• Soffiloppi

3 mån. vaccin !

När ska ni ge era för tidigt födda barn vaccinationen ? Min dotter ska få det nästa vecka, då hon är ca 3,5 månader. Hon ska även få pneumokocker vaccinet, så det blir ett i varje lår., men känner mig väldigt orolig för biverkningarna, samt om hon är för liten eg. fast på BVC sa hon att det inte är så...
    hur tänker ni andra kring detta ? Och hur räknar man för er som fått väldigt tidigt. Min tjej är född v. 34+1 och väger 5 kilo.
    Sen har jag nog blivit extra orolig sen jag läst om vaccination och biverkningar som autism (18 mån. vaccinet) m.m. otäcka biverkningar.

• Svar på tråden 3 mån. vaccin !
  • Hanna36

Att MPR-vaccinet skulle ge autsim finns dte inga som helst vetenskapliga belägg för!
    jag har gett mina barn alla sprutor som ingår i programmet. Följdsjukdomarna på de barnsjukdomarna är ju hemska.. skulle inte avstå från någon av vaccinatioerna..

• Elli76a

Vår son fick de vid tre mån - båda 2 o märkes inte av alls - ingen feber eller något =) han har fått två omgångar o nu e de snart dax för omgång tre.. han är född i v 27, o är 7 mån den 8e, väger nu 4700g motför sina 890g han starta med..

Soffiloppi skrev 2008-02-06 22:47:26 följande:
    När ska ni ge era för tidigt födda barn vaccinationen ? Min dotter ska få det nästa vecka, då hon är ca 3,5 månader. Hon ska även få pneumokocker vaccinet, så det blir ett i varje lår., men känner mig väldigt orolig för biverkningarna, samt om hon är för liten eg. fast på BVC sa hon att det inte är så...hur tänker ni andra kring detta ? Och hur räknar man för er som fått väldigt tidigt. Min tjej är född v. 34+1 och väger 5 kilo.Sen har jag nog blivit extra orolig sen jag läst om vaccination och biverkningar som autism (18 mån. vaccinet) m.m. otäcka biverkningar.
  • frk Carlsson

Vår dotter har fått ta alla sprutor hittills och hon har aldrig reagerat negativt på dem eller fått ngr slags komplikationer. Hon är dessutom vaccinerad mot Hepatit A och B i november eftersom vi skulle utomlands över jul.

Jag skulle ALDRIG ALDRIG strunta i att ge mina barn vaccin - riskerna som finns när man inte är vaccinerad är för höga...att man kan få feber, utslag osv ...ja, det kan man få som vuxen också om man vaccinerar sig. Jämfört med de sjukdomar som man kan få om man inte är vaccinerad så säger det väl sig självt vad som är farligast?

Man kan inte få autism av vaccin. Däremot är det en del barn som diagnostiseras för autism vid samma ålder som man får det vaccinet som folk (puckon) TROR att man kan få autism av. Och då har en del (puckon) dragit dom slutsatserna i forskningssammanhang...

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • frk Carlsson

Ojåd, läste inte din tråd ordentligt; min dotter är inte prematur...

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • cloudberry79

Hej!

Jag vaccinerade min son född i 28+3 igår, med både MPR och pneumokockvaccin. Det gick jättebra, han var lite gnälligare på kvällen än vanligt men annars var det inget. Han väger nästan 5 kilo, så han är lite mindre än din tjej. Tänkte också att det skulle bli värre biverkningar osv för att han är så liten, men enl. läkaren finns inga sådana samband. Det där med autism är för länge sedan bevisat att det var skitsnack, det finns inget bevis på att vaccinering och autism skulle ha något samband.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • knäppisen

min son (född v 29) vaccinerades i okorrigerad ålder och det har gått bra.
    De kan få lite feber och bli lite gnälliga ett par timmar av sprutan men ladda upp med panodil eller liknande så råder du bot på det. Man ska vaccinera även prematura barn i okorrigerad ålder så du kan vara lugn, din bvc har helt rätt.

Ok, jag vet, det finns en hel del extremprematurer (född v 28 o tidigare) som inte vaccineras okorrigerat men det är ju undantag. .

• UmmFrida

Min dotter är född i v27. Hon fick sin första spruta för 2veckorsen och då va hon 5½månad alltså egentligen 2½månad om hon hade fötts normalt. Bvc sköterskan sa att barnet måste väga över 5 kg och hon har vaccinerat 2månaders bäbisar. Våran ska få hepatit sprutor oxå då vi ska resa utomlands och när hon blir större stelkramp.

• Soffiloppi
    cloudberry79 skrev 2008-02-07 10:24:34 följande:
    Hej!Jag vaccinerade min son född i 28+3 igår, med både MPR och pneumokockvaccin. Det gick jättebra, han var lite gnälligare på kvällen än vanligt men annars var det inget. Han väger nästan 5 kilo, så han är lite mindre än din tjej. Tänkte också att det skulle bli värre biverkningar osv för att han är så liten, men enl. läkaren finns inga sådana samband. Det där med autism är för länge sedan bevisat att det var skitsnack, det finns inget bevis på att vaccinering och autism skulle ha något samband.
    Jag menar inte MPR-vaccinet, men är ju orolig för den med...Hon är 3 månader och ska få 3 mån. vaccinet på tisdag nästa vecka. Mend et verkar ju ha gått riktigt bra för ditt barn så känner mig lite lugnare nu. Hon är ju inte jättetidigt född (34+1)
  • Soffiloppi

frk Carlsson skrev 2008-02-07 09:49:06 följande:

