• Valis

Ingen ägglossning

Har under 7 månader försökt hitta min ägglossning med hjälp av stickor och inte hittat en enda ägglossning. Har bokat tid till gyn nästa vecka. Kommer de att säga att för kort tid har gått? Jag menar vi har ju inte ens haft "chansen" att bli gravida eftersom jag inte haft ägglossning. Vet ni om min man också kommer att behöva testas trots att han har två barn sedan tidigare ? Hur "lätt" är det att få Pergotime ? Är det möjligt att jag får det utskrivet vid mitt första besök eller vill de ta massa prover innan ?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Ingen ägglossning
  • pallonhaj

Kan hända att ni inte får göra en utredning än. Inom detta landsting måste man i alla fall ha försökt i minst 1 år, och också bott ihop minst 1 år.
    Min läkare gav inte mycket för ÄL-tester...jag använde också sånna regelbundet, fick stegring, men förmodligen utan att ha haft ÄL, vilket visade sig sen när jag lämnade prover på gyn.
    Tror inte dom skriver ut pergotime utan att ha tagit prover på dig först.
    Min man har också 2 barn sen förut, men dom ville "kolla upp" honom i alla fall, så han fick lämna spermaprov.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
  • Hille76

Valis- Hej en undran bara har du en regelbunden menstruation?
    Och hur lång? Testar du dig med stickor regelbundet varje månad under en femdagars period? Det är så olka kvinna till kvinna hur detta med ägglossningen ser ut, och eftersom man igenomsnitt har utebliven ägglossning 4 ggr på ett år så kanske du helt enkelt inte har träffat rätt ännu!
    Du ska inte gå omkring och oroa dig i onödan, vänta tills du kommer till gyn där du säkert får ta ett progesteron prov för att se om du har ägglossat! visar det sig att du inte har det så kanske det blir tal på att stimulera med tex pergotime.
    Ville också berätta att jag är inte sambo med min man, och vi fick en utredning ändå! Hoppas att det ordnar sig för dig!
    Mvh/ Helena.

• Valis
    Svar på #2
    Ja, jag har hyfsat regelbunden mens, mellan 35-40. Jag har testat ca. 15 dagar varje månad, så tyvärr tror jag inte jag missat ÄL. Tack i alla fall för de uppmuntrande orden!
  • längtande flickan

Hej!

Tror att du ska kunna få hjälp redan nu, för det vanliga är att man kanske inte har ägglossning 1-2 gånger per år. OCh det är ju tydligt att du inte har någon ägglossning alls om du inte haft det på sju månader.

Hoppas du får den rätta hjälpen

• saraemma

Hej! Innan jag fick pergo var min sambo tvungen att lämna spermaprov och det fick han inte göra förrän efter ett års försök. Hormonprover togs på mig och så gjorde de ett VUL.
    Kan säga att jag också fick utslag på ÄL-test men inte hade haft ÄL ändå enligt provet som togs sen, så lita inte för mycket på testerna!

• Bellle
    Valis skrev 2008-01-24 13:00:17 följande:
    Har under 7 månader försökt hitta min ägglossning med hjälp av stickor och inte hittat en enda ägglossning. Har bokat tid till gyn nästa vecka. Kommer de att säga att för kort tid har gått? Jag menar vi har ju inte ens haft "chansen" att bli gravida eftersom jag inte haft ägglossning. Vet ni om min man också kommer att behöva testas trots att han har två barn sedan tidigare ? Hur "lätt" är det att få Pergotime ? Är det möjligt att jag får det utskrivet vid mitt första besök eller vill de ta massa prover innan ?Tacksam för svar
    Hej Valis.
    Vi har oxå försökt en tid nu ca 8 månader och jag har endast haft en menstruation under den tiden. Nu har jag inte testat med ältest, men har inte känt av någon äl, dessutom kan man ha äl utan mens? Jag o sambon ska till gyn i nästa vecka och göra vul och ta prover. Det hade varit kul om du berättade lite om vad som hände när du var på gyn.
  • Valis
    Svar på #6
    Jag gick till gyn och berättade om hur jag testat med ÄL-stickor och inte hittat ägglossning på sju månader. Sedan gjorde läkaren ultraljud och såg då att ev. har jag pco i alla fall på ena äggstocken. Han skrev ut Pergotime och jag ska tillbaka och ta prover i nästa vecka och sen på ultraljud igen dag 14 i nästa cykel för att se om jag har ägglossning. Kommer att börja ta Pergotime dag 5. Min man behövde inte testas än sa läkaren.
Svar på tråden Ingen ägglossning