• Mannehkunda

    Vem är rädd för svarte man..?

    Vill bara höra era åsikter om detta då jag undrar om det bara är jag som ser problemet??

    Jobbar som vikarie i Stockholm och har nu i våras och den här veckan jobbat på 2 föskolor på Kungsholmen. Till min förvåning leker det en gammal lek som kallas just "vem är rädd för svarte man?" med de äldre barnen, leken går ungefär ut på samma sak som "kom alla min kycklingar", där den som är "svarte man" ska fånga den andra.

    Jag frågade på det första stället varför de lekte den leken, och de menade att det syftade på sotaren eller spöken, men hur många barn nuförtiden har sett en sotare? Jag tyckte leken var väldigt stötande men de menade att problemet låg hos mig, jag hade fördomar(!) på det andra stället fattade den jag pratade med inte heller vad jag menade och höll inte alls med.

    problemet jag har med leken är att jag inte ser något farligt hos en svart man, Min afrikanske man är definitivt inte farlig. Ska man verkligen lära barnen att de ska vara rädda för svarta män? Visst, det kanske är långsökt av mej, men på kungsholmen är inte svarta män särskillt vanligt, inte som där jag bor. På det första stället fanns det EN "svart" pojke bland alla svenskar. Vad tänker han när han hör ramsan? Kanske inte just nu, men tanken måste ju komma upp nån gång.

    Talade med min mamma som är förskollärare på en fsk i söderort och hon skulle aldrig komma på tanken att leka den, utan leker istället räven och kycklingarna.


    Jag kan mycket väl vara färgad av att jag är gift med en afrikan och att min son är blandad...


    Så vad tycker ni? Är jag överdrivet beskyddande?

  • Svar på tråden Vem är rädd för svarte man..?
  • Me o Mike

    Ja jag tycker du överdriver lite.. Den leken har alltid funnits och jag har inte tänkt TANKEN på att den skulle vara stötande på NÅT sätt innan jag nu läste din tråd..

  • Mannehkunda

    jo men leken är från en tid då det ansågs "farligt" med svarta män...
    Dessa barn som är relativt skyddade från influenser av andra kulturer behöver positiva tankar, inte lära sig vara rädda...

    men jag har mycket åsikter, det vet jag


    life is sweet
  • Me o Mike

    Men som dom sa.. Sotare?! Klart att barn vet vad en sotare är!! Inte såg jag en massa sotare springa runt på gatorna när jag var liten, men ändå visste jag ju va det var!

  • Vroooooom

    Oj, jag har nog aldrig fattat att "svarte man" syftar på hudfärgen. Jag trodde man bara syftade på en mystisk man klädd i svarta kläder, ni vet sådär busar brukar vara klädda i tecknade filmer.

  • Cia o krabaten
    Vroooooom skrev 2008-02-09 20:17:00 följande:
    Oj, jag har nog aldrig fattat att "svarte man" syftar på hudfärgen. Jag trodde man bara syftade på en mystisk man klädd i svarta kläder, ni vet sådär busar brukar vara klädda i tecknade filmer.
    Håller med.
    Ska detta bli son negerboll också?
    Helt oskyldigt från början som görs till en rasistgrej
    Svarte man är för mig en läskig typ i svart kappa med huva.
  • Mirali
    Vroooooom skrev 2008-02-09 20:17:00 följande:
    Oj, jag har nog aldrig fattat att "svarte man" syftar på hudfärgen. Jag trodde man bara syftade på en mystisk man klädd i svarta kläder, ni vet sådär busar brukar vara klädda i tecknade filmer.
    Ja så har jag också alltid tänkt, en läskig svartKLÄDD figur.... har aldrig reflekterat över att man skulle kunna tolka det som hudfärg, men visst, ser man det så kan jag förstå ts reaktion....
  • MaddeMamman

    jag lekte den som liten och har aldrig kommit på tanken att det är en man av afrikanskt ursprung som avses... en gubbe klädd i svart, som en lieman ungefär...

  • Fluffguf

    Jag har aldrig hört talas om leken förut, men det är väl som svarte petter tänker jag mig. En svartskäggig buse

  • MaddeMamman

    jag ska fråga min farmor, det var där vi lekte mest.

  • lövet2

    Vi lekte den när jag var liten, och alla visste att det var sotaren som var "Svarte man". Min mamma lekte den när hon var liten, och det var sotaren även då ...

Svar på tråden Vem är rädd för svarte man..?