• Sanela

Träffa andra barn

Hej

vår minsta kille föddes i början av januari i v 31+5. Han har två äldre bröder som går på dagis, så de är mer eller mindre snuviga jämt (dock inte sjuka).

Vi har sagt nej till besök som har barn, tyckte att det räckte med bröderna. Men nu börjar jag fundera på om det är väl hysteriskt. Det kanke räcker att säga att barn är välkomna om det är friska.
    Känner mig osäker, vår lille kille har mått bra hela tiden har inte behöft andings hjälp osv. Hur har ni gjor, träffar ni andra barnfamiljer nu i RS tider.

Sanela

• Svar på tråden Träffa andra barn
  • cruz

Hej!

Jag tycker du gör helt rätt som inte tar hem andra barn ännu, trots att de är friska. Man är nästan som smittsammast precis innan en förkylning bryter ut, dvs man kan vara smittsam fast man inte fått symtomen ännu. Om jag var dig skulle jag vänta ett par månader med att ta hem andra barn. Din lilla kille skulle fortfarande ha legat i livmodern eller hur I april brukar ju RS säsongen klinga av och då blir det lite lättare. Huvudsaken är ju att dina barn får träffa sin lillebror .

Fast här fick du ett svar från mig som är rätt nojig och själv var jätteförsiktig med mina tvillingar som ändå föddes så sent som i v 34. Det är bara det att många av mina kollegor är barnläkare och de berättar hur jobbigt det är för de fullgångna spädbarnen när de får en RS-infektion. En prematur är ju ännu känsligare.

• Gemelas

Jag tycker du gör helt rätt i att vara så försiktig som möjligt. Mina tjejer är födda v29+1 och är nu 16 mån och vi är fortfarande försiktiga just med tanke på att det är värsta RS-året i år. Har visserligen inga fler barn själv (än) men vi träffar inte dagisbarn nu under vintern.. Ett alternativ är ju att träffas utomhus och leka.

• tjejkocken

Jag håller med de andra...men det kan även va att din son kan få det ändå.
    Har en dotter som har varit sjuk o tyvärr smittat sin lilebror..så nu ligger han på USÖ med rs.
    Men om de vill leka med andra barn så tyckte jag att leka ute va ett bra tips=)

• mammamelvin

Jag håller oxå med! Man kan känna sig nojjig och överkänslig, men man ångrar ihjäl sig den dagen de blir sjuka! Min son har inte haft RS, men en rad jobbiga förkylningar och vi har träffat kusiner (som varit lite snuviga, men det har inte varit någon fara enligt deras föräldrar) och så har han blivit sjuk!!! Det är inte värt det!!!

Svar på tråden Träffa andra barn