• Sencha

Katt som trampar på gravidmage...

Jag låg på rygg och vilade. Vår ena katt tyckte uppenbarligen att hon behövde gå rakt över min mage. Och, tja, katter har ibland en tendens att vilja trampa mycket, så det var ju inte precis ett kliv över, utan många många steg på magen

Det sunda förnuftet säger att det kan ju knappast var någon fara - då blev det väl aldrig några bebisar.

Det nojiga överskyddande gravidmammahjärnan är inte lika snabbt övertygad. "Akta min mage! Tänk om, tänk om..."

Men det är ingen fara, va?

(Är i v 16 och har en ganska påtaglig mage.)

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Svar på tråden Katt som trampar på gravidmage...
  • FruMähler

tänk dig vad alla gravidmagar får kanter å stötar i magen när man jobbar..tex inom vården..så din lilla kisse kan nog trampa på så länge det inte känns obehagligt för dig

• Bigmamajama

Nä,det är nog ingen fara.

• På Tiden

Det är ingen fara. barnet ligger så skyddat!

• Sencha
    FruMähler skrev 2008-01-23 17:44:08 följande:
    tänk dig vad alla gravidmagar får kanter å stötar i magen när man jobbar..tex inom vården..så din lilla kisse kan nog trampa på så länge det inte känns obehagligt för dig
    Bigmamajama skrev 2008-01-23 17:45:09 följande:
    Nä,det är nog ingen fara.
    På Tiden skrev 2008-01-23 17:46:33 följande:
    Det är ingen fara. barnet ligger så skyddat!
    Tack Ni vet, ibland behöver man höra det fån någon annan än sig själv
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Liiiinis

Min lilla gosing brukar stå på min mage och trampa, då brukar jag och min sambo skratta och säga att nu ger han bebisen massage

• Jessa med 3

Är i vecka 17 och har två busgrabbar som brukar landa på mammas mage - så jag tror nog att du kan sluta oroa dig för din lilla kisses trampande Jag är inte orolig, men det KÄNNS när en kille på 16 månader dyker rakt på magen. För att inte tala om när 3-åringen gör samma sak (men han vet nu om att det bor en bebis där inne och FÖRSÖKER ta det lugnt...)!

• Rhonda Breeze

Jag har en liten 1-åring som trängs i sängen mellan mig o sin pappa. Och varje natt (snarare regel än undantag) ligger hon o sparkar på min v22-mage. Och det går ju helt enkelt inte att förklara för henne att det ligger en bebis i min mage... Men bebben därinne verkar må toppen, jag brukar tänka att det är lika bra att h*n vänjer sig vid lite hårda tag

• Sandie021

sådär va min katt också, dom känner tydligen av att det är nått där inne.. för hon va inte så innan, inte alls lika kelig osv.. hon sov även på magen på nätterna =)

• RosiePosie

Min kisse gör likadant. Brukar tänka på hur barnmorskan trycker och grejar. Jag tror inte det är någon fara! För övrigt så har min katt blivit någon helt annan sen jag blev gravid. Ensamvarg innan, och nu helt plötsligt, världens kelgris! Rätt häftigt! =)

• Fröken Inga

Min katt ser också magen som en fin landningsbana när hon tar genvägen över soffan. Inte så kul men inte farligt. Är i v. 28 nu. I julas så lanndade en övergödd hund på min mage. DET var inte kul för det gjorde riktigt ont men bebisen verkade klara sig bra. Hon klarar ju min kroppstyngd när jag ligger på mage så....

När du känner dig orolig kan du hålla i minnet att livmodern ju är fylld av vatten så den blir lite som en chipspåse där luften håller påsen uppsvälld så den klarar stötar. Framför livmodern ligger också magmusklerna som skyddar och håller den på plats.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Bodi

Min dotter på 19 månader älskar att sitta på min mage o sjunga i hop med mig är i vecka 35.
    Ibland hoppar hon upp innan jag är beredd och det kan kännas men det är inte farligt barnet ligger skyddat där inne o speciellt när man inte är så långt gången som du.

Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Kazeer

Min ena katt låg och sov på min mage varje kväll i soffan under min graviditet.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • MajaMärta

Känner också igen mig! Jag håller handen för så att han får kliva/ligga nedanför eller ovanför magen. Mest för att det känns tungt på mig (är inne i v 19).
    Min katt gillar dock inte barn så vi får se vad han tycker i sommar... Han fräser eller klöser aldrig men är besvärad av ljud och rörelser av små, så han smiter iväg så fort bekanta med barn kommer till oss. Jag älskar min katt så jag hoppas vi kan ge honom en del uppmärksamhet även senare.

• arkeologitjejen

Min katt är jätterädd om magen. Som om hon fattar vad som händer där inne. Vill dock gärna ligga nära eller på den när hon gosar och kurrar som en liten maskin. Tror bebisen verkligen kommer känna igen ljudet när den kommer ut.

• WimZy

Vad gulligt!

Liiiinis skrev 2008-01-23 17:52:18 följande:
    Min lilla gosing brukar stå på min mage och trampa, då brukar jag och min sambo skratta och säga att nu ger han bebisen massage
  • Trippa

Min katt är jättegullig med min mage. Hon gillar dock att ligga och trampa på den.. Men mest använder hon magen som huvudkudde.

För ca 10år sedan fick min katt kattungar, hon låg i mitt knä och hade värkari någon timme, och födde sen 4 små söta kattungar, brevid mig på soffan. Det var fantastiskt att se hur hon jobbade och andades. Tänker ofta på hur duktig hon var, nu när jag själv ska föda..

• MissOsbourne

Har 2 katter på min mage nästan jämt när jag ligger ner men det är ju inget farligt...=)

• o0Mia0o

haha! så där gjorde ju min katt oxo! och min dotter kom ut fin!

sissta veckorna försökte han sova på min mage med halkade bara av för att den var så rund. =)

• TheMilky

Har en 24 kilos hund som brukar trampa runt ibland på magen, är i v. 25. Ingen fara så länge du inte får en påk i magen skulle jag nog tro.
    Var på bröllop i helgen, massa gäster som jag inte kände som kom fram och sa; "Var nu rädd om magen här bland allt folk och ujujujuj..." Till slut blev jag så trött att jag helt enkelt frågade om de hade som tradition att drämma en stock i magen på alla som kom in. Då fick jag vara ifred. Skönt med lite särbehandling, men jag är ju knappast gjord av porslin.

• Ostfralla

Hej! jag är i vecka 7 och jag har två katter som gillar att springa rakt över min mage! ???? är det farligt?

Svar på tråden Katt som trampar på gravidmage...