nyfiken, jag äter själv sömntabletter idag för att få bukt med mitt sömnproblem. (äter dubbla rekomenderade mängden, för att överhuvud taget få sömn, ibland hjälper inte ens det.)

Hur har dina läkare kunnat konstatera att du aldrig går ner i djupsömn??
    har du fått ligga i någon apparat och mätt vågor på något sätt när du sover??

Om jag inte skulle äta mina sömntabletter, vilket jag ätit i 5 år nu, så kan jag vara vaken i en vecka, visseligen urtrött, men jag somnar ändå inte...

• Anonym
    Anpema skrev 2008-02-14 22:10:12 följande:
    Visst kam man få fysiska symptom av en kronisk sömnbrist(Insomnia). Smärttröskeln minskar och man kan känna en ökad stelhet/muskelvärk. Blodtrycket kan öka och risken för hjärt-och kärlsjukdomar blir högre vid långvarig sömnbrist.Det är svårt att säga om just dina symptom kommer sig av din sömnbrist, så nu gissar jag helt vilt: kan domningarna/kramperna bero på att en nerv ligger i kläm? Hur ser blodprover ut? Det finns en del brister som kan ge liknande symptom, bl.a järnbrist. Det räcker inte att ta ett vanligt Hb(stick i fingret) utan man bör kolla S-Fe(serum järn) och det måste man ta ett venprov i armen för. Kalciumbrist kan också ge liknande symptom.Jag hittade lite bloggar på nätet för människor med samma problem som du, kronisk sömnlöshet; bloggar.se/om/insomniaHoppas att det kan vara till någon hjälp och att du snart kommer tillrätta med både sömnbristen och domningarna/kramperna.
    Ja alla blodbrover är tagna, inget avvikande där. De tror inte heller att jag har nerver i kläm eftersom mina domningar bara sitter i några timmar och kan komma på olika ställen.
  • Anonym

Anonym (nyfiken) skrev 2008-02-14 22:40:13 följande:

Lite nyfiken, jag äter själv sömntabletter idag för att få bukt med mitt sömnproblem. (äter dubbla rekomenderade mängden, för att överhuvud taget få sömn, ibland hjälper inte ens det.)Hur har dina läkare kunnat konstatera att du aldrig går ner i djupsömn??har du fått ligga i någon apparat och mätt vågor på något sätt när du sover??Om jag inte skulle äta mina sömntabletter, vilket jag ätit i 5 år nu, så kan jag vara vaken i en vecka, visseligen urtrött, men jag somnar ändå inte...
    Jag har varit på ett sömnlabb där de mätte en massa olika saker, både hur snabbt jag somnar och hur sömnen ser ut under natttid.
    Jag får inga sömntabletter för detta eftersom att jag ju sover, men sover "fel" eller vad man ska säga. Så jag får istället medicin för att höja vakenheten under dagtid, för att minska konsekvenserna av min sömnstörning. Kroppen är så trött så den tar varje chans att sova annars, även när det inte är så lämpligt
  • Anonym (nyfiken)

Vad heter medecinen som höjer vakenheten?

Min läkare som jag har säger att det inte finns några sådana medeciner, och i så fall är det bara amfetamin som finns...
    Och det vill hon inte ge mig...

Hur funkar tabletterna, känner du av dem? Att du blir mycket piggare, eller klarar du bara av dagen på ett annat sätt???

• Anonym

Anonym (nyfiken) skrev 2008-02-15 15:22:31 följande:

Vad heter medecinen som höjer vakenheten?Min läkare som jag har säger att det inte finns några sådana medeciner, och i så fall är det bara amfetamin som finns...Och det vill hon inte ge mig...Hur funkar tabletterna, känner du av dem? Att du blir mycket piggare, eller klarar du bara av dagen på ett annat sätt???
    Jodå det finns Min medicin heter Modiodal, den används mest till de med narkolepsi eller idiopatisk hypersomni, men vet att även de med MS, kronsikt trötthetssyndrom och liknande även använder den för att hjälpa mot tröttheten.

Den fungerar lite som amfetamin, men det är inte amfetamin i den utan ett ämne som heter modafinil tror jag. Den är inte beroendeframkallande som amfetamin kan vara, och det är mycket mindre biverkningar. Det är en relativt ny medicin och få läkare verkar känna till den så du får kanske be specifikt om den isåfall.

FÖr mig fungerar de jättebra, de gör att jag klarar av att hålla mig vaken hela dagarna, blir lika pigg som en "normal" person. Den verkar även reglera sömnen för mig, jag kan sova upp till 12h normalt sett, men med den så blir det mer normalt, ca 8 timmar per natt. Har inte haft den så länge än, men tycker den är jättebra hittils.

Vet att många med insomningsbesvär kombinerar den med sömntabletter för att kunna sova på natten och sen ta modiodalen på dagen för att vara mer pigga då. Kan verkligen rekomendera den
  • Anonym

Jag har domningar i halva kroppen, speciellt ansiktet och hjärnan.
    En läkare konstaterade D-vitaminbrist och jag fick D-vitaminkalcium tabletter.
    Det hjälpte!
    Nya läkaren trodde inte på D-vitaminbrist och jag slutade ta tabletterna.
    Symtomen kom kraftigt tillbaka.
    Jag började äta igen och de försvann (minskade).

Kan det istället ha med kalciumet att göra??? 

Svar på tråden Kan man få fysiska symptom av kronisk sömnbrist?