• villervallan

Nattliga kräkningar

Min grabb har kräkts två nätter i rad nu.
    Han vaknar upp av att han kräks, gnäller inte om illamående eller ont i magen innan eller efteråt. Ingen diarré heller.
    Förra natten kräktes han kl 03.30, natten till idag kl 01.00. Han har inte ätit något utöver det vanliga, och även om han hade gjort det, varför kräktes han då inte tidigare?
    Det kan väl inte vara magsjuka heller eftersom han mår bra på dagarna. Han har lite hosta, men det har nästan gått över så det kan väl inte vara det som framkallar kräkningarna.
    Usch, vill inte sanera en säng för tredje natten i rad. Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Nattliga kräkningar
  • Maiah

Hej.

Sådär höll min flicka på för någon vecka sen. Vaknade på nätterna och spydde en gång, ingenting på dagarna. Hon var pigg och frisk men jag vet inte om det var magsjuka. Hon hade också lite hosta så det kan ha varit den men konstigt var det. Ingen annan blev sjuk, bara hon. Det höll i sig i nästan en vecka. Jättejobbigt för alla och mycket tvätt blev det.

• Pojkmamma x3

Så har mina grabbar gjort med. Är säkert nåt virus. Det gick över på ca 3-4 nätter.

Hoppas han blir bättre snart, din son.

Vi brukar bädda sängen med stora badlakan, gärna dubbla. Då är det bara att dra bort dem när de kräkts, det blir ju lite enklare då och man behöver inte bädda om mitt i natten.

• villervallan

Suck... han kräktes i natt igen. När ska det gå över? Vad är det för konstigt virus som bara visar sig en gång per natt?

Tack för tipset om att bädda med badlakan, gjorde det förra kvällen och det var bra mycket smidigare även om han kräktes på påslakanet också...

• Pojkmamma x3

Usch vad jobbigt. Mår han helt bra på dagarna då? Inga andra symtom?
    Om han inte blir bättre snart, så kanske du ska ta honnom till doktorn ändå?

Hoppas att det går över snart!

• Kallemero79

Om de nu är hostiga, kan det inte vara så att det har runnit ner slem i magen när de sover, barn kan kräka av det sa vår doktor till oss...

• villervallan

Natten till idag kräktes han inte, tack och lov!

Men nu har han fått diarré istället, på dagarna. Inte jätteofta, men några gånger om dagen. I övrigt mår han bra. Så det är väl på övergående.

Jag har också fått någon sorts magsjuka, blev jättetrött och fick ont i hela kroppen igår em och var illamående. Inga kräkningar, ingen diarré men kan inte få ner en matbit, bara dricka. Det finns tydligen alla varianter på denna "älskade" sjukdom...

• Pojkmamma x3

Vad skönt att han inte behövt kräkas i natt, både för honnom och för er ;)
    Tråkigt at du blivit sjuk istället.
    Vi hade nån sån konstig magsjuka över jul. Jag fick diarre, ett barn fick häftiga kräkn ocg diarre, det andra barnet kräktes en gång och det tredje kräktes 1 gång om dagen i tre dagar. Så det verkar vara väldigt olika symtom.

• villervallan
    Svar på #7

Pojkmamma x3 skrev 2008-02-06 19:21:37 följande:
    Vad skönt att han inte behövt kräkas i natt, både för honnom och för er ;)Tråkigt at du blivit sjuk istället.Vi hade nån sån konstig magsjuka över jul. Jag fick diarre, ett barn fick häftiga kräkn ocg diarre, det andra barnet kräktes en gång och det tredje kräktes 1 gång om dagen i tre dagar. Så det verkar vara väldigt olika symtom.
    Precis. Det finns massor av olika magsjukor tydligen, inte bara vinterkräksjukan. Sen beror det på hur mottaglig man är själv också, hur man drabbas. M
    Men förfärliga är de, de här sjukorna!
  • tussilagoo

en av mina pojkar fick magsjuka, och kräktes VARJE natt i TVÅ veckor!!! Mycket tvätt blev det:)   Hur som helst gick det över när vi tog bort all mjölk, och bytte det mot proviva. Tydligen är det inte bra med mjölk till magsjuka barn då deras magar har lite svårt med mjölkprotein och laktos....Detta sa iaf en läkare till oss. Han var pigg och kry på dagarna, och kräktes alltså bara på nätterna...

• villervallan
    tussilagoo skrev 2008-02-07 21:15:37 följande:
    en av mina pojkar fick magsjuka, och kräktes VARJE natt i TVÅ veckor!!! Mycket tvätt blev det:)   Hur som helst gick det över när vi tog bort all mjölk, och bytte det mot proviva. Tydligen är det inte bra med mjölk till magsjuka barn då deras magar har lite svårt med mjölkprotein och laktos....Detta sa iaf en läkare till oss. Han var pigg och kry på dagarna, och kräktes alltså bara på nätterna...
    Fy, vad jobbigt för er!!!
    Vi har redan tagit bort all mjölk ur grabbens kost eftersom han troligtvis har en mildare variant av mjölkproteinallergi, men idag inhandlades ett paket Proviva också, det tror jag är himla bra.
  • Nette

så har min dotter haft ett par gånger också. Hörde mig för lite och det är tydligen vanligt.

• villervallan

Grrr!!

Nu har grabbstackaren fått tillbaka samma "natt-magsjuka" som för en månad sen!
    Han har kräkts två nätter i rad nu, och haft diarré en gång idag. Annars, precis som förra gången, är han helt som vanligt på dagarna. Ger honom Proviva och springer upp och ner till tvättmaskinen med nattens tvätt...

Men det känns lite bättre den här gången, nu vet jag att det går över och att det finns andra här som upplevt samma sak!

• Anni94

Jag har en tös som ter sig liknande. Jag blev nästan ?glad? när jag såg att det var fler som hade så här för jag tycker inte att det här är en ?normal? magsjuka, Jag håller på att bli knäpp. Men vården säger att jag ska ha ?is i magen? Hon blev magsjuk och kräktes 4 gånger rätt tätt men sen gav det med sig och efter 50 h kräktes hon på natten, kräktes igen efter 24 timmar på natten igen. Det här har hänt två-tre gånger med någon månads mellanrum. 

Hon har tidigare haft mjölkprotein allergi. 

Svar på tråden Nattliga kräkningar