Anonym (nyfiken) skrev 2008-02-15 15:22:31 följande:
Vad heter medecinen som höjer vakenheten?Min läkare som jag har säger att det inte finns några sådana medeciner, och i så fall är det bara amfetamin som finns...Och det vill hon inte ge mig...Hur funkar tabletterna, känner du av dem? Att du blir mycket piggare, eller klarar du bara av dagen på ett annat sätt???
Jodå det finns

Min medicin heter Modiodal, den används mest till de med narkolepsi eller idiopatisk hypersomni, men vet att även de med MS, kronsikt trötthetssyndrom och liknande även använder den för att hjälpa mot tröttheten.
Den fungerar lite som amfetamin, men det är inte amfetamin i den utan ett ämne som heter modafinil tror jag. Den är inte beroendeframkallande som amfetamin kan vara, och det är mycket mindre biverkningar. Det är en relativt ny medicin och få läkare verkar känna till den så du får kanske be specifikt om den isåfall.
FÖr mig fungerar de jättebra, de gör att jag klarar av att hålla mig vaken hela dagarna, blir lika pigg som en "normal" person. Den verkar även reglera sömnen för mig, jag kan sova upp till 12h normalt sett, men med den så blir det mer normalt, ca 8 timmar per natt. Har inte haft den så länge än, men tycker den är jättebra hittils.
Vet att många med insomningsbesvär kombinerar den med sömntabletter för att kunna sova på natten och sen ta modiodalen på dagen för att vara mer pigga då. Kan verkligen rekomendera den