• EmmAhh

Bra och ekonomisk kattsand

Någon som kan tipsa om en bra och ekonomisk kattsand? Den ska absorbera lukt bra och bilda fasta klumpar som är lätt att plocka ur.

• Svar på tråden Bra och ekonomisk kattsand
  • Lilje1

Lidl:s kattsand! Den är jättebra, blir klumpar direkt och är såå lätt att plocka bort! Minns inte riktigt vad den kostar, men den är ju helt klart billigare än alla andra vi prövat...

• EmmAhh

Okej, tack. Jag ska prova den. Hur ofta byter ni all kattsand i lådan?

• EmmAhh
    Kantarellen skrev 2008-01-27 14:05:56 följande:
    Pussi? Den tycker jag är ok.
    Den har jag nu. Den jag är mest nöjd med hittills. Dock tycker jag den är lite dyr.
  • Hiker

Pussi har vi också. Det luktar ingenting (om vi sköter lådan som vi ska dvs...), dammar inte mycket, klumpar bra och räcler länge. Det kan nog vara olika, men till våra tre katter räcker en stor säck i nästan en månad! Då blir det billigt. Köpte en annan sort sist. Klumpande kattsand för typ 20-30 kr. Det var iofs en mindre säck, men efter bara 4-5 dagar var sanden jättesmutsig eftersom klumparna inte höll ihop, det luktade och katterna ville inte använda lådan. Trots att den var billigare i inköp skulle den bli syrare i längden.

• majsanna

Vi använder eldningspellets som kattsand. Jag vet att det låter helknäppt men det fungerar jättebra. Köper det på K-rauta, bauhaus.
    Korvarna torkar och går lätt att plocka bort. Kisset löser upp pelletsen och det blir sågspån. Varje kävll rör vi runt lite i lådan så att det som blivit sågspån ska torka.
    Vi byter pellets cirka varannan eller var tredje vecka.
    Tycker att det fungerar riktigt bra. Billigt är det också.

• majsanna

Glömde säga att pelletsen inte dammar någonting, vilket är jättskönt.

• Ch Belair

Jag gillar också Lidl:s. 39 kr eller vad det är för 10 kg och klumpar sig.

• plutto

Har du en peewee-låda?
    Jag har en så'n och har tänkt att köpa peewee-pellets till den. Det funkar alltså med vanlig eldningspellets? Det borde ju vara billigare...

majsanna skrev 2008-01-27 14:34:30 följande:
    Vi använder eldningspellets som kattsand. Jag vet att det låter helknäppt men det fungerar jättebra. Köper det på K-rauta, bauhaus.Korvarna torkar och går lätt att plocka bort. Kisset löser upp pelletsen och det blir sågspån. Varje kävll rör vi runt lite i lådan så att det som blivit sågspån ska torka.Vi byter pellets cirka varannan eller var tredje vecka.Tycker att det fungerar riktigt bra. Billigt är det också.
  • majsanna
    plutto skrev 2008-01-27 14:38:33 följande:
    Har du en peewee-låda? Jag har en så'n och har tänkt att köpa peewee-pellets till den. Det funkar alltså med vanlig eldningspellets? Det borde ju vara billigare...
    Har inte pee-weelåda. Vi funderade på det när vi började med pellets, men tyckte att den var väldigt dyr. Vi har alltså en helt vanlig kattlåda.
    Helt klart billigare med "vanlig" eldningspellts. På K-rauta kostar 16 kg pellets 59 kronor.
Svar på tråden Bra och ekonomisk kattsand