• jeppjepp

norgefrågor

Hej!

Flyttade till Norge 1 oktober -07. Har inte folkbokfört mig här förrens nu. Men jag har jobbat och haft tillfälligt persnr.

Hur blir det om jag får barn till hösten. Med föräldrapenning och så. Får jag det från norge? Eller har jag bott här för lite?

Vet inget så är mkt tacksam för svar.

• Svar på tråden norgefrågor
  • Bettanspettan

Jag är inte 100% insatt men min make jobbar i Norge fast är bosatt i sverige. Han skattar i Norge o har "norskt" personnr men är skriven här hemma. Han får ingen del alls av svenska föräldraförsäkringen utan får ersättning från Norge om han vill vara pappaledig. Än har vi inte rett ut alla regler o begrepp, har läst lite på www.nav.no men det är svårt att klura ut själva tycker vi. Han ska prata med nån på trygdekontoret i Gjövik kommun där han är anställd så får vi se...

• Flaps30

Hej Jeppjepp hoppas du hittat svar. Såvitt jag ser så är det inga problem för dig att få FP i Norge så länge du betalat trygveavgiften och jobbat den tiden du säger med BF är i höst. Har du kollat på Barn I Magen forumet? Det är ett aktivt vänta barn/familjeforum i Norge där du hittar både info och föräldragrupper.

www.barnimagen.com/

Ursäkta nu Jeppjepp men jag smyger in med en ny fråga angående Föräldraledighten i din tråd.

Till Bettanspettan, Har ni lyckats förstå reglerna med flexibelt uttag för fadern då mamman jobbar utanför Norge och får föräldrapeng från annat land? Vi har ringt och haft möte plus även läst på på NAV men är lite osäkra om föräldradagarna tickar på fast ingen tar dem tills pappan tar minst sex veckor sammanhängande ledighet varefter det går att spara tills barnet är 3 år. Det är denna texten som gör oss lite osäkra;

"Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes"

Men om vi ej kan/vill ge pappan permission fören bebisen är 39 veckor tappar han allt då? När vi ringer säger de går ej men när vi var nere och pratade med dem sa det att det var inga problem, jag behövde bara bevisa att jag gick tillbaka till 100 jobb%studier så fick pappan ta hela 39 veckrna inga problem bara det var innan barnet fyllt tre. Vi är dock lite osäkra käner ni någon som varit i vår sits och hur det fungerat?

• Mamasnest

Vi har nyss sökt kontantstötte från Norge då min sambo jobbar och betalar skatt där. Väntar på svar. Våra gemensamma barn är 8 månader och 2 år. Ingen går på dagis.
    *lägger till tråden i mina favoriter*

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden norgefrågor