Jag skulle ha laggt fram det cigaretterna som jag hade hittat och satt mig ner och pratat med honom.
Fråga hur han fått tag på cigaretterna, om han rökt länge/ofta eller bara provat, fråga vilka andra kompisar som röker, m.m
Sen skulle jag ha pratat om våra regler, lagen om när man får köpa cigaretter, vad som kan hända, vad man är rädd för, och även om reglerna vad gäller alkohol, brustna förtroenden och vad detta får för konsekvenser för framtiden.
Aldrig att jag skulle godkänna att han rökte- han skulle få veta hur straffet skulle se ut om jag kom på honom med detta fler gånger ( indragen veckopeng tex.). Eftersom förtroenden också skulle vara lite förbrukade för en tid skulle jag ha extra hårda regler om att veta var han är och med vem för ett tag framöver, han skulle också få vara beredd på att hans mamma kunde dyka upp lite närhelst för att kolla att allt är OK.
När allt sedan hade lugnat ner sig skulle jag göra en deal/kontrakt med sonen. Tex betala körkortet/ ge honom en rejäl slant när han blir xår om han lovar att avstå cigaretter och alkohol innan 18 års ålder.
Vi har ett sådant avtal med vår son som har fungerat väldigt bra!