• TheSunset

Slemhinna efter äl...???

Hur ska en slemhinna i livmoder se ut efter äl ???
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Slemhinna efter äl...???
  • TheSunset
    Pimpinellan skrev 2008-02-01 20:52:10 följande:
    Tjockare än innan äl kort o gott!
    okej....

Men jag vet ju inte hur den ser ut innan....
    Därav min fråga...
  • Pimpinellan

Du kan ju inte se din livmoderslemhinna i vilket fall som helst.
    Den blir tjockare för att den förbereder sig för en graviditet och det är ju just det som mensen är om man inte blir gravid - ett utstötande av slemhinnan och sen börjas det om igen med att slemhinnan förtjockas mer o mer speciellt efter äl.

• TheSunset
    Pimpinellan skrev 2008-02-01 21:01:02 följande:
    Du kan ju inte se din livmoderslemhinna i vilket fall som helst.Den blir tjockare för att den förbereder sig för en graviditet och det är ju just det som mensen är om man inte blir gravid - ett utstötande av slemhinnan och sen börjas det om igen med att slemhinnan förtjockas mer o mer speciellt efter äl.
    jag va på vul igår.....och då hade jag en slemhinna i livmodern...tunn ch fin sa hon...inge mer än så....

Sen såg och att en äggblåsa spruckit...sen såg hon vätska bredvid livmodern antar jag att det va.

Försökte fråga henne en massa men hon stressade på och ville bara vara klar.
  • TheSunset
    aster skrev 2008-02-01 20:59:31 följande:
    Fick du inget besked av den som gjorde ultraljudet?
    hon va så stressad så jag fick inte mkt till svar....
  • Pimpinellan

Nu hänger jag med! Hade inte läst nåt du skrivit innan nämligen. Det var luddiga besked det... Tunn och fin i samma ordalag? Hon kanske menade att den var lagom tjock ,men uttryckte sig konstigt? Fin var ju bra och äl hade du tydligen haft eftersom hon såg att ägggblåsan brustit,men vätska bredvid livmodern? Ett till luddigt uttryck som inte säger mig nåt och jag har ändå gjort flera vul själv... Kan du inte ringa upp och kräva tydligare svar? Det har du rätt att få när det gäller så här viktiga saker tycker jag!

• TheSunset
    Pimpinellan skrev 2008-02-01 22:02:05 följande:
    Nu hänger jag med! Hade inte läst nåt du skrivit innan nämligen. Det var luddiga besked det... Tunn och fin i samma ordalag? Hon kanske menade att den var lagom tjock ,men uttryckte sig konstigt? Fin var ju bra och äl hade du tydligen haft eftersom hon såg att ägggblåsan brustit,men vätska bredvid livmodern? Ett till luddigt uttryck som inte säger mig nåt och jag har ändå gjort flera vul själv... Kan du inte ringa upp och kräva tydligare svar? Det har du rätt att få när det gäller så här viktiga saker tycker jag!
    jadu....kände mig mer som ett fråge tecken nu än va jag gjorde innan vul....
    Får nog ta och ringa imorgon och höra efter va hon menade....

Jag gick ju dit för jag hade haft mkt blödningar....men det va inget som va fel...jag blödde nog för ägget hade spruckit sa hon...

Fösökte ju få svar men hon sa jäkla stressad..tog knappt 10 min allting...
    Jag frågade massor men hon byte typ samtals ämne och ville bara bli klar.
    Privat gyn va det...

När hon kollat klart sa hon det e nog snart eran tur ska du se...lycka till nu.
  • Pimpinellan

Vilket otrolig dåligt bemötande! *morr* Jag hade KRÄVT ett tydligt svar,men så är jag väldigt rättfram också. Privata brukar ju vara bättre än vanliga gyn,men din historia motsäger ju verkligen det. Mycket blödningar är väl inte alls normalt! Och vadå,bli avfärdad med att det snart blir ens tur? Ja,kanske OM det inte är nåt fel,men det var ju därför du gick dit ju!Och äl-blödningar är för det första väldigt,väldigt ovanligt och ger dessutom små yttepytteblödningar. Kan du inte byta gyn eller åtminstone läkare? Så där skulle jag vägra bli behandlad,som en som bara är ivägen och blir bortschasad. Ring och kräv besked eller byt läkare!

