• 1juni

Lunginflammation , farligt?????

Fick idag reda på att jag har lunginflammation, troligen en lättare.
    Hade snabbsänka på 53, är det högt tycker ni? Läkaren tyckte det var på gränsen att sätta in pencillin men jag fick kåvepenin iallafall.
    Är det farligt med lunginflammation???Har ingen feber bara jättesnorig och hostig.

• Svar på tråden Lunginflammation , farligt?????
  • principesa

Nädå det är ingen större fara bara du tar det väldigt lugnt och VILAR. Om några dagar mår du bättre men det brukar ta rätt lång tid att återhämta sig helt. Hade själv lunginflammation för 2 år sen och då tog det nog nån månad innan jag var bra men då har jag astma också som förvärrar.

• mamma till Leo

Du ska bara ta det lugnt o inte överanstränga dig....när jag hade det för några år sen fick jag inte lyfta tungt på några veckor
    o det kan kännas konstigt när du hostar

• Mamma till Philip Nova Elliot

Jag har precis blivit frisk från min lunginflammation (sista pillret imorse) Såå jobbigt! Två små barn hemma + att jag smittade min man...Men VILA så mkt det går är mitt råd! Jag personligen har jättesvårt för att bara ligga och låta andra (min man) göra allt hemma men man SKA göra det

Stolt mamma till PHILIP 021128 och NOVA 070810
  • ludenben

Ja det kan va farligt!! Jag hade för 1 1/2 år sen. Läkaren skrev ut kåvepenin som inte hjälpte alls. Jag blev bara sämre och sämre. Mådde jättedåligt. Fick kåvepeninen på fredagen. På måndag kväll fick jag åka in igen. då hade den inte tagit. Fick avelox som är mot akut försämrad lunginflammation. Det tog ett bra tag innan jag var människa igen!!

• svårt att vara unik

Lunginflammation kan vara jätteallvarligt (en kompis blev inlagd pga det), eller väldigt lindrigt (jag fick det mitt i sommaren och hade bara en jättejobbig hosta, gick över med en penicillinkur). Iom att du varit hos doktorn och fått penicillin tror jag du kan vara helt lugn. Som de andra säger - vila!

Snabbsänka på 53 är inte så farligt.

• Cygge

Det är farligt om du inte sköter den.
    jag hade lunginflammation för drygt 2 år sedan, min snabbsänka var 180 och jag låg en vecka på sjukhus, då kände man sig rätt så mör...

• ThisIsMe

Lunginflammation kan bli allvarlig om du inte sköter om den, men annars är det ingen fara. 53 är inte så högt. Jag skulle försökt klara mig utan antibiotika.

• 1juni

Är 53 i snabbsänka jättehögt??
    Blir så orolig eftersom att man har hört att många blir verkligen jättesjuka o inlagda på sjukhus och att många dog av det förr

• ludenben

Efter min lunginflammation skulle jag ta antibiotika så fort jag fick veta att det var på g. Har man blitt riktigt dålig av det vill man inte ha det igen kan jag lova!! Visserligen är det inte bra att äta medicin av den sorten men hellre det än lunginflammation. Så ofta medicinerar man ju inte mot det heller...

• 1juni

Har inte haft feber på nästan 2 dagar, har inte ont. Det enda är att jag är snorig + att jag känner mig seg och hostan då. Är ledig imorrn från jobbet o då tänkte jag bara ta det lugnt men på onsdag tänkte jag jobba. Jobbar bara 3 timmar per dag.
    Läkaren sa inget om att jag inte skulle jobba eller nåt så då borde det väl vara oki att gå tillbaka till jobbet?

Svar på tråden Lunginflammation , farligt?????