• Kojelli

Utstående öron...

Hej....

Min snart 6 månaders flicka har lite utstående öron. Jag har inte tyckt det var så mycket eller varit ett problem liksom men pratade just med min Mamma i telefon och hon sa typ att: man kan åtgärda det när hon blir äldre...
    jag blir faktiskt ledsen och samtidigt undrar jag: är det så himla illa??

Ändras öronen efterhand? kan det vara så att det växer till sig liksom? rättas till? dessutom har ju min flicka knappt nåt hår så det gör ju att det ser värre ut...

Iaf, vore tacksam om någon visste nåt om öronen ändrar sig...

• Svar på tråden Utstående öron...
  • viseversa

söta öron tycker jag! jag hadde ochså "flärp öron" när jag var liten. Såg ut som din dotter.Men dom är inte flärpiga längre iallafall så visst tror jag öronen rättar till sig!.Men jag tycker din dotters öron är söta så du ska inte lyssna på vad andra säger.

• Neaa

Jag hade en period med ett av mina barn som var flint länge och utstående öron som jag oroade mig över. Det är bortglömt sedan länge och öronen står inte ut längre. Din dotter är jättesöt och hon har perfekta bebisöron!

• hela släkten

Det är verkligen inte "så illa" som du skrev. Du har en jättesöt tjej med lite utstående öron, vad gör det? Det är ju ärftligt, säkert har du eller paappan lika fast ni inte tänker på det.
    Vet inte om dom ändrar sig, men när hon får hår så kommer de inte att märkas så mycket, även om jag nu inte tycker att det är störande.
    Jag har varit med på en öronoperation på en 6-7-årig pojke där dom fixade till så att inte öronen stod ut.
    Min en kompistjej har i vuxenålder opererat sina utstående öron till plattöron också. Hon har alltid haft långt hår, så man har aldrig tänkt på hennes öron.
    Jag tycker din tjej har fina öron.

• Lilla K

Det fina med oss människor är att vi alla ser olika ut, och inte är stöpta i samma form. Hälsa din mamma att du utgår från att din dotter kommer bli en underbar människa oavsett hur hennes öron ser ut, och att hennes öron är ett av dina minsta bekymmer (om det ens är ett bekymmer). Det som bekymrar dig mer är miljögifter, mobbig, sjukdomar, huruvida hon kommer bli lycklig mm.

Få din mamma att få lite perspektiv på det hela!

(Skulle det nu vara så att din dotter kommer lida av sina öron i framtiden, så går det att operera, skulle tro att det är ett ganska enkelt ingrepp.)

• Begga

Min son har liknande öron. Jag tycker det är en del av vem han är, just nu och eventuellt i framtiden. Han är den han är, och han ser ut som bara han.
    Blir oxå förbannad om någon närstående börjar prata om det som något som behöver åtgärdas senare... absolut inte något jag vill ha i mina tanker !

Din dotter är lika söt som han med sina öron ;)

• Kojelli

tack för alla inlägg....det värmer

asså de står ju mest ut längst uppe...
    kändes så bisarrt att börja prata om typ plastikoperation när min dotter inte ens fyllt ett halvår... för mig e hon iaf världens sötaste och goaste...

• Lilla K

Vår dotter hade (och har) rätt utstående öron när hon var liten. Men i takt med att de får hår så syns det inte på samma sätt. Det syns när hon har håret uppsatt, men hon är ju lika söt ändå med sina öron!

• Susanneh

Musiköron kallar vi det i vår släkt :)

Men tycker inte de står ut mer än andras öron.

• Care69

Hon är ju sockersöt, tycker inte alls det är något "fel" på hennes öron.

• tjejen87

Jag vill bara berätta min historia: Jag föddes själv med utstående öron & det besvärade mig inte alls förrän jag började bli retad av syskon,klasskompisar... klippte håret kort & gick jämnt & drog i det för att skyla öronen.... stod ut tills jag gick i 8:e klass, gick till skolsköterskan & sa att jag vägrade se ut så här mer. fick komma till plastikkirurgen på bedömning & sedan blev det operation. I lokalbedövnig. Det var nog det som var mest otäckt, att jag skulle vara vaken. Men det gjorde dessutom ganska ont. Tyvär fick jag komma tillbaka & göra om det ena örat pga. komplikationer. Efter operationerna var jag tvungen att använda ett hårband 24 timmar om dygnet.
    Jag är jätteglad att jag till slut vågade operera mig, det förändrade min självbild helt.Från att jämnt ha haft håret i page till att nu kunna ha det uppsatt, flätat! Nu i efterhand tycker jag det är synd att mina föräldrar inte valde att åtgärda det då jag var yngre.

