• Skräpis

Bara prata om.. del 7

Då fortsätter vi väl här då...

Här kan vi prata om allt som rör sig i våra huvuden.

• Svar på tråden Bara prata om.. del 7
  • Gemelas

Kikar in här i tråden, kanske ingen som minns mig för det var längesen jag skrev här. Fick mina tvillingar i okt 2006, de föddes i v 29. Nu är jag gravid igen, 1 bebis denna gången, v 14+0 idag. Börjar bli lite nervös att få prematurt en gång till iom att man inte hittade någon anledning till att det blev så tidigt förra gången.. Om jag förstått rätt så är det fler här inne som är gravida igen eller fått barn efter prematurfödsel. Vore kul o höra hur det gått för er.

Skräpis: Stackars din lille, inte alls skoj med herpes. Får själv rejäla blåsor ibland och det gör så ont. Är det inte svårt o få i honom mat?? Hoppas han blir bättre snart.

Kram på er!

• Skräpis

Åh grattis till pyret i magen Gemelas!

Lite krångel innan vi visste vad det var men har nu inhandlat 4 mån pureer som slinker ner snabbt som attan

• knäppisen

oj, lever denna tråden ?
    Här går det framåt, O (drygt 17 mån nu) kryper, ställer sig upp och har fattat tycke för att krypa upp för trappan. Nu känns det som att det finns hopp om honom också. Han börjar dagis om en dryg månad och det känns faktiskt lugnt nu tack och lov.

Grattis till bebisen i mage, Gemelas. Hoppas denna vill stanna lite längre än till v29. Min första kom i v 33 och andra i v 29 så jag är inget bra exempel. Jag antar att du kommer få gå på lite extra koll denna gången i alla fall och då bör de ju upptäcka om det är nån infektion eller så som tillstöter som kan sätta fart på det hela.

• Gemelas

Tack för era grattis!!
    Konstigt nog så verkar det inte som jag får komma till spec-mvc som förra gången, trots att de lovade det om jag blir gravid igen. Känns sådär, men går hos en privat bm som lovat att jag får komma och lämna prover mm om jag blir orolig. Kommer nog själv att kräva fler kontroller längre fram typ from v 22-23.
    Knäppisen: Då är din lille i samma ålder som våra tjejer, de är 16 mån (okorr). De har iofs varit hyffsat tidiga i den motoriska utvecklingen så de går men pratar nästan inget. Dessutom är de väldigt krångliga med maten, måste fortfarande mixa den helt slät som om de vore 6-mån bebisar ..
    Spännande när de börjar resa sig, de brukar bli mkt nöjdare då när de kan hänga med lite bättre.

• Julmust

Hej!

Måste ju rapportera hur det gått, nu när det blev ny tråd och allt. Fick en till flicka för snart fyra veckor sedan. Hon föddes i "normaltid", några dagar före bf (Stina är född v 26). Eftersom jag hade lämnat flera urinprover med gbs så fick jag penicillin under förlossningen. Den gick bra, 4 timmar från det att jag kommit in.

Det var ju trevligt att få hålla i henne efter förlossningen, men vi såg ju alla att andningen inte kom igång riktigt sådär bra som man skulle vilja, så en timma efter att hon är född skrevs hon in på neo. Snarare skönt än jobbigt när pappa gick iväg med henne. De startade penicillininjektion på en gång pga min gbs. Såsmåningom fick de också svar på infektionsproverna som visade förhöjt crp. Vi fick aldrig veta om det var GBS, men vi fick vara kvar en vecka på bb och hotell så att de kunde ge henne penicillinet kuren ut.

Så Gemelas, det kan gå bra och man kan gå tiden ut även om man fick prematurt första gången. Sen kan det gå lite dåligt även om det går bra också Grattis och hoppas att det går minst lika bra för dig som det gjorde för mig. De visste inte heller varför jag fick för tidigt förra gången. Däremot odlade man för gbs i urinen för säkerhets skull, och det var nog bra. Du borde be bm att få göra en sådan odling (+ vanlig uvi) nästa gång du går dit om det inte redan är gjort.

Skräpis: stackare med herpesen. Känner verkligen med honom.

Knäppisen: Alltid lika roligt att läsa om O's framsteg.

• Gemelas

Grattis till den lilla Julmust!!! Eller du kanske tycker att hon känns som en "jättebebis", tänker på alla de gånger det kom upp fullgångna bebisar på neo och man tyckte det var rena monsterbarnen om de vägde så mkt som 3-4kg . Kul att höra att det har gått så bra, härligt!!
    Jo, bm har sagt att jag gärna får lämna in extra urinprover om jag känner mig orolig och det kommer jag nog att göra oxå. Lämnade ett i fredags som jag inte fått svar på dock. Tyckte jag kände mig konstant kissnödig och haft väldig huvudvärk i några veckor trots att jag bara är i v 15 och det gjorde jag inte sist trots tvillinggrav. Det kan ju bero på antingen UVI eller tom diabetes vilket iofs är ganska ovanligt..men men, ändå lika bra och lämna prov..

• Julmust

Tack. Hon känns som ett mellanting mellan jätteliten och jättestor, eller rättate sagt båda sakerna För stor för att kunna sitta känguru men så lätt jämfört med att lyfta storasyster. fast det var bara på neo som hon kändes stor.

• HelenS

Det var verkligen jätteläge sedan jag läste och skrev här, hoppas allt är bra med alla! Jag har börjat jobba och lämnat över "hemmaansvaret" till mannen så tiden den springer iväg...

Grattis till graviditeten! Jag fick min första dotter Liv, v 30+6 och min andra 34+4. Fick också dåligt med besök och stöd från spec mvc. Oron var tuff i perioder, men om det händer igen gör erfarenheten en tryggare. Lycka till!

Gemelas skrev 2008-02-12 20:45:23 följande:
    Kikar in här i tråden, kanske ingen som minns mig för det var längesen jag skrev här. Fick mina tvillingar i okt 2006, de föddes i v 29. Nu är jag gravid igen, 1 bebis denna gången, v 14+0 idag. Börjar bli lite nervös att få prematurt en gång till iom att man inte hittade någon anledning till att det blev så tidigt förra gången.. Om jag förstått rätt så är det fler här inne som är gravida igen eller fått barn efter prematurfödsel. Vore kul o höra hur det gått för er.Skräpis: Stackars din lille, inte alls skoj med herpes. Får själv rejäla blåsor ibland och det gör så ont. Är det inte svårt o få i honom mat?? Hoppas han blir bättre snart.Kram på er!
  • HelenS

Grattis, vad skönt att allt gått bra!

Julmust skrev 2008-02-18 16:08:56 följande:
    Hej!Måste ju rapportera hur det gått, nu när det blev ny tråd och allt. Fick en till flicka för snart fyra veckor sedan. Hon föddes i "normaltid", några dagar före bf (Stina är född v 26). Eftersom jag hade lämnat flera urinprover med gbs så fick jag penicillin under förlossningen. Den gick bra, 4 timmar från det att jag kommit in. Det var ju trevligt att få hålla i henne efter förlossningen, men vi såg ju alla att andningen inte kom igång riktigt sådär bra som man skulle vilja, så en timma efter att hon är född skrevs hon in på neo. Snarare skönt än jobbigt när pappa gick iväg med henne. De startade penicillininjektion på en gång pga min gbs. Såsmåningom fick de också svar på infektionsproverna som visade förhöjt crp. Vi fick aldrig veta om det var GBS, men vi fick vara kvar en vecka på bb och hotell så att de kunde ge henne penicillinet kuren ut. Så Gemelas, det kan gå bra och man kan gå tiden ut även om man fick prematurt första gången. Sen kan det gå lite dåligt även om det går bra också Grattis och hoppas att det går minst lika bra för dig som det gjorde för mig. De visste inte heller varför jag fick för tidigt förra gången. Däremot odlade man för gbs i urinen för säkerhets skull, och det var nog bra. Du borde be bm att få göra en sådan odling (+ vanlig uvi) nästa gång du går dit om det inte redan är gjort.Skräpis: stackare med herpesen. Känner verkligen med honom. Knäppisen: Alltid lika roligt att läsa om O's framsteg.
  • Skräpis

Här har det inte hänt mycket från min sida heller. Har bokat tid hos gyn för att ev få Pergotime då vi tänkt börja syskonverkstad här hemma och vi behövde hjälp av Pergo för att Daniel skulle bli till.

• Skräpis

Här var det längesen ngn skrev Har fått Pergotime utskrivet iaf så nu väntar jag bara på min förbaskade mens så jag kan börja.
    Daniel har fått streptokocker på hakan och får inte vara på dagis så idag ska mannen vara hemma då vi har möte med facket på jobbet.

• Gemelas

Hejsan!

Ja, här har det varit lungt ett tag. Måste vara det underbara vårvädret

Skräpis: Vad spännande, hoppas det tar sig snabbt i bebisverkstan!!

Tiden går så fort andra gången man är gravid. Är nu redan i v 26+0 och börjar bli ganska stor nu. Oron för att få för tidigt igen gör sig påmind varje dag men det börjar ändå lägga sig tycker jag. Försöker att inte tänka för mkt på det men det är inte lätt alltid.

Tjejerna växer så det knakar, de är 19 mån och börjar härma allt vi säger. De har börjat äta lite själva med sked men 90% av maten hamnar utanför munnen, hihi.. Storsanering efter måltiderna mao .

Kram på er!

• Julmust

Skräpis: Spännande med pergo, lycka till. Streptokocker är det detsamma som svinkoppor? (alltså när det sitter på huden sådär)

Gemelas: v 26, det tar sig. Bara tre veckor till så har ni passerat storflickorna. När är BF egentligen?

• Skräpis

Ja det är svinkoppor men det är lindrigt bara ett ställe och nu är det så fint att han kan gå på dagis imorgon

• Skräpis

Fick lov att hämta honom från dagis då de inte tyckte att svinkoppan läkt tillräkligt och jag kan nog hålla med när jag väl såg hur det ser ut var inte jag som lämnade

• Julmust

Skräpis: Trist, men nu blir det ju helg snart Vet du om man blir immun mot svinkoppor eller kan man få dem hur många gånger som helst?

Svar på tråden Bara prata om.. del 7