• Kimmis

Cupcake frosting-topping?

Är det nån som har något bra recept att dela med sig av?
    Har letat men hittar inga svenska, och jag är SÅ dålig på att översätta.
    Alla jag provat hittills har bara smakat socker eller smör, inge vidare alltså.
    Tack!

Mamma älskar sin Moa
  • Svar på tråden Cupcake frosting-topping?
  • Jesster

Blanda philadelphiaost, lite smält smör, florsocker och färgämnen eller smaksättning som blåbärspuré tills du tycker att det smakar gott.

♥ v.17 ♥
  • Kimmis

Jag provade nån liknande, fast i den var det dubbelt så mycket florsocker som ost, och den var inte slla god, men i detta ska man alltså ha mest ost?

Mamma älskar sin Moa
  • Jesster

När jag gör så har jag mest ost.

... kikar om jag hittar något regelrätt recept...

100 g creamcheese
    25 g smör
    2-3 dl florsocker (här använder jag typ 2-3 msk istället)
    1-2 tsk vaniljsocker
    Ca 100 g smält ljus choklad

♥ v.17 ♥
  • Kimmis

Tack! Ska testa det.
    Istället för choklad, kan man ha aromer?
    Jag har så galet många olika, och har bara provat jordgubb än så länge, vet ju inte vad jag ska använda dom till..

Mamma älskar sin Moa
  • Queequeg

Det här receptet gillar jag

Swiss Meringue Buttercream (SMBC)

336 gram äggvita
    680 gram strösocker
    1,36 kg osaltat smör (lite kyligare än rumstemp, men inte kallt)
    upp till 90 ml likör, om så önskas

1) Vispa försiktigt (för hand) äggvitor och socker över en bain-marie (= vattenbad) tills mycket varmt eller tills termometern når 60 grader.

2) Dela det osaltade smöret i bitar ca 5 cm stora.

3) Häll den heta geggan i en stor bunke och vispa med elvisp på mellan-hög hastighet tills vitorna är stela.

4) Tillsätt halva smöret och pulsera vispen några gånger tills marängen har täckt äggvitorna helt. Tillsätt resten av smöret och pulsera några gånger till. Öka visphastigheten långsamt: börjar på lägsta hastigheten och öka den ca var 15-20 sekund tills du har nått mellan-hög.

5) Fortsätt att vispa tills geggan ser fluffig ut. Stäng vispen och skrapa bunken ordentligt med en slickepott. Sänk visphastigheten till lägsta. Tillsätt smaksättningen och vispa i ca en minut. Öka till mellan-hög och vispa ytterligare en minut.

6) Smörkrämen kan frysas i plastburkar med tättslutande. Tina helt och vispa innan användning.

Den här parline frostingen är också god
    Pecan Praline Frosting

2,5 dl brun farin
    1 dl vispgrädde
    ca100 gram smör
    1 msk vaniljsocker
    ca 5-6 dl florsocker
    pecannötter till dekoration

blanda ihop farinsocker och grädde i en kastrull, låt det koka upp på ganska hög värme. Rör om under tiden. När det börjar koka, sänk till låg värme och låg koka i ca 10 minuter.

dra av kastrullen från värmen och blanda i smör och vaniljsocker. Rör tills det är en jämn smet. Ställ blandningen åt sidan och låt den svalna. Rör inte under tiden.

häll frostingen i en större skål, vispa i florsocker med elvisp. Ta inte allt på en gång utan kanske en dl i taget. Fortsätt tills du har en bra konsistens på frostingen. Sedan är det bara att sätta igång med dekorationen.

• Jesster
    Kimmis skrev 2008-02-06 20:06:01 följande:
    Tack! Ska testa det.Istället för choklad, kan man ha aromer?Jag har så galet många olika, och har bara provat jordgubb än så länge, vet ju inte vad jag ska använda dom till..
    Jadå, choklad var bara ett exempel
    ♥ v.17 ♥
  • Kimmis

puffar lite, nån som har fler?

Mamma älskar sin Moa
Svar på tråden Cupcake frosting-topping?