• yaz

Försåtr hur du menar men försök att inte tänka på det nu, blir det ett problem så löser man det med en enkel op

• Enomia

Det är som fler sagt, inget att oroa sig för ännu. Jag har alltid haft utstående öron, fått heta Dumbo och så, men nu är det ju inget man bryr sig om längre. Jag tror man "växer ikapp", det gjorde jag i alla fall.

• Lilla K

tjejen87: strongt av dig att så ung våga och orka ta tag i din situation!

Fast jag tycker nog ändå att man ska se tiden an. TS dotter har inte onormalt utstående öron, och dessutom kanske hon aldrig kommer bli mobbad för det. Dessvärre kanske hon blir mobbad för något annat, som hon inte kan påverka.

Jag som förälder lägger mer fokus på att lära mina barn att alla är olika, och att acceptera olikheter. Om alla gör det behöver ingen operera sig för att passa in i andras trångsynta bild.

Nu menar jag inte att DIN bild är trångsynt, utan givetvis de som mobbade dig! I ditt fall förstår jag att du önskar att dina föräldrar gjort något tidigare, men om du inte blivit mobbad eller mått dåligt över det hela, då hade ju deras tidiga ingrepp inte behövts.

• tjejen87

Lilla K: Håller absolut med dig, är ju inte jag själv som skulle behövt "ändra" på mig, utan mobbarna.

• Tette86021

Min flickas öron står ut lite.. inte mycket men det syns iaf.. tycker hon bara är söt.. mig stör det inte=)
    hon är min lilla toker=)

• MiisPiis

Hon har mindre utstående öron än vad min son har! Och han har ärvt dem av mamma!

Tycker det är sött jag!

• gunilla m

Hon är ju långt ifrån färdigvuxen din dotter. Visst står de ut lite längst upp. Ni får avvakta och se hur de utvecklas och det går ju att operera ifall det blir så att de står ut väldigt mycket när hon börjar bli lite äldre.

Oavsett så är din dotter enormt söt! Grattis till henne!

• Trossens mamma

Vår dotters öron står ut och har gjort sedan hon var nån vecka gammal.
    Nu kan man fundera ibland på att hon inte blir retad för vingmuttern osv då hon börjar skolan osv men vi får ta en dag i taget bara.
    Är inget roligt alls om man blir retad heller barn kan va så jäkla elaka men just nu är det inget viktigt.

Alla är olika och alla är värda lika mycket.

Mamma till Lova och Alvin
  • Skumboll

Alltså, utstående öron är jättesött. Så länge de inte sitter på ens eget huvud. Vid 5 års ålder började jag beklaga mig över öronen. Mamma tog mig till sjukhuset - jag vart livrädd och op genomfördes aldrig. Nu i efterhand önskar jag att hon hade tvingat mig (ja, trots att jag var så liten). Jag har blivit mobbad varenda dag sedan jag började i skolan. Jag lärde mig visserligen att leva med orden men lixom tjejen87 så tröttnade jag en bit in i högstadiet. Op gick jättesmidigt! Och då undrade jag varför jag inte fixat till det tidigare.

• Johanninen

Jättesöt liten tjej du har! Min dotter hade/har också lite utstående öron, när hon var alldeles ny var de så mjuka så de nästan hängde lite om man lutade henne framåt... (jättegulligt, bild finns i galleriet) Floppy ears kallade vi dem för...

Ju äldre de blir desto mer brosk bildas ju, och gör så att öronen hårdnar... är nog för tidigt att avgöra om hon kommer att se ut så jämt eller om hon liksom "växer i" öronen... Selma har inte sina floppy ears kvar, de håller sig där de ska, och jag tror nog hon kommer få alldeles "normala" öron. Och får hon inte det, utan lider av dem, så FINNS det ju alltid operation som en sista utväg!

Svar på tråden Utstående öron...