• Lilleskuttan

Trombyl -lättare eller svårare för ägget att fästa?

Är det svårare allr lättare för ägget att färsta när man äter trombyl?

Ni som ätit / äter trombyl , tar ni det innan + eller när ni får +?

• Svar på tråden Trombyl -lättare eller svårare för ägget att fästa?
  • ninakanin

Här är en till som vill veta,jag äter Trombyl innan en ev graviditet,fick börja första dagen jag började spraya

• Lilleskuttan

Ja jag har hört olika, en del att det gör att ägget fäster mycket lättare och en del som säger att man bara ska ta det från + för att det minska chansen att ägget fästser.

• Tjorvelina

Det har jag svårt o tro då Falun ger det till alla som får tillbaka ett embryo o dom har ju som sagt väldigt bra statistik o jag ska på et imorron o ska ta första trombylen i morron bitti!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 10:e gången den 4/7-08
  • Miabjörn

Nä, nu blev jag helt stirrig! Äter trombyl sedan dagen efter et, pga 4 mf.......tänk om ägget inte vill fästa nu....

• Tant Groda

när jag fick trombyl av min läkare så frågade han spec om jag var gravid för annars fick jag inte dem!??!

• Snozie

Jag startade från äl och är nu v 8+2...så vist kan ägget fästa.

• Lovebug

Jag har gjort IVF (i Falun) och där började man ta trombyl två dagar efter ÄP och sen åt man det i 12-14 dagar (minns inte riktigt). Detta anses öka blodgenomströmmningen och därför göra det enklare för ägget att fästa. Man slutar alltså med trombylen innan man testar.

• Miabjörn

Tack för att ni är så goa å lugnar mig!

• Väntan77

Då måste jag bara fråga. Jag ville få trombyl när jag gjorde min IVF p g a att jag är APC resistent, men det ville inte läkaren ge mig eftersom det skulle försvåra för ägget att fästa.

Hon sa att samma sak gäller för ex Ipren, som har samma inverkan på kroppen, alltså blodförtunnande.

Nu vet jag inte vad jag skall tro, kanske ändå borde propsat på trombyl.

Längtar till TD 31/3
  • Lovebug

Jag vet inte vad APC resistent innebär, men jag vet att alla läkare tror ju inte på att trombyl ökar chansen att ägget ska fästa. Din läkare gjorde säkert rätt för dig, men om du är osäker så ring och hör med henne.

Jag har dock aldrig hört att man sagt att ipren är blodförtunnande (men jag är ingen läkare heller), däremot anses det olämpligt för att det "eliminerar" små infektioner i kroppen vilket det blir det ett ägg fäster.

Väntan77 skrev 2008-03-18 17:01:28 följande:
    Då måste jag bara fråga. Jag ville få trombyl när jag gjorde min IVF p g a att jag är APC resistent, men det ville inte läkaren ge mig eftersom det skulle försvåra för ägget att fästa.Hon sa att samma sak gäller för ex Ipren, som har samma inverkan på kroppen, alltså blodförtunnande.Nu vet jag inte vad jag skall tro, kanske ändå borde propsat på trombyl.
  • mirakelhopp

Det är acitylsalisyran i trombyl som är blodförtunnande. Och ja, det KAN göra det svårare för ägget att fästa. Jag ska börja med Trombyl dagen efter jag får ett positivt grav-test. Att ipren ska bara blodförtunnande är kanske en överdrift, men det finns ju värktabletter med samma substans (acitylsalisyra) och därför är det vissa som får ex barnambyl utskrivna istället..

På IVF-kliniker är det många olika bud. En del skriver inte ut trombyl då de hävdar att det varit för få tester på att detta kan vara orsak till upprepade missfall, medans andra tror att det är så. Jag fick dock ingen trombyl vid mitt IVF.

• Iselle

Jag har ätit trombyl sedan ÄL och är nu i vecka 17 efter 3 mf och det var inga som helst problem för ägget att fastna. Däremot ökar ju blödningsrisken så jag blödde en del i början av graviditeten, men det var ingen fara.

• Jag vill jag kan jag ska

Jag tog Trombyl nu när jag plusade i februari men sitter nu med mitt andra missfall. Fostret hade inte utvecklats efter de veckorna jag borde ha varit i. Tanken har funnits att ägget kanske hade problem med att fästa i tid pga att jag tydligen behöver trombyl.

Eftersom jag inseminerats i danmark skrev jag och frågade hur de brukar göra när de skriver ut trombyl till sina patienter.
    De meddelade att patienterna/kunderna får ta trombyl på inseminationsdagen. Alltså vid ägglossningen för att ägget lättare ska fästa.

Det är deras teori och den tänker jag prova nästa gång jag försöker.

• Missne
    Iselle skrev 2008-04-04 14:49:24 följande:
    Jag har ätit trombyl sedan ÄL och är nu i vecka 17 efter 3 mf och det var inga som helst problem för ägget att fastna. Däremot ökar ju blödningsrisken så jag blödde en del i början av graviditeten, men det var ingen fara.
    Får man fråga hur länge du ska ta trombyl? Hela graviiteten eller ska du sluta vid nån viss tidpunkt?

JAgvilljagkanjagska: Hur länge sa kliniken i Danmarka att man skulle ta Trombyl?
  • Iselle

Missne: Jag ska på en uppföljning i veckan då man ska se om man ska byta ut trombylen mot sprutor. Vet inte varför det ska vara bättre, men det får jag väl svar på då. Enligt läkaren äter vissa bara trombyl några veckor och andra får fortsätta hela graviditeten med något slags blodförtunnande medel. Har man som jag APC-resistens ska man antagligen fortsätta hela gravididteten.

Svar på tråden Trombyl -lättare eller svårare för ägget att fästa?