• annhan

Fribelopp / CSN - fråga!!!

Jag undrar över det här med fribelopp och CSN. Fribeloppet gäller ju enligt CSN för det kalenderhalvår man sökt studiemedel för. Men hur fungerar det på somrarna? Sommarveckorna som ligger utanför terminstid kan väl inte räknas in? Dvs, det man tjänar på "sommarlovet" kan väl inte medföra att studiemedlet blir indraget - eller?

Tycker att infon på CSN's webbplats är alltför luddig..
    Hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Fribelopp / CSN - fråga!!!
  • Peand

Fribeloppet för vårterminen räknas från den 1/1 - 30/6 och således räknas höstterminen från den 1/7 - 31/12. Alltså räknas sommarmånaderna med. Det som utbetalas den aktuella månaden räknas som en inkomst. Alltså om du jobbar i juni men får den lönen i juli så hamnar det på höstterminens kvot. Om jag har förstått det hela rätt så kan man inte heller se över hela året, utan man ser terminvis. Ev om jag knappt jobbat något under våren, men jobbar sommaren och lite extra på hösten så kan jag inte kvitta det mot att jag inte jobbat något under våren.

Och sommarjobb måste man ju ha om man ska överleva. Såvida man inte har en massa sparat, föräldrar penning alt en rik man att leva på Flört
    Själv kan jag tycka att fribeloppet (om det nu MÅSTE finnas) så skulle det hålla sig till den period när man har hjälp från CSN. Sommaren är vi tvungna att jobba och det ska inte straffa sig....Tråkigt när man känner att man har tid att jobba lite för att få erfarenhet och lite extra i plånboken och helt plötsligt kan det straffa sig att jobba....

• annhan

Men gud så trist, och så fyrkantiga CSN är!
    Jag hade tänkt jobba betydligt mer, men nu tycks jag få se över det hela ett par varv, för jag har ingen lust att få indraget bidrag som "straff"..
    Med andra ord kan jag inte jobba mer än 1 månad heltid på sommaren då? Jag jobbar extra en dag i veckan nu den här terminen (heltid den dagen).. och jag vet inte hur jag ska göra nu.

Tack snälla för ditt svar!

• annhan

En följdfråga.. fribeloppet, det väl nettoinkomst hoppas jag? Eller är det bruttobeloppet?

• annhan

Ok.   Hade det varit netto hade man ju kunnat stå ut.. men brutto?! Ja, vad säger man..

Tack igen för ditt svar!

• arianne03

Men mer än en månad måste du ju kunna jobba, om du inte har en superlön? Om du pluggar heltid är ju fribeloppet 51 250 per termin...

• mindless

Peand:
    >? Om jag har förstått det hela rätt så kan man inte heller se över hela året, utan man ser terminvis. Ev om jag knappt jobbat något under våren, men jobbar sommaren och lite extra på hösten så kan jag inte kvitta det mot att jag inte jobbat något under våren. ?

Det är visserligen sant, men CSN kan, som jag förstått det, bara se din årsvisa inkomst. Så om din totala årsinkomst inte överstiger det tillåtna kommer du troligen att klara dig ändå.

>?Tråkigt när man känner att man har tid att jobba lite för att få erfarenhet och lite extra i plånboken och helt plötsligt kan det straffa sig att jobba....?

Men du kommer ju aldrig att gå back på att jobba. Personligen tycker jag det är helt rimligt med en gräns för hur mycket man får tjäna för att vara berättigad till studiemedel. Ett skattefinansierat studiestöd ska gå till de som behöver det, och man får tjäna bra mycket för att studiemedlet ska hamna på noll.

• mindless
    annhan skrev 2008-02-10 13:31:36 följande:
    Men gud så trist, och så fyrkantiga CSN är! Jag hade tänkt jobba betydligt mer, men nu tycks jag få se över det hela ett par varv, för jag har ingen lust att få indraget bidrag som "straff".. Med andra ord kan jag inte jobba mer än 1 månad heltid på sommaren då? Jag jobbar extra en dag i veckan nu den här terminen (heltid den dagen).. och jag vet inte hur jag ska göra nu.Tack snälla för ditt svar!
    Studiemedlet dras inte in helt utan minskas med 50 procent av den summa du tjänar utöver fribeloppet.
Svar på tråden Fribelopp / CSN - fråga!!!