Helsnurrigt!!!! PCO som försvunnitt!!! ÄL i går el idag och inplanerad IVF, vad göra????
Hej!
Jag är ny här vill jag börja med att säga! Men nu har det snurrat till sig något alldeles väldigt för mig. Och det blir ett lååååångt inlägg. Kanske för att jag aldrig skrivit förr....
Hoppas ngn har ngt tips!!??
Lite bakgrund:
Jag har varit aktuell för IVF flera år men av olika anledningar skjutit up det (en inflammation i sköldkörteln som läkte ut av sig själv samt tevkan inför ingreppet IVF). Nu har vi bestämt att vi ska börja och fått datum för spraystart och eftersom det är flera år sedan jag gjorde en gynkoll fick jag åka in och göra en koll idag, för att se så allt är ok.
1. Då visar kollen att jag INTE har PCOäggstockar!!!!!!! Vilket jag hade i början av våra försök att få barn (fyra år sedan). Då åt jag några kurer Pergotime och har haft regelbunden mens sen dess. Har även gått på akupunktur senaste året. Har också tänkt på att undvika onödigt socker mellan måltider (gått ner i vikt fast jag var aldrig överviktig).
Min fråga : Kan PCO gå över? Jag minns så väl hur läkaren sade "PCO, här ser man tydligt ett pärlband av en massa äggblåsor" vid första kollen, och jag såg det ju själv också eftersom jag fick se ultraljudsskärmen.
2.Vid kollen i dag visade det sig att jag HAR ÄGGLOSSNING NU med en stor klotrund äggblåsa samt treskiktsslemmhinna i livmodern. Jag mitt knäppa nöt testade dessutom med ÄL-test poritivt i går! Skulle ju ha undvikit testet för att inte ställa till det i huvvet... Man ska ju inte ha samlag innan man ska börja m spray och nedreglering står det i infopapperen!!!!! Men nu är det vad jag vill göra! Dvs chansa på det här ägget med ett samlag..... TROR ni det kan vara så konstigt så att jag lyckades fånga min ENDA eller en av få ägglossningar med superägg?? (Det enda som är annorlunda denna månad är att jag tog ett par ÄLtester... med stegring i gårkväll. Mmmm har inte gjort det förut... har velat undvika stress över det. I övrigt har jag ju många gånger kännt de symptom jag kännt nu; ömhet äggstock, sekret som är halt o genomskinligt och lite segt. Varför ställer jag till det så här!!!??? Borde bara ha kört på och börjat spraya va istället för att kolla om jag har ÄL just denna gång?? Jag blir alldeles totalt snurrig av att tänka på detta.
2. Vad ska jag göra tycker ni? Någon som varit med om ngt liknande? Ska jag skjuta upp IVF och ha samlag? Nu kanske ägget vandrat i väg för långt i min kropp redan...??? Har försökt får barn i 5 år, och de första åren hade jag som sagt PCO-äggstockar. Inget fel på mannen.
Mmmm det blev ju långt det här! Tack på förhand till er som kanske har något tips!