Vår dotter har fått ta alla sprutor hittills och hon har aldrig reagerat negativt på dem eller fått ngr slags komplikationer. Hon är dessutom vaccinerad mot Hepatit A och B i november eftersom vi skulle utomlands över jul.Jag skulle ALDRIG ALDRIG strunta i att ge mina barn vaccin - riskerna som finns när man inte är vaccinerad är för höga...att man kan få feber, utslag osv ...ja, det kan man få som vuxen också om man vaccinerar sig. Jämfört med de sjukdomar som man kan få om man inte är vaccinerad så säger det väl sig självt vad som är farligast?Man kan inte få autism av vaccin. Däremot är det en del barn som diagnostiseras för autism vid samma ålder som man får det vaccinet som folk (puckon) TROR att man kan få autism av. Och då har en del (puckon) dragit dom slutsatserna i forskningssammanhang...
    Är det bevisat genom långvarig forskning att det inte ger autism ? Inte för att jag tror det själv, men skulle gärna vilja veta mer för att känna mig helt säker.
  • Soffiloppi
    UmmFrida skrev 2008-02-08 11:38:43 följande:
    Min dotter är född i v27. Hon fick sin första spruta för 2veckorsen och då va hon 5½månad alltså egentligen 2½månad om hon hade fötts normalt. Bvc sköterskan sa att barnet måste väga över 5 kg och hon har vaccinerat 2månaders bäbisar. Våran ska få hepatit sprutor oxå då vi ska resa utomlands och när hon blir större stelkramp.
    Vad olika de gör. För cloudberrys barn väger ju till och med lite under 5 kilo och har redan fårr 18 månaders vaccinet !
  • cloudberry79

Vidar vägde just under 5 kilo, men han har inte fått 18-månaders vaccin, utan första MPR och Prevenar 1. Han ska få 3 Prevenar innan programmet är klart. Det finns ett annat pneumokockvaccin som man ger till större barn, tyvärr har jag tappat namnet på det just nu.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • singgoalla25

Inte bara autism som är läskit det finns 100 saker till som är intressanta, mkt om detta ämne.. Min älsta som är 3,5 ska nu få vaccin mot stelkramp. Hennes första vaccination.
    Läs mer på
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29460674.html

• singgoalla25
    cloudberry79 skrev 2008-02-09 19:56:04 följande:
    Som motvikt: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29485835.htmlFinns bra länkar om biverkningar kontra sjukdomarnas förlopp och hur de kan ge bestående men.
    Så är det ju alltid, man måste väga fördelar o nackdelar och se vad som vinner...
  • hästhov78

Det är bra man får välja som förälder men samtidigt måste man tänka på allt bra vaccinen faktiskt gör. Sjukdomarna är ju inga roliga och även följderna av dem. Men visst blir man oroad. Får lita på forskningen och vad erfarna läkare och sjukvårdspersonal säger.. Jag skulle inte våga strunta i att vaccinera. Även om jag är rädd för biverkningarna!! Men det får vi ta då.

• Soffiloppi
    hästhov78 skrev 2008-02-10 19:49:18 följande:
    Det är bra man får välja som förälder men samtidigt måste man tänka på allt bra vaccinen faktiskt gör. Sjukdomarna är ju inga roliga och även följderna av dem. Men visst blir man oroad. Får lita på forskningen och vad erfarna läkare och sjukvårdspersonal säger.. Jag skulle inte våga strunta i att vaccinera. Även om jag är rädd för biverkningarna!! Men det får vi ta då.
    Ja det är så jag tänker också, samtidigt skulle det kännas hemskt om det kom fram senare att det inte var så bra trots allt, men samtidigt måste man ju kunna gå på vad som anses bra nu. Vad har man för val annars, jag är ingen expert själv, alltså måste jag försöka lita på andra som är det...men det är väl mitt kritiska tänkande som snurrar runt i hjärnan, jag vill inte köpa allt, jag vill kunna göra egna bedömningar och ta reda på så mycket som möjligt om allt, för att avgöra vad som är bäst för mitt barn.
    I det här fallet blir det svåra att veta vad som är sant eller inte, så jag får helt enkelt lita på min intuition om vad som borde vara bäst för mitt barn, och som sagt försöka lita på vetenskapen. Jag har pratat med pappan om det här och vi har samma åsikter om detta.

Nu känner jag mig jätteorolig för vaccinationen imorgon. Det känns hemskt att utsätta henne för 2 sprutor samtidigt, har ju ingen aning om hur hon kommer må efteråt, men jag gör ju detta för att jag är övertygad om att det är det bästa för henne.

Jag ska köpa alvedon innan besöket ifall hon skulle få feber.
    Hon är lös i magen också, så jag undrar hur det blir efter vaccinerna ?? De kan ju få lös mage av det. Men oom de redan har det innan. Hur blir det då ?
  • oOmejaOo

Min flicka har inte reagerat på vaccinationern. Hon är född i v.32+0 och vaccinerades som en fullgången bebis. 3 månaders vaccinationen går de efter vikten på bebisen, om den är för liten så väntar man med den, 6 mån vaccinationen har det ingen betydelse vad bebisen väger, den får man oavsett vid 6 månader.

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
Svar på tråden 3 mån. vaccin !