Tågluffa med två-åring?
Nån som har varit ute och tågluffat i Europa med barn här? FUnderar på att göra det i sommar och det skulle vara bra med tips på vilka städer man ska undvika och också tips på bra ställen att åka till.
Nån som har varit ute och tågluffat i Europa med barn här? FUnderar på att göra det i sommar och det skulle vara bra med tips på vilka städer man ska undvika och också tips på bra ställen att åka till.
Jag har inte tågluffat med barn, men en hel del utan. Vi planerar också att tågluffa när dottern blir äldre(hon är bara tre månader ännu), så vi har dock funderat en del på detta.
Vi har mest tågluffat i Östeuropa, och det finns det både plus och minus med (mest plus!). Bra är att det ofta finns kupéer på tågen, så att man har chans att vara lite ifred ibland. Dessutom är det ofta hela säten, vilket gör att man kan sträcka ut sig och sova ibland (bra får små trötta också).
Finns också många bra resmål att rekommendera. Krakow är superfint, så även Bratislava. Mycket att se men inte så stort att det blir svårt att bo centralt. Budapest är en höjdare. Man kan gå på museum på förmiddagen och sen tillbringa eftermiddagen vid en poolkant (de har flera stora utomhusbad mitt i stan så allt är nära). Ett tips för att få tag på boende kan vara att utnyttja de erbjudanden man får direkt på tåget, det brukar gå på folk strax innan man kommer in till centralstationen som förmedlar boende. De har ofta flera prisklasser så att det blir överkomligt, samtidigt som de ofta ordnar med skjuts från stationen till lägenheten/hotellet, vilket kan vara bra med barn.
Minus som vi upplevde det kan vara att standarden inte alltid är så hög, men det får man helt enkelt leva med. Exempelvis var tågtoaletterna ofta (oavsett land, inte ens i Sverige när vi lämnade landet var tågtoaletterna en höjdare)riktigt hemska. Använder barnet blöjor är det bra, räkna inte med att toaletterna alltid ska gå att använda.
Ännu mera plus är att man får se så mycket vackra delar av många länder som man inte kommer till annars. Hela Rumänien (utom Bukarest, som inte helt oväntat är väldigt nedgånget) var jättevackert och likaså Bulgariens inland(ett land som är mkt mer än billig charter).
Detta inlägg blev jättelångt, hoppas du orkar läsa allt... Men det är så roligt att tåluffa! Lycka till i sommar.
Glömde en sak som definitivt måste nämnas om man tänker resa med barn! På vissa av de tåg vi reste med (i flera länder!) hade man ibland dörrarna öppna pga värmen. Helt vansinnigt när man glatt går ur sin kupé och nästan trillar av tåget. Håll i barnet är alltså det som gäller.
Dessutom är det ofta rökning tillåten på tågen, vilket kan vara besvärligt för ett barn.
Detta gällde förstås inte alla tåg som vi reste med, så vi har inte givit upp tanken på tågluff pga det. Men en sån sak bör nog nämnas iallafall...
Tack för ditt svar, nu blev jag ännu mera sugen. Grundtanken är att vi ska åka till England och hälsa på farföräldrarna, så vi kommer nog mest åka runt i västeuropa på vägen dit liksom. Har du tågluffat du något?
Nej, jag har inte luffat i de trakterna, men åkt tåg annars en del. Dessutom bilade vi genom Holland, Belgien, Frankrike och runtdärikring förra sommaren (gick bra trots att jag var jättegravid).
Men en poäng med att tågluffa är ju att man lätt tar sig till stora städer och de är det ju lätt att få fram bra info om. Finns många fina städer där vi bilade, som är värda att stanna i (beroende på vad man vill ha, shopping eller muséer eller nåt annat, eller allt på en gång förstås). Vi var i Rouen och i Amiens i Frankrike, det var fina städer. Bryssel var roligt men jag hade kanske inte åkt dit med barn, har sällan sett så mkt trafik nångång.
En sak som slog mig är att kolla hur det är med de engelska tågen om ni ska luffa i England. För jag vet att exempelvis i Schweiz så är det svårare att luffa eftersom de olika tågbolagen är delar järnvägsnätet (har jag förstått det som iallafall) vilket gör att det kan vara svårare att ta sig fram än det ser ut på kartan, eftersom tågbolagen inte samarbetar hursomhelst. Tågluffarkortet gäller inte heller på alla tågbolag där. Jag tror inte att det är så i England, men det kan ju vara värt att kolla upp.
Lycka till!
"de olika tågbolagen ÄGER delar AV järnvägsnätet" ska det stå...
Tack igen. Har bott i England i några år så jag är inte så orolig över att åka tåg där.
Har du några tips på böcker att läsa?
Lonely Planets Western Europe, den räcker långt. Vi hade den i somras och tidigare hade vi deras Eastern Europe när vi åkte åt det hållet. Den är förstås inte hur djupgående som helst, men den har det mesta man behöver, även tips särskilt för barn o föräldrar.