• Millan1

risker med skrapning!!

Hej!

Var gravid efter första ivf försöket men på ul i vecka 12 upptäckte man missbildning och vi valde att avbryta med en skrapning. Fick tyvärr infektion och rester kvar och har kört 2 omgångar med cytotec och om det fortfarande är ngt kvar om en vecka vill de göra ytterligare en skrapning! Vilket jag inte alls är sugen på eftersom man hört om riskerna för ärrbildningar i livmodern! Ngn som vet om det är ok att "vänta" ut det normalt eller vilket är bästa alternativet med tanke på framtiden?? Vill ju bara att kroppen skall återhämta sig och vara redo att försöka på nytt!

• Svar på tråden risker med skrapning!!
  • Magis2

Millan, beklagar ditt MF, har själv haft 3.
    Skrapning el. cytotec är nog lite som att välja mellan pest eller kolera. Jag har skrapats 2 grr (med bara 3,5 mån mellan) och fick svåra sammanväxningar som man opererade bort ett år efteråt.
    Om cytotec inte har tillräcklig verkan kan det ju också orsaka infektion som i sin tur KAN leda till ärrbildning/sammanväxning...
    Jag tror man har olika benägenhet för ärrbildning/sammanväxningar, och det vet man ju i regel först efter att skadan redan är skedd, hos majoriteten av kvinnor innebär skrapning inte någon risk.

• Olivia07

Samma hände mig nu, jag skrapades efter mitt 3e missfall, fick infektion & blodfylld livmoder. Fick ta cytotec, en dryg vecka senare methargin. Jag skulle också skrapas om allt inte kom ut med methargin. Ställde mig lite frågande till varför jag inte kunde vänta så det kom ut med mensen, men läkaren sa att rester kan göra att man får allvarliga komplikationer som leder till, om det vill sig illa, till ärrbildning & sterilitet.

Lycka till!

• Millan1

Tack så jättemycket för era svar! ..å jag är såklart ledsen för er bådas skull!! Tjatade till mig en tidigare åb tid och var där igår, fortfarande rester kvar så jag blev skrapad direkt igen igår kväll!! Så nu hoppas man bara på att det här är över och att man inte får ngra mer obehagliga överaskningar!!

Svar på tråden risker med skrapning!!