Vem är rädd för svarte man..?
Vill bara höra era åsikter om detta då jag undrar om det bara är jag som ser problemet??
Jobbar som vikarie i Stockholm och har nu i våras och den här veckan jobbat på 2 föskolor på Kungsholmen. Till min förvåning leker det en gammal lek som kallas just "vem är rädd för svarte man?" med de äldre barnen, leken går ungefär ut på samma sak som "kom alla min kycklingar", där den som är "svarte man" ska fånga den andra.
Jag frågade på det första stället varför de lekte den leken, och de menade att det syftade på sotaren eller spöken, men hur många barn nuförtiden har sett en sotare? Jag tyckte leken var väldigt stötande men de menade att problemet låg hos mig, jag hade fördomar(!) på det andra stället fattade den jag pratade med inte heller vad jag menade och höll inte alls med.
problemet jag har med leken är att jag inte ser något farligt hos en svart man, Min afrikanske man är definitivt inte farlig. Ska man verkligen lära barnen att de ska vara rädda för svarta män? Visst, det kanske är långsökt av mej, men på kungsholmen är inte svarta män särskillt vanligt, inte som där jag bor. På det första stället fanns det EN "svart" pojke bland alla svenskar. Vad tänker han när han hör ramsan? Kanske inte just nu, men tanken måste ju komma upp nån gång.
Talade med min mamma som är förskollärare på en fsk i söderort och hon skulle aldrig komma på tanken att leka den, utan leker istället räven och kycklingarna.
Jag kan mycket väl vara färgad av att jag är gift med en afrikan och att min son är blandad...
Så vad tycker ni? Är jag överdrivet beskyddande?