• annac87

Hur fungerar försäljning av egen gjorda smycken ochpyssel?

Hej det är så att jag funderar på att börja sälja lite egen gjorda smycken. Jag hade tänkt att ta typ 20-30 kr styck. Men hur fungerar det, kan man lägga upp dem på t.ex. sin logg och sedan att folk kansk skickar ett mail till mig om de vill köpa något.

Kan mangöra så eller måste man ha firma och skatta och så? Annars kan man kanske sälja dem på tradera. Någo som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Hur fungerar försäljning av egen gjorda smycken ochpyssel?
  • missteddy

sätt in de på köp och sälj är ett bra sätt

• annac87
    missteddy skrev 2008-02-10 23:32:37 följande:
    sätt in de på köp och sälj är ett bra sätt
    ok, här eller?
  • missteddy

om du vill sälja de på fl så vore det de bästa annars som du skrev tradera eller varför inte blocket eller eniro

• annac87
    missteddy skrev 2008-02-10 23:34:11 följande:
    om du vill sälja de på fl så vore det de bästa annars som du skrev tradera eller varför inte blocket eller eniro
    Ja men hur fungerar det om man säljer via sin hemsida eller blogg. Har sett en del göra det nämligen. Det handlar ju nte om mega smmor.
  • annac87

Puf någon mera som vet något...

• sommarblomma1

Jag säljer mina smycken som hobbyverksamhet men har inget företag. Säljer via min hemsida.

Dvs jag sparar alla kvitton både för inköp av pärlor och material och även kvitton för försäljning. Sedan i deklarationen så fyller jag i en extra blankett för hobbyverksamhet där jag fyller i summan för kostander och summan för försäljningar. Går jag sedan med vinst, dvs inköp - försäljning är större än 0 så fyller man i en liten ruta på sin deklaration.

Mega viktigt att spara alla kvitton i flera år!!!

Men ska du verkligen bara ta 20-30 kronor? Täcker det verkligen ens kostnaderna för materialet? Jag räknar minst materialkostnad * 2,5 eller ännu mer upp till materialkostnad * 4 beroende på hur mycket tid jag har lagt ner och om jag tycker det ser dyrare ut än det pris jag först räknade ut.

~*~♥~*~ v.17 ~*~♥~*~ BF 22 juli 2008
  • annac87
    amadina skrev 2008-02-11 11:07:54 följande:
    Jag säljer mina smycken som hobbyverksamhet men har inget företag. Säljer via min hemsida.Dvs jag sparar alla kvitton både för inköp av pärlor och material och även kvitton för försäljning. Sedan i deklarationen så fyller jag i en extra blankett för hobbyverksamhet där jag fyller i summan för kostander och summan för försäljningar. Går jag sedan med vinst, dvs inköp - försäljning är större än 0 så fyller man i en liten ruta på sin deklaration.Mega viktigt att spara alla kvitton i flera år!!!Men ska du verkligen bara ta 20-30 kronor? Täcker det verkligen ens kostnaderna för materialet? Jag räknar minst materialkostnad * 2,5 eller ännu mer upp till materialkostnad * 4 beroende på hur mycket tid jag har lagt ner och om jag tycker det ser dyrare ut än det pris jag först räknade ut.
    Ok... mh nu blev det lite krogligare. Jag gör allså halsband och öronhängen, helt raka md pärlor, ska fundera över det du skrev och testa på tradera först.
  • sommarblomma1

Jag gör också många raka smycken men vissa pärlor är dyrare och kan ibland kosta 1 krona styck eller mer...  Hade jag då tagit 20-30 kronor så hade jag gått back. Även örhängen försöker jag hålla över 100 kronor.

Tradera funkar om du skall ha så låga priser.

Det är inte så krångligt egentligen. Att deklarera för hobbyverksamhet behöver du egentligen bara göra om du räknar gå med vinst. Däremot måste du ändå behålla alla dina kvitton för ser skatteverket din sida där du säljer smycken även vid låga priser, så kan du åka på en granskning. Har du då inga kvitton för varken inköp eller försäljning så riskerar du åka på en rejäl skatt och även sköntaxering vilket kan innebära flera tusen extra i skatt om du inte kan bevisa att du inte har tjänat något.

• annac87
    amadina skrev 2008-02-11 13:42:11 följande:
    Jag gör också många raka smycken men vissa pärlor är dyrare och kan ibland kosta 1 krona styck eller mer...  Hade jag då tagit 20-30 kronor så hade jag gått back. Även örhängen försöker jag hålla över 100 kronor.Tradera funkar om du skall ha så låga priser.Det är inte så krångligt egentligen. Att deklarera för hobbyverksamhet behöver du egentligen bara göra om du räknar gå med vinst. Däremot måste du ändå behålla alla dina kvitton för ser skatteverket din sida där du säljer smycken även vid låga priser, så kan du åka på en granskning. Har du då inga kvitton för varken inköp eller försäljning så riskerar du åka på en rejäl skatt och även sköntaxering vilket kan innebära flera tusen extra i skatt om du inte kan bevisa att du inte har tjänat något.
    Ok. Jag fick massvis med små pärlor av en kompissom hade fått dem från något dagis som hade slagit igen sin verksamhet. Det är så kallade E-bead pärlor. Så jag har ju inte dirket betalat något alls för pärlorna, jag hade bara tänkte göra något med dem lixom. Istället bara för att de står här.
  • sommarblomma1

Ok, om du inte har tänkt att köpa fler pärlor och sälja i fortsättningen så räknas det som en "engångsföreteelse" så då kan du sälja det på blocket, tradera eller vad som helst som alla andra slags saker man kan sälja från hemmet, som exempelvis en mobil, utrensning av böcker etc.

• annac87
    amadina skrev 2008-02-11 13:59:25 följande:
    Ok, om du inte har tänkt att köpa fler pärlor och sälja i fortsättningen så räknas det som en "engångsföreteelse" så då kan du sälja det på blocket, tradera eller vad som helst som alla andra slags saker man kan sälja från hemmet, som exempelvis en mobil, utrensning av böcker etc.
    Ok då kan ag sälja via min hemsida med som du gör eller?
  • sommarblomma1

Visst!

• annac87
    amadina skrev 2008-02-11 14:06:35 följande:
    Visst!
    Då är bara frågan vilket pris man kan ta?
  • sommarblomma1

Vad du själv tycker att varje smycke är värt. För varje smycke får du tänka: Vad hade du själv kunnat tänkas att betala för det.

Om du ska sälja på Tradera kan du inte ta mer än max 20-30 kronor för där vill alla hitta fynd. Många har försökt att sälja där men det går oftast inte att få pengar som täcker materialet.

Svar på tråden Hur fungerar försäljning av egen gjorda smycken ochpyssel?