• TheSunset
    Pimpinellan skrev 2008-02-01 22:20:54 följande:
    Vilket otrolig dåligt bemötande! *morr* Jag hade KRÄVT ett tydligt svar,men så är jag väldigt rättfram också. Privata brukar ju vara bättre än vanliga gyn,men din historia motsäger ju verkligen det. Mycket blödningar är väl inte alls normalt! Och vadå,bli avfärdad med att det snart blir ens tur? Ja,kanske OM det inte är nåt fel,men det var ju därför du gick dit ju!Och äl-blödningar är för det första väldigt,väldigt ovanligt och ger dessutom små yttepytteblödningar. Kan du inte byta gyn eller åtminstone läkare? Så där skulle jag vägra bli behandlad,som en som bara är ivägen och blir bortschasad. Ring och kräv besked eller byt läkare!
    Jag hade småblödningar i 4 dagar sen mens i 6 dagar....sen småblödningar/bruna flytningar i 5 dagar till...

Så sammanlagt hade jag det i 15 dagar....
    Men nu e det slut, tog slut igår och hon såg inga blödningar alls när hon tittade.

Men jadu....så mkt frågor man har och inga svar.....grrr.....
  • aster

Om du sökte för mycket blödmningar var kanske läkaren mest orolig för livmodercancer, utomkvedshavandeskap eller missfall.
    Alla dessa tror jag hänger samman med en förtjockad livmoderslemhinna. "Tunn och fin" kan alltså ha betytt lagom tunn för en ickegravid kvinna efter ägglossning. Men självlart ska du höra av dig igen om du inte fick svar på din fråga.

Dock förstår jag inte heller vilken din oro är?
    Det är kanske bäst att du frågar rätt ut vad du undrar: Har jag cancer? Har jag normal ägglossning? Etc.
    Då får läkaren en chans att svara. Jag tycker gott du kan ringa igen, men jag tror inte du kommer få ngt ut av att tolka en beskrivning av ultraljudet, fråga rätt ut istället!

• TheSunset
    aster skrev 2008-02-02 13:41:33 följande:
    Om du sökte för mycket blödmningar var kanske läkaren mest orolig för livmodercancer, utomkvedshavandeskap eller missfall.Alla dessa tror jag hänger samman med en förtjockad livmoderslemhinna. "Tunn och fin" kan alltså ha betytt lagom tunn för en ickegravid kvinna efter ägglossning. Men självlart ska du höra av dig igen om du inte fick svar på din fråga.Dock förstår jag inte heller vilken din oro är?Det är kanske bäst att du frågar rätt ut vad du undrar: Har jag cancer? Har jag normal ägglossning? Etc.Då får läkaren en chans att svara. Jag tycker gott du kan ringa igen, men jag tror inte du kommer få ngt ut av att tolka en beskrivning av ultraljudet, fråga rätt ut istället!
    ja hon frågade om bröst och livmodercancer det första hon gjorde....
    Om jag hade det i släkten men det har jag inte.

Klart jag inte får nå 100% svar här......men jag vill bara veta om det va nån som visste om man hade så här efter äl..

Hade det varit nå fel hade hon sagt det.
    Men det va inte det jag ville veta nu...
    Vill ha svar på allt annat hon pratade om...som hon vägrade svara på när jag frågade.

Men ska ringa henne nästa vecka...och sen får jag väl annars gå till nån annan.

Tyckte det inte va så kul när man frågade och inte fick nå svar.
  • Liv00

Hur har det gått för dig Ts? Hade exakt samma som du och ingen direkt 100% förklaring varför eller hur. 

Svar på tråden Slemhinna efter äl...???