• Hedwig

    North Carolina, USA, någon?

    Hejsan!

    Finns det någon här på fl som bor i North Carolina helst i närheten av Raleigh?

    Vi överväger att flytta dit så jag är nyfiken på hur det är att bo där.

  • Svar på tråden North Carolina, USA, någon?
  • Laurentia

    Jag exjobbade för ett par år sedan under sex månader i Raleigh. Till skillnad från Boston som jag också har erfarenhet från, som är en ganska europeisk stad, så är Raleigh verkligen USA "på riktigt". Jag hade ingen bil, vilket var komplicerat i och med att samhället är uppbyggt på ett sådant sätt att man behöver bil. Å andra sidan bodde jag i ett jättefint villakvarter (mellan Cameron Village och NC State), där det gick bussar in till downtown, där jag jobbade.

    Jag gissar att jobbet i fråga ligger i RTP och att ni troligen kommer att bo i en villaförort utanför stan och ha bil. Förutsättningarna är inte alls desamma, men är det något speciellt du undrar över så kan du ju alltid fråga.

  • Hedwig

    Tack för ditt svar!
    Ja, jag undrar massor.
    Har du några barn eller rättare sagt hade du det då du bodde där? Undrar lite hur det fungerar att vara hemma med barn där? Det är ju lite annorlunda i USA vad jag förstår då det är vanligare att man är hemma med barnen tills de börjar skolan.

    Trivdes du i NC? Hur är klimatet? Jag har hört att det kan variera mycket under vinterhalvåret. Antar att det inte är samma mörker där under vinterhalvåret som vi har i Sverige.

    Ja jobbet skulle i så fall ligga i RTP och vi skulle förmodligen bo i en villaförort. Är det något speciellt område du kan rekomendera?

    Hur är Raleigh som stad?

    Som sagt jag är intresserad av att veta allt!

  • Laurentia

    Nej, jag hade inte barn då. Däremot finns det nog många andra som kan svara på frågor angående att vara hemma med barn i USA.

    Jag trivdes väl sådär i Raleigh. Det var jättekul att vara där och en erfarenhet som jag inte vill vara utan, men jag skulle inte vilja flytta dit igen. Med familj är det naturligtvis inte samma sak, men jag vet ändå inte. Själv skulle jag hellre vilja bo ett tag i SF eller i Boston.

    Vad gäller klimatet, så kom jag i mars och såg därmed inget av vintern. Det var redan varmt och blev bara varmare och varmare... Till och med lite för varmt för min smak, när man hellre stannar inne och njuter av AC:n än går ut. Hade jag däremot haft tillgång till pool hade det varit kanon! Jag hittade bara en sjö man kunde bada i, men man behövde bil för att ta sig dit och dessutom var det inträde och ganska sunkigt. Havet är en bit bort, men man kan åka dit över dagen (med amerikanska mått). Outer Banks och Myrtle Beach (SC) är jättefint.

    Jag antar att det inte är särskilt mörkt på vintern, däremot tyckte jag att det var det på sommaren. Det känns ju alltid lika exotiskt med jättevarma sommarkvällar i kolmörker, när man är van vid ljusa småkyliga Sverige.

    Raleigh är en miljonstad, även om man som svensk har svårt att förstå det när man ser centrum. Downtown består av ett par tre-fyra skyskrapor (jag jobbade i en av dem) och är helt dött efter business hours. Det finns trevliga kvarter rätt centralt med lite restauranger och så, men det är ändå inte mycket att hänga i julgranen om man jämför med en europeisk miljonstad. Naturligtvis är livet i förorterna helt annorlunda, men det vet jag inte så mycket om.

    Jag kan inte uttala mig om vilka områden som är trevligast, eftersom jag bara var hemma hos folk som bodde utanför stan ett par tre gånger.

    Huvudanledningen till att jag inte skulle vilja flytta dit igen, ens med familj, är nog att jag skulle ha svårt att acceptera att hela samhället är uppbyggt kring bilen. Vi bor nu (utomlands) i en mindre by, där vi kan promenera till centrum eller till lekparken, men där vi också har en miljonstad på 30 kms avstånd dit vi kan åka kollektivt (även om vi tar bilen till tåget!).

    Du hittar fler svenskar i USA på www.sviv.se .

  • Hedwig

    Tack igen för dina svar!

    Det är verkligen jätteintressant att ta del av någon annans erfarenheter!

    Jag förstår verkligen vad du menar med att det är svårt att acceptera att samhället är uppbyggt kring bilen. Tyvärr är det så för oss här i sverige fast kanske inte lika extremt. Bor i utkanten av en mindre by och har 3 mil till närmsta stad. Här i byn finns inte mycket att göra så ska vi någonstans så måste vi köra.

    Får jag fråga vart du bor nu?

    Tack för länken ska kolla in det!

  • Hedwig

    Puffar lite..
    Är det någon som varit/är där med små barn?

Svar på tråden North Carolina, USA, någon?