• Anonym

Hur mycket tar en mäklare?

Nu skiljer det säkert sig en massa, men på ett ungefär?

Om jag köper en lägenhet för 900000 säljer för 1000000 vilket belopp ska man skatta för?

Hela vinsten 100000?
    Eller efter mäklarn tagit sitt?

• Svar på tråden Hur mycket tar en mäklare?
  • Pikku Enkeli

Allt från 15'000kr fast pris till en procentsats på 7,5% har jag varit med om. Man skattar på ren vinst, man drar alltså bort mäklararvode, renovering de senaste 5 åren och kanske nåt mer (minns inte).

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Anonym

Oj stoor skillnad, men man får helt enkelt ringa runt :)

Hur är det med skatten, hur hög procent är den?
    (om man inte vill/kan skjuta den framför sig)

• susye

sålde hus nyss o här tog mäklarna 5% men minimum 35000:-

• eileme84

sålde nyss lägenhet o våran mäklare tog 4% vilket blev 35tusen för honom

-ÄLskar min Son Theo-
  • Anonym

Oj, det kostar en del att "välja fel"

• Pikku Enkeli
    Anonym skrev 2008-02-04 15:52:41 följande:
    Oj, det kostar en del att "välja fel"
    Det beror nog mer på vilken stad, tror inte det skiljer massor mellan mäklare i samma stad.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Marvinna

Det går någon reklam på tv nu med en mäklare som bara kostar 5000kr - är det den nu menar?

Mirris skrev 2008-02-04 16:06:52 följande:
    www.bostadsagenten.se/Sen finns det nåt företag som tar 5000:- för en komplett mäklrtjänst... men jag hittar den inte nu.
  • zaaga

Här hos mig tar alla mäklare runt 5%, men det är förhandlingsbart om man säljer en mycket dyr villa. Då kan man få ett bättre pris.

Men alla mäklare i stan ligger på samma procent. Tror nog dom jobbar ihop sig och konkurrerar på andra sätt istället. Fast, jag bor inte i en storstad, är nog skillnad där kanske?

• fröken ida

När jag sålde min lägenhet tog mäklaren 5% vilket ju blev en del i slutändan. Tror det är ännu dyrare med hus. Jag tror det lönar sig att kontakta flera och försöka pruta. Det gjorde jaf iallafall

• Judy
    Mirris skrev 2008-02-04 16:06:52 följande:
    www.bostadsagenten.se/Sen finns det nåt företag som tar 5000:- för en komplett mäklrtjänst... men jag hittar den inte nu.
    Vad menas med komplett mäklartjänst? Vilka tjänster ingår?
  • Judy
    Mirris skrev 2008-02-04 16:31:31 följande:
    Så här står det på hemverkets sidawww.hemverket.se/salj/salj_info.php
    Ja jag kom på det gick in och tittade, det står att de skickar dit visningvärdar till visningen om man önskar, jag kan säga att om jag ska sälja mitt hus vill jag ha en mäklare på visningarna, en visningsvärd är ofta mäklarstudenter eller inte ens det och de kan inte svara på alla frågor spekulanterna har, de har ju, förmodar jag, inte ens varit med på värderingen av huset. Personligen tror jag att man ändå missar på att anlita hemverket än en vanlig mäklare, även fast det är mycket billigare så tror jag att köpeskillingen kommer bli så mycket större att man förlorar på det.

Men det varierar säkert från fall till fall hur lönande det är!
  • BalooRock

Vi har precis anlitat mäklare. Vi har haft 4 st hem till oss och tittat på lägenheten. Gör så ni med. Be olika mäklare från olika firmor komma och titta. Då kan du dels välja bästa mäklaren och dels pressa arvodet. Vi fick ner arvodet till 3,5% men då valde vi dock en lite dyrare mäklare för att vi tyckte hon var skitbra! (Detta i Stockholmsområdet) Allt är förhandlingsbart!!
    Du skattar på mellanskillnaden mellan det du köpte bostaden för och det du sålde den för. På dessa pengar drar du även av mäklararvode och eventuella renoveringar (material + jobb) Skatten är 22%. Om man väljer att skjuta upp vinstskatten får man ändå betala 1% om året, men hela skulden kvarstår.

Lycka till.

Svar på tråden Hur mycket tar en mäklare?