• 201201232

Kan jag vägra en specifik läkare?

Var in akut i helgen och råkade ut för en läkare som jag bedömer som totalt inkompetent. Hur och varför spelar väl egentligen inte så stor roll, men jag har inte något förtroende överhuvudtaget för denne. Nu till frågan, om jag hamnar på samma sjukhus, kan jag då vägra behandling av denna läkare vid förlossningen eller har de bara en där? Gäller ett av de större sjukhusen i Stockholm. Annars måste jag nog försöka söka mig till ett av de andra sjukhusen. Råkar jag ut för denna läkare igen under förlossningen kommer jag fly ut på parkeringen för att föda ungefär, jag är totalt övertygad om att h*n kan skada mig och mitt barn genom felbehandling. Och nej, det denna läkare gjorde inget allvarligt fel som kan anmälas till HSAN, men när det gäller mitt och mitt barns liv så litar jag på min magkänsla...

• Svar på tråden Kan jag vägra en specifik läkare?
  • Hannah76

Oftast så har man ingen läkare med vid en förlossning (vaginal), men måste en läkare tillkallas så finns det nog varken tid eller möjlighet att välja. Men kolla upp det med sjukhuset du ska föda på.

• Nennis1

Du har all rätt att byta läkare om du vill... Jag har en person på ds förlossning som jag också tänker undvika till varje pris. Lycka till!

• Hugo Boss
    201201232 skrev 2008-02-12 08:19:22 följande:
    Var in akut i helgen och råkade ut för en läkare som jag bedömer som totalt inkompetent. Hur och varför spelar väl egentligen inte så stor roll, men jag har inte något förtroende överhuvudtaget för denne. Nu till frågan, om jag hamnar på samma sjukhus, kan jag då vägra behandling av denna läkare vid förlossningen eller har de bara en där? Gäller ett av de större sjukhusen i Stockholm. Annars måste jag nog försöka söka mig till ett av de andra sjukhusen. Råkar jag ut för denna läkare igen under förlossningen kommer jag fly ut på parkeringen för att föda ungefär, jag är totalt övertygad om att h*n kan skada mig och mitt barn genom felbehandling. Och nej, det denna läkare gjorde inget allvarligt fel som kan anmälas till HSAN, men när det gäller mitt och mitt barns liv så litar jag på min magkänsla...
    när min mamma födde min lillasyster för 17 år sen så hade hon vart inne några dagar innan och träffat på en läkare, som enligt henne var helt bäng i huvudet..när det sen var dags att föda så kom samma läkare, och hon vägrade. Dom godtog detta och fick ta in en annan. Och min mamma var även inne på sjukan i augusti förra året, för magsår, och fick också en knäpp läkare, hon ska tillbaka dit nästa vecka, och har redan pratat med dom där och kollat upp att denna läkare inte jobbar den dagen osv..
    Det borde alltså inte vara helt omöjligt att vägra en speciell läkare.. (detta uspelade sig i Göteborg)
    tiden som var gick snabbt..men tiden i nuet går sakta...fast snart är det maj =)
  • Annamaja

ja det kan man alltid göra, men det är ju inte säkert att dom kan tillgodose dina önskemål. jag vet dock inte hur det funkar i stockholm om ni har många olika läkare

• ElinOlsson

Det kan du nog, men om ingen annan läkare finns att tillgå just då, så har du kanske inget val. Och som sagt är det bråttom, så finns inte tiden att "krångla". Lycka till och hoppas du inte behöver någon läkare alls!

• Nadjis

Du kan be bm skriva att du helst ser att just den läkaren inte närvarar vid din förlossning alt skriva det i ditt förlossningsbrev om du skriver ett sånt. Så långt som möjligt trorr jag de försöker tillgodose dina önskemål men blir det jättebråttom har de kanske inte möjlighet till det.

• systersandra

Är det på jourtid så brukar de bara ha en gynläkare (kanske fler på stora sjukhus, men på mindre oftast en )
    Det kanske då är svårt att få en annan läkare. tråkigt nog.
    Normalt sett så behöver ju inte läkaren bli inblandad i din fölossning . det är ju bara om det händer något onormalt.
    Risken att du måste ha inblandning av just den läkaren kan nog bedömas som minimal.

Svar på tråden Kan jag vägra en specifik läkare?