• pulmones

Frågor till er med bebisar födda i vecka 32-34:-)

Hej på er!

Vilken vecka föddes er bebis i?

Hur stor var han/hon?, vikt?

Vilken vård krävdes?, ex kuvös?, sond, cpap och hur länge?

Hur länge fick ni stanna kvar på sjukhuset? hemsjukvård?

komplikationer?

Tror det var alla frågor , är så tacksam om någon vill svara

Kram på er så länge!

• Svar på tråden Frågor till er med bebisar födda i vecka 32-34:-)
  • 20110426

Min första, Pontus, föddes i v.32+5. Han vägde 1714g och var 41cm. Han låg i kuvös den första vecken och hade CPAP de första dagarna. Han matades med sond och fick även koffein i den för det hjälper till att "påminna" kroppen att andas och att hjärtat ska slå. Vi låg kvar precis en månad på neo. Inga komplikationer utom möjligtvis ADHD men det kunde han ha fått ändå.
    Mer att läsa om du vill på min hemsida.

hem3.passagen.se/p5033/

Nyfiken...Varför undrar du?

• ElinOlsson

31+3
    42 cm 1690g
    Sondmatad, värmemadrass för att han inte kunde hålla värmen själv, övervak på hjärta och andning, ca 2 v.
    Vi låg inne i tre v sen hemsjukvård i ca tre veckor. Då ammade jag helt.
    komplikationer?
    Inga

Idag är han en pigg och frisk treåring. Har inte varit några problem av den tidiga födseln.

• bumbi

32+6

Hon vägde 1420 g och var 39 cm

Låg i kuvös första dygnen, låg sen på värmemadrass i ca 10 dgr, sondmatades i totalt 3 veckor.

Åkte hem i v.34+6 då hon var 2 veckor, hade sen hemsjukvård i 10 dagar.

komplikationer?
    inga alls, är idag 23 månader och mår bara bra.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • twinstar

34

Hon vägde2245 och var 45 cm lång

värmesäng, sond + solning pga gulsot

2 veckor

komplikationer?

nä..

• bumbi
    bumbi skrev 2008-02-08 16:51:00 följande:
    Vilken vecka föddes er bebis i?32+6Hur stor var han/hon?, vikt?Hon vägde 1420 g och var 39 cmVilken vård krävdes?, ex kuvös?, sond, cpap och hur länge?Låg i kuvös första dygnen, låg sen på värmemadrass i ca 10 dgr, sondmatades i totalt 3 veckor.Hur länge fick ni stanna kvar på sjukhuset? hemsjukvård?Åkte hem i v.34+6 då hon var 2 veckor, hade sen hemsjukvård i 10 dagar.komplikationer?inga alls, är idag 23 månader och mår bara bra.
    just det, glömde ju solningen, hon låg under sollampan nästan hela tiden den första veckan, tänk vad man glömmer fort
    Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Smuliz

Född i v.32

Hon vägde 2665g och var 45cm lång

Hon fick ligga i kuvös ca 2v tror jag, sen värmesäng, var kopplad till en dator så man såg andningsupptagningsförmågan (vilket alltid låg bra till )
    Sen fick hon sola 2gånger för gulsot. Sonden hade hon i 4,5v och sen flaskmatade vi henne för hon hade inte ork att amma då min mjölk satt så hårt. Och det ångrar jag inte en sekund

Sammanlagt var hon kvar på sjukhuset i 5,5v innan vi fick åka hem på permission och sen tillbaka dagen efter för att bli utskrivna. Sen var det kontroller 2gånger i veckan att åka in till neon-avd på. Inga komplikationer alls och ingen hemsjukvård. Vi hade tur!

Nu är hon 4år om 2v och jag väntar nu nr 2 som ska komma i slutet av maj :-S en del känslor börjar komma tillbaka nu igen men jag hoppas det inte blir så mycket sjukhusvistelse den här gången.

Fick föda henne i akut snitt när jag hade grav HF, låg inlagd i 2v innan hon fick snittas ut.

• pulmones

Tack allihop för svar!! ni är bäst

skönt att se att det gått så bra för er . jag har 2 barn födda i vecka 35 ungefär och är nu gravid med barn nr 4 och jag vet inte om den behagar komma tidigare. känns så lite grann. är idag i vecka 33+0, har GBS, blodiga flytningar, avplanad kurva och onda sammandragningar. Vi får se men det känns tryggare att se att det gått så bra för er

Tack än en gång!

• Gul13

Dotter född i v 34+0. 39.5 cm lång och 1492 g tung.
    7 dagar i kuvös, sond i 5 veckor, gulsot första dagarna, problem med blodsockret de första 4 veckorna. Hon andades dock själv från första stund och höll värmen bra trots att hon var så mager. Vi var kvar på neo i 5 veckor mest beroende på viktproblemet.

• mammamelvin

Fick min pojke i v 32+5. 2120 g och 44 lång. Låg i värmesäng, sondmatades, solade 2 dygn. Fick komma hem efter 2 veckor. Har aldrig märkts att han är prematur förutom att han är lite kort i växten Med andra ord, inga komplikationer alls!

• Superizza

v.32+1

Han va 43 cm o vägde 1920g

Kuvös i ca en vecka, sond ca en månad, cpap i 4 dar, värmesäng en dag för han håll värmen så bra..

Han va där i 40 dar, o sen fick han komma hem.. inge hemsjukvård..

komplikationer?
    Han fick en infektion när han kom ut o sen försvann den men de kom tillbaka efter en vecka o de va de som gjorde att han vart kvar längre o att han fick ha sonden längre, han vart så dålig o orkade inget..
    Men annars gick de väldigt bra..

Svar på tråden Frågor till er med bebisar födda i vecka 32-34